امام جمعه موقت دیشموک با اشاره به اینکه ازدواج‌های تحمیلی و گرفتن شیربها مشکلات عدیده‌ای را در این منطقه سبب شده است، گفت: این آداب و رسوم غلط هنوز در بین افراد این بخش و منطقه ادامه دارد.
کد خبر: ۸۷۶۵۰۵۲
|
۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸

حجت‌الاسلام شعیب عبدالپور ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با بیان اینکه قلب مومن در عرش الهی است اظهار کرد: اگر انسان در مسیر خواسته‌های خداوند و رضایت الهی قدم بردارد از جایی روزی او به دستش خواهد رسید که هیچ‌گاه فکرش را نخواهد کرد و انسان مومن باید بداند آثار گناه مخرب قلب است.                   

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان علمی عنوان کرد: معظم‌له در دیدار با نخبگان فرمودند دلیل اصلی تاکید بر لزوم قدر دانستن و حمایت کردن نخبگان جوان تقویت باور جمله ما می‌توانیم است.

امام جمعه موقت دیشموک گفت: در دوران قاجار و پهلوی ژن ما نمی‌توانیم در ما ریشه کرده بود و در واقع این وابستگی به غرب در مردم تزریق شده است، اما با روی کار آمدن انقلاب و اسلام این وابستگی برای همیشه از بین رفت و روحیه جوانان و نخبگان علمی تقویت شد.

این مسؤول اذعان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دولت باید کمک‌های خود را نسبت به جوانان و نخبه‌های علمی فراهم کند.

عبدالپور با اشاره به مسئله ازدواج عنوان کرد: مسئله ازدواج یک فریضه الهی و از بهترین سنن اجتماعی است و از سنت‌های پسندیده و محبوب نبی مکرم اسلام و ائمه اطهار است.

وی ابراز داشت: این سنت حسنه در کشورهای دیگر به خوبی انجام نمی‌گیرد اما در کشور ما هم نقطه ضعف‌هایی دارد و اینکه قومیت‌ها و قبائل هر کدام آداب و رسوم خاص خود را دارند و در هر قبیله رنگ خاص و مدل خاصی برگزار می‌شود یعنی قوم‌ها به مسئله ازدواج سلیقه‌ای نگاه می‌کنند.

خطیب موقت شهر دیشموک با بیان اینکه این فریضه و سنت حسنه متاسفانه در چنگال آداب و رسوم غلط و چشم و هم چشمی‌ها و تفکرات کورکورانه اسیر و گرفتار شده است عنوان کرد: نمونه این ازدواج‌ها، ازدواج‌های تحمیلی است.

وی گفت: با توجه به اینکه اکثر افراد در جامعه امروزی مدعی هستند که باورشان و بینش‌ و نگرش و احساس یقینشان در حال رشد است و دیگر جاهلیت کهنه شده است اما دوباره این رسم‌های غلط را در بین خود ارائه می‌دهند.

خطیب موقت دیشموک با اشاره به اینکه آمار بالای خودکشی‌ها بر اثر همین ازدواج‌های تحمیلی است بیان کرد: متاسفانه این آداب و رسوم غلط هنوز در بین افراد این بخش و منطقه ادامه دارد.

وی با اشاره به شیربها و مهریه عنوان کرد: گرفتن شیربها در بحث ازدواج یک کار اشتباه است که متاسفانه با وجود اینکه شیر مادر والاتر از آن است که در این جشن‌ها معاوضه و خرید و فروش می‌شود و این خرید و فروش در این منطقه باب شده و مقدس‌تر از شرع به آن می‌پردازند.

عبدالپور گفت: بحث مهریه هم که یک سنت اسلامی است و مورد تائید ائمه معصومین است و عندالمطالبه اگر زن طلب کند شوهر باید پرداخت کند اما در این خصوص عده‌ای مهریه‌های سنگین را تداوم‌بخش زندگی خود می‌دانند که اگر مهریه سنگین‌تر باشد اعتماد و اطمینان و زندگی بادوام‌تر است.

وی تشریح کرد: اکثر اختلافات زندگی در دادگاه‌ها به عدم تحقیق و عدم تفحص از مسئله ازدواج برمی‌گردد و وقتی اعتماد به شخص نداشته باشند از مهریه‌های سنگین استفاده می‌کنند.

امام جمعه موقت دیشموک گفت: مسئله ازدواج بسیار حساس است و مردم باید بر این امر دقت‌های لازم را در دستور کار خود و خانواده فراتر دهند و بدانند که حرمت انسان از خانه کعبه بالاتر است و در خصوص تحقیق و تفحص در افراد دقت‌های لازم را به کار ببرند.

وی با بیان اینکه هفته سازمان و ملل متحد است و سازمان ملل متحد نهادی است که در حقیقت بر برپایی و برقراری صلح، امنیت و آرامش در بین ملت‌های جهان تاسیس شد عنوان کرد: امروزه سازمان ملل و متحد خادم ونوکر استکبار و ابرقدرت‌ها است.

عبدالپور گفت: سازمان ملل متحد بر این باور است که منافع نامشروع بعضی از کشورهای متجاوز مثل دولت منفور سعودی و اسرائیل و آمریکا را برآورده می‌کند.

وی متذکر شد: در دفاع مقدس بر ما تجربه شده است که امروزه مسئله دفاعی و پدافندی نیاز مبرم به موضع سیاسی ما است که متاسفانه سازمان ملل متحد چشمشان را بر حقایق می‌بندد و الفاظ مضخرفانه آمریکا و عربستان را با جان و دل می‌پسندد.

ارسال نظرات