استاد دانشگاه شاهرود

ورزش، روحیه شجاعت، ازخودگذشتگی، مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم را در انسان تقویت می کند

نیکخواه گفت: ورزش، روحیه شجاعت، ازخودگذشتگی، مبارزه با ظلم و ظالم دفاع از مظلوم را در انسان تقویت نموده، اراده وی را قوی سازد.
کد خبر: ۸۷۶۵۱۸۱
|
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴

فاطمه نیک خواه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش بانوان در سخنانی اظهار کرد: دوری از ورزش به همان اندازه که زیان بار است، گرایش به آن می تواند بسیار مفید فایده باشد و علاوه بر پیشگیری از بروز سکته های قلبی و مغزی، خطر ابتلا به بسیاری بیماری های دیگر را هم کاهش می دهد. براین اساس با انجام ورزش دائمی در کنار داشتن یک برنامه زندگی منظم با برنامه غذایی حساب شده می توان همیشه سالم زندگی کرد.

وی افزود: امروزه ثابت شده تنها کشورهایی می توانند به مدال های متعدد المپیکی، جهانی، قاره ای و بین المللی دست یابند که ورزشکاران، مربیان و مدیران ورزشی آنها از علوم پزشکی، ورزشی به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. به خصوص اینکه علم پزشکی ثابت کرده که ورزش به عنوان علمی ترین، ارزان ترین و ساده ترین روش برای پیشگیری و درمان انواع بیماری های جهان صنعتی امروز مفید است.

نیک خواه با اشاره به تحلیل ها و دیدگاه های مختلف خاطر نشان کرد: بر همین اساس آموزش های مدرن علمی برای پیشگیری و درمان بیماری ها، آسیب های ورزشی، دوپینگ و مکمل های مجاز و غیرمجاز، توانبخشی، تغذیه و روانشناسی ورزش بسیار ضروری هستند. دکتر پور کاظمی در کتابی تحت عنوان «ورزش درمان بیماری ها» اطلاعات کامل و نوینی را در مورد نقش پزشکی ورزشی در پیشگیری و درمان بیماری های رایج در جهان امروز، اختلالات ارتوپدی، سکته های قلبی و مغزی، بیماری های عفونی، سرطان، بیماری های مغز و اعصاب، مضرات مواد مخدر، رژیم های غذایی ورزشکاران و ساختار کمیته های پزشکی ارائه کرده است.

استاد دانشگاه شاهرود با اشاره به اهمیت ورزش گفت: امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سروکار دارند. برخی از مردم، ورزشکار حرفه ای اند و گروهی آماتور؛ گروهی طرفدار و علاقه مند به ورزش و دیدن برنامه ها، مسابقات و نمایش های ورزشی بوده و عده ای نیز از راه ورزش امور زندگی خویش را می گذرانند.

وی ادامه داد: وزارتخانه ها و ادارات ورزشی فراوانی تاسیس شده و مخارج زیادی صرف ورزش،می شود. بخش های قابل توجهی از برنامه های تلویزیون، رادیو، مجلات و سایر رسانه های گروهی، به ورزشی و اخبار ورزشی اختصاص دارد و خلاصه ورزش یکی از اموری است که در جهان به صورت جدی مطرح بوده و از جهات مختلف دارای اهمیت می باشد.

نائب رئیس سابق هیئت والیبال شهرستان شاهرود با اشاره به اهمیت ورزش در جامعه عنوان کرد: امروزه یکی از مشکلات جامعه بشری، مساله بیکاری و عوارض ناشی از آن است؛ بیکاری به ویژه برای نوجوانان و جوانان و به خصوص در ایام تعطیلات تابستانی مدارس و مراکز آموزشی، بسیار خطرناک و مضر است و باید با آن مبارزه شده، یا به نحوی اوقات بیکاری را پر نمود که مفید بوده و یا لااقل مضر نباشد. بسیاری از انحرافات، از قبیل اعتیاد به مواد مخدر، دزدی و ایجاد مزاحمت، دعواها و درگیری های خیابانی، انحرافات جنسی و... زاییده بیکاری و ولگردی است.

وی با بیان اینکه شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام، مطلبی تحت عنوان «زن و غیبت» دارد اظهار کرد: شهید مطعری می فرماید(زن ها در زمان قدیم مشهور بودند که زیاد غیبت می کنند. شاید این به عنوان یک خصلت زنانه معروف شده بود که زن طبیعتش این است. جنساً غیبت کن است؛ در صورتی که چنین چیزی نیست، زن و مرد فرق نمی کنند. علتش این بود که زن، مخصوصاً زن های متعیّنات، زن هایی که کلفت داشته اند و در خانه، همه کارهایشان را کلفت و نوکر انجام می دادند. هیچ شغلی و هیچ کاری، نه داخلی و نه خارجی نداشت، صبح تا شب باید بنشیند و هیچ کاری نکند. کتاب هم که مطالعه نمی کرد و اهل علم که نبوده باید یک زن هم شان خود پیدا کند، با آن زن چه کند؟ راهی غیر از غیبت کردن به رویشان باز نبوده و این برایشان یک امر ضروری بوده؛ یعنی اگر غیبت نمی کردند، واقعا بدبخت و بیچاره بودند.)

