خبرهای داغ:
‌ معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران:

مدار توسعه پایدار هر کشوری بر مبنای کتاب بوده است

معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: ‌هر کشوری در مدار توسعه پایدار حرکت کرده بر مبنای کتاب بوده است.
کد خبر: ۸۷۶۴۷۰۸
|
۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، عبدالمهدی مستکین در نشست تخصصی پایتخت کتاب ایران گفت: یونسكو از سال ۲۰۰۱ با تدوین و اجرای برنامه‌ای اقدام به انتخاب پایتخت جهانی كتاب كرد.

وی افزود: این اقدام با توجه به مولفه‌های متعددی چون بهبود فضای كسب و كار ناشران، ترویج فرهنگ كتابخوانی و توجه به زیرساخت های فرهنگی از جمله ساخت كتاب خانه و توسعه فضاهای رشد برای كتابخوانی، صورت می‌پذیرد .

مستکین با اشاره به برگزاری جشنواره انتخاب پایتخت كتاب ایران گفت: از دو سال پیشو با پیشنهادی كه از طرف دفتر فرهنگی یونسكو در ایران و با همكاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، تصمیم بر آن شد تا پایتخت كتاب ایران انتخاب شود و هدف از این برنامه هم افزایش فعالیت‌های فراگیر در زمینه کتاب و کتابخوانی بود به نحوی كه مقوله كتابخوانی به عنوان یكی از اولویت های همه شهروندان ایرانی در نظر گرفته شود .

ویبا اشاره به الگوسازی كشورهای توسعه یافته در امر كتاب و ضرورت مشارکت تشکل های مردمی و بخش خصوصی در كنار نهادهای دولتی یادآور شد: تلاش برای توسعه فرهنگی كشورمان یكی از نیازهایی است که نباید از آن غفلت کرد که این نیز همدلی و همراهی همه نهادها را می طلبد. جشنواره «انتخاب پایتخت كتاب ایران» می‌تواند سرآغاز مسیری جدی و خوش یمن در عرصه كتاب و كتاب خوانی باشد و جا دارد همه نهادهای دولتی و تشكل‌های مردمی و خصوصی در این مسیر با یكدیگر همراه و همدل باشند .

مستکین با بیان اینکه یونسکو هر سال یک شهر را به عنوان پایتخت کتاب معرفی می کند، گفت: این طرح برای صلح، امنیت و ترویج فرهنگ و کتابخوانی طرح ریزی شده است، حقیقت این است که اگر عنصر فرهنگ در هر دیاری و در هر کشوری شکل گرفته و بالنده شود، آن کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد .

معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اشاره به مفهوم و گستره عنوان کتاب، گفت: کل زندگی انسان یک کتاب است، حاصل زندگی برخی آدم ها یک جمله بیشتر نیست چراکه مستغرق در زندگی مادی هستند ولی برخی انسان ها کتاب زندگیشان صدها جلد است و از لحظات زندگانی بهترین بهره را برده و بیشترین اثر را به جا گذاشته اند .

وی با اشاره به مشکلات و آسیب های حوزه فرهنگ سازی برای کتاب خوانی، بیان کرد: باید مسائل مختلفی را در این حوزه در نظر بگیریم که یکی از این مسائل مقوله‌ِا قتصاد است و کسی که نیازهای اولیه وی فراهم نشده است انتظار مطالعه از او به جا نیست.

مستکین با اشاره به اهمیت مقوله فرهنگ و با اشاره به اینکه فرهنگ از دو واژه «فر» به معنای نور و «هنگ» به معنی آهنگ و قصد رسیدن تشکیل یافته است، اظهار داشت: انسان‌های فرهنگی و کسانی که دغدغه‌ی فرهنگ دارند افرادی با کردار الهی هستند که به سمت تعالی حرکت می‌کنند.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز و چهارمین نمایشگاه قرآن و عترت از بیست و ششم مهر تا یکم آبان از ساعت 10 صبح الی 20 در محل نمایشگاه بین‌المللی تبریز برپاست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها