بخش«بیرانشهر» یکی از با سابقه ترین و مطرح ترین بخش ها در استان لرستان است.
کد خبر: ۸۷۶۴۸۸۹
|
۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از لرستان؛ این بخش در مسیر راه اصلی شهرستان خرم آباد مرکزی استان و شهرستان بروجرد می باشد. همچنین با شهرستان سلسله هم مرز است.
 مردمانش را ایل بیرانوند که اصالتا آریایی نژادند و با زبان لکی سخن می گویند شکل می دهد. البته جمعیت این ایل که یکی از مهم ترین و بزرگترین ایلات استان و کشور می باشد محدود به این بخش نمی شود. بلکه در سراسر کشور پراکنده اند و بخش مذکور مرکزیت اصلی آنها به حساب می‌آید. 
بیرانشهر خرم آباد یکی از بخش های اصیل لرستان+تصاویر
منطقه ای بِکر دست نخورده با آب و هوایی معتدل کوهستانی و رشته کوه های بزرگی چون پونه،ریمله، قلایان، شیشه و گرین که رویشگاه در ختان گوناگون و انواع مختلف گیاهان دارویی است.
بیرانشهر خرم آباد یکی از بخش های اصیل لرستان+تصاویر

 مناطق تفریحی و گردشگری دیگری چون آبسرده، گردکانه،گل زرد و سراب های الیاس، بیدهل،بی مصرف ،پیرماهی،نرم و مختوایی که هر کدام در جای خود به زیبایی منطقه افزوده اند. همچنین آثار فرهنگی و تاریخی دیگری چون قلعه رحیم،منصور،کاسیان،قنبر،علی بخش و تپه های باستانی و تاریخی متعددی ازه جمله سوسن،شیرخان،کرنوکر و گجی می باشد.

بیرانشهر خرم آباد یکی از بخش های اصیل لرستان+تصاویر
 رود هرو«بابا علی» از مرکز آن عبور کرده و در منطقه تاریخی و گردشگری کاکا رضا به رود خانه دو آب الشتر می پیوندد. لذا با توجه به شرایط موجود آب و هوای مناسب، کوهستانی بودن و خاک حاصلخیز فضای مناسبی برای کشاورزی،باغداری و دامداری مردم ایجاد شده است. 

بیرانشهر خرم آباد یکی از بخش های اصیل لرستان+تصاویر

مردمان نجیب این دیار فدا کار، شیعی و ولایی همواره در مقابل طاغوت مقابله کرده،که حاصل آن کشته و شهید شدن بزرگان منطقه و ایل و تبعید آنها به نقاط مختلف و محروم کشور گردیده است. 
امروز تاریخ از آنها به صداقت،شجاعت،بی توقعی، بردباری،عدالت و گذشت یاد می کند. اما متاسفانه رزم و نبرد آنان در مقابل بیگانگانی چون ارتش سرخ روسیه و انگلیس از قلم نویسندگان و مورخان وقت دور ماند. لذا مبارزات آنها همچون مبارزات دیگر اقوام کشور چون جنگل، دشتستانی و تنگستانی بر علیه دشمنان ایران اسلامی به ثبت نرسید. در حال حاضر این بخش باجمعیتی قریب به پانزده هزار نفر از افتخارات آن نقش آفرینی در ایام اوج گیری انقلاب به رهبری حضرت امام خمینی ره و حماسه هشت سال دفاع مقدس .که به تناسب جمعیتشان بیشترین اعزام نیرو را به جبهه‌ها داشته اند.
بیرانشهر خرم آباد یکی از بخش های اصیل لرستان+تصاویر

 همچنین بیش از یک صد شهید پاکباخته از افتخارات بخش مذکور و قریب پانصد شهید پاکباخته از افتخارات ایل در مسیر نورانی ولایت و رهبری عظیم الشان نظام مقدس جمهوری  می باشد. لذا امیدوارم به برکت خون این عزیزان در آینده‌ای نه چندان دور شاهد صدای سوت قطار،آزاد راه، کارخانجات، مراکز علمی و ...در بخش بیرانوند و بیرانشهر باشیم. تا دیگر این دیار متمدن را به سخره نگیرند و از آن به ویرانشهر، شهری در حاشیه یک میدان و شهری که نامش را به یدک می کشد یاد نکنند.

تصویری از طبیعت پاییزی این بخش:

بیرانشهر خرم آباد یکی از بخش های اصیل لرستان+تصاویر
ارسال نظرات