نیک خواه بیان کرد: شاید به وسیله جلوگیری از همین عوارض سوء بیکاری باشد که می بینیم در اسلام از «کار و انسان شاغل» بسیار تجلیل شده است. احادیث فراوانی در این زمینه وارد شده استمانند اینکه امام علی (ع) فرمود: (خداوند، انسان امینی را که دارای حرفه است (و به آن اشتغال دارد) دوست می دارد.) و رسول خدا (ص) فرمودند: (کسی که خود را برای اداره امور زندگی اش به مشقت می اندازد، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند.) و (هرکس که سنگینی اقتصادی خود را بردوش مردم بیندازد، ملعون است.)

استاد دانشگاه شاهرود تصریح کرد: بدون شک، مردم و کشور باید در پی ایجاد کار و اشتغال سالم برای همه باشند، ولی آیا همیشه امکان اشتغال برای همه و به ویژه جوانان و نوجوانان فراهم است؟ اگر این امکان فراهم نشد، تکلیف چیست؟ آیا ایجاد سرگرمی های سالم و مفید نمی تواند از بسیاری انحرافات جلوگیری کند؟ ورزش یکی از مفیدترین و سالم ترین سرگرمی هایی است که می تواند اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را پر کند.

وی ادامه داد: ورزش، کسالت و تنبلی را از انسان زدوده و به وی نشاط و شادابی بخشیده، او را برای انجام کارهای و وظایف فردی و اجتماعی آماده نموده و اخلاقش را بهبود می بخشد؛ ورزش، روحیه شجاعت، ازخودگذشتگی، مبارزه با ظلم و ظالم دفاع از مظلوم را در انسان تقویت نموده، اراده وی را قوی سازد.

وی اضافه کرد: بالابودن توان جسمانی نیروهای نظامی و رزمی، تنها در زمان های گذشته که جنگ. ورزش، توان رزمی انسان را افزایش می دهد با سلاح های سرد صورت می گرفت، مورد توجه نبوده، بلکه امروزه نیز حائز اهمیت فراوان است و تمرینات بدنی قسمت عمده ای از آموزش های نظامیان و به ویژه کماندوها و نیروای ویژه را تشکیل می دهد. همچنین افرادی که از نظر بدنی و جسمانی، ضعیفو یاناقص باشند، در ارتش پذیرفته نشده و گاه از خدمت سربازی نیز معاف می گردند.

نیک خواه با اشاره به اهمیت سلامتی وتوانمندی جسمانی خاطر نشان کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره حق بدن برانسان می فرماید: (بدن انسان برخلاف ماشین یا هر وسیله دیگر که براثر کار و فعالیت مستهلک می گردد، باکار جان گرفته و توانایی بیشتری کسب می نماید.) در زمان های گذشته، حرکت و تمرین های بدنی، بخشی از کار روزانه فرد به شمار می رفت، اما امروزه بر اثر پیش رفت تکنولوژی و ماشین، باید بیشتر از گذشته در جستجوی حرکت بود، و هر فرد بایستی آن را در برنامه روزانه خود بگنجاند.

وی ادامه داد: در خلال تنفس و یا نفس کشیدن وسیله ای است که با آن، اکسیژن به همه بدن می رسد و مواد زاید و اکسیده به بیرون ریخته می شود تمرین، میزان نفس کشیدن افزایش می یابد. شخصی که بدنش تربیت شده با تمرین های ورزشی است، آهسته تر و عمیق تر از افراد دیگر نفس می کشد، فشارهای وارد بر سیستم تنفسی خویش را با تلاش کم تر و کارایی بیشتر پاسخگوست.

این کارشناس والیبال شهرستان شاهرود با بیان اینکه تمرین ها به دستگاه هاضمه کمک می کنند افزود: به علت پی آمد نیاز بدن به غذا، اشتها را افزایش می دهند؛ حرکت اندام های هاضمه تسریع می شود و حرکات دودی شکل معده که موجب هضم غذا می گردد سریع تر و راحت تر صورت می گیرد.

وی ادامه داد: تمرین های ورزشی، عمل تخلیه را بهبود و از یبوست پیش گیری می کند. حرکات دودی شکل افزایش می یابد و در نتیجه، روند ترشحات بدن کار آمدتر تنظیم می شوند. به طور کلی افرادی که فعالیت های جسمانی بیشتری دارند، کمتر از افراد کم حرکت ، به بیماری سنگ کلیه و اختلالات مشابه به آن مبتلا می شوند.

نیک خواه گفت: بسیاری از مواد زاید، از طریق غدد عرق در پوست بدن بیرون ریخته می شود این فرایند با تمرین های شدید ورزشی تسریع می شود؛ علاوه بر این، عرق کردن باعث تمیز شدن پوست می گردد.

وی افزود: ارزش دیگر تمرین های ورزشی، در افزایش تولید سلول های قرمز خون در بافت های لنفاوی استخوان است. شمارش هموپلوبین خون بر اثر فعالیت بالا می رود. تمرین ها از بالا رفت فشارخون جلوگیری می کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار