ابراهیم نکو گفت:اگر نیاز به تغییری در کابینه بود، دولت در حوزه های دیگر دست به ترمیم می زد، شاید وزارت خانه های حساس تری مانند صنعت و معدن، اقتصاد و سایر بخش هایی که مردم انتظار دارند اولویت داشت.
کد خبر: ۸۷۶۵۲۸۱
|
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،  روزنامه ابتکار نوشت: گمانه زنی های تغییر و ترمیم در کابنه دولت یازدهم از مدت ها پیش مطرح بود، هرچند سیبل این تغییرات معمولا به حوزه های اقتصادی مربوط می شد اما نهایتاً هیچ کدام از وزرای اقتصادی کابینه تغییری نکردند. نقدهایی که گاه به وزیر صنعت و معدن مطرح می شد و یا مطرح شدن استضیاح وزیر رفاه همه نشانه هایی برای تغییر احتمالی در این وزرا بوده است. ترمیم و تغییر، گاه از زبان موافقان دولت نیز مطرح شده است. چنانچه در اردیبهشت سال جاری سید حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران از لزوم تغییر سخنگوی دولت و وزیر اقتصاد سخن گفته بود. از طرفی هرچند به لحاظ معیشتی اعتراض هایی از طرف مردم وجود دارد اما برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به شرایط بحرانی پیش آمده در وضعیت اقتصادی دولت گذشته، اقدامات دولت یازدهم، نمره قابل قبولی گرفته است. هرچند دیدگاه دیگری نیز معتقد است با تمام نقد های وارده بر عملکرد اقتصادی دولت یازدهم تغییر در کابینه عملاً منشاء اثر نبوده و تنها بعد سیاسی و روانی خواهد داشت.

ابراهیم نکو می گوید: تغییر در سال آخر دولت هزینه بر خواهد بود و به نظرم این تغییرات رنگ و بوی سیاسی بیشتری دارد تا به طور عملی کاربرد داشته باشد. بنابراین تغییر وزاری صنعت و اقتصاد هم در این چند ماه اثری نخواهد داشت.
از طرفی رضا پدیدار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز می گوید: صورت انتزاعی نمی توانیم بگوییم که چون تیم فرهنگی کشور تغییر می کند، الزاما تیم اقتصادی دولت نیز تغییر کند. اگر ضرورت های تغییر در تیم های تخصصی ،اجرایی و عملیاتی به وجود می آید،مدیران انگیزه هایشان را از دست می دهند، هرکدام از فعالیت ها را باید در گام نخست به صورت مستقل ببینیم و سپس سهم آن ها را در فرآیند اجرایی کشور بررسی کنیم.


تغییر در تیم اقتصادی، شاید وقتی دیگر...


هرچند برخی کارشناسان معتقدند عملکرد اقتصادی دولت روحانی مثبت بوده است و نیازمند زمان بیشتری برای اثبات آن است ، اما برخی معتقدند نقدهایی به این تیم وارد است که البته زمان تغییر شرایط فعلی نیست.
ابراهیم نکو می گوید:اگر نیاز به تغییری در کابینه بود، دولت در حوزه های دیگر دست به ترمیم می زد، شاید وزارت خانه های حساس تری مانند صنعت و معدن، اقتصاد و سایر بخش هایی که مردم انتظار دارند اولویت داشت، اما باید گفت که در کل تغییرات کمی خارج از میل باطنی رئیس دولت صورت گرفته است و جنبه عملی خاصی نخواهد داشت.
وی می افزاید: در مورد وزیر آموزش و پروش، در مجلس ، نمایندگان برای اینکه در بخش اعظمی از جامعه محبوبیت کسب کنند به وزرایی ایراد می گرفتند که بتوانند مقبولیت خود را در قشرهایی مانند معلمان، دانش آموزان و اولیاء بالا ببرند.در حال حاضر هم در مصاحبه ها و جلسات طوری وانمود می کنند که در کنار رفتن وزیر اثرگذار بوده اند.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح می کند: واقعیت این است که نمایندگان خود می دانند که با تغییر وزرا در مقطع فعلی اتفاق ویژه ای در این سه وزارتخانه رخ نخواهد داد. چون برای تحول نیاز به اعتبار هست و زمانی که مجلس نتواند اعتباری برای دستمزد معلمان تعریف کند، تاثیری در افزایش حقوق آن ها نخواهد گذاشت.
نکو اساساً تغییر کابینه در مقطع کنونی را نادرست می داند و اظهار می کند: دولت باید برای این سه وزیر مقاومت می کرد، در حال حاضر این تحول برای دولت هزینه خواهد داشت. شاید بهتر بود تا اگرمجلس تمایل دارد در این زمینه اقدام کند.لذا اعتقادی به تغییر در این چند ماه باقی مانده ندارم.
وضعیت اقتصادی تنها به تیم اقتصادی دولت ربط ندارد
همچنین مهدی تقوی می گوید: تا آنجا که اطلاع دارم وزیر اقتصاد دولت یازدهم، جوان، تحصیلکرده و باهوش است و طی این مدت سابقه خوبی هم کسب کرده است. از طرفی رابطه وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی از تعامل خوبی برخوردار است که این نکات، دال برعدم نیاز تغییر دراین وزارت خانه است.
وی می افزاید: باید در نظر داشت که شرایط اقتصادی کشور تنها به تیم اقتصادی دولت مربوط نمی شود بلکه عوامل دیگری مانند دیپلماسی سیاسی نیز در تغییر شرایط اثرگذار است. برداشته شدن تحریم ها با دیپلماسی قوی آقای ظریف به فعالان اقتصادی این امید را داد تا وضعیت طی فرآیندی زمان مند بهبود پیدا کند.


امید بازگشت به دوران قبل از احمدی نژاد


استاد دانشگاه علامه تهران در ادامه می گوید: آزاد شدن پول های بلوکه شده در آینده و بهبود روابط ایران با سایر کشورها در سه چهار سال آینده می تواندبه اقتصاد ایران شکوفایی بیشتری بدهد. دوران احمدی نژاد، عملکرد اقتصادی فاجعه آمیز بود و با هدفمندی یارانه ها اقتصاد کشور دچار رکود تورمی شد نرخ رشد هم منفی شد. در این شرایط مجموعه تیم اقتصادی و سیاسی دولت روحانی در تلاش هستند تا وضعیت نا بسمان گذشته را تغییر دهند.
وی افزود: تغییر در تیم اقتصادی می تواند نمود دیگری داشته باشد برای مثال استفاده از کارشناسان و نظریه پردازان اقتصادی می تواند به بهتر شدن حرکت رشد اقتصادی کمک کند.
تقوی با بیان اینکه مجموعه دولت روحانی به لحاظ اقتصادی عملکرد مثبتی داشته است، اظهار می کند: کاهش تورم به زیر ده درصد البته به معنای این نیست که قیمت ها رشد ندارد بلکه رشد قیمت ها از 40 درصد به 10 درصد کاهش پیدا کرده است و رشد اقتصادی مثبت شده است. باید کمی بیشتر صبر کرد تا چشم انداز خوب آینده محقق شود و تا به زمان پیش از احمدی نژاد برگردیم.


تغییر در کابینه به نفع مردم و اقتصاد کشور است


همچنین مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرآنلاین در رابطه تحولات اخیر کابینه دولت یازدهم،اظهارداشت:« در انتخابات سال ۹۲ مردم ایران به دنبال تغییر بودند که به آقای روحانی رای دادند،لذا اقای روحانی باید به این موضوع توجه کند.»
وی افزود:« تغییرات در کابینه دولت باید خیلی زود تر از این اتفاق می افتاد. در واقع باید ۶ ماه گذشته این تغییرات رخ می داد. ابا این حال بنده به عنوان یک کارشناس اقتصادی این موضوع را به فال نیک می گیرم، چون معتقدم هنوز برای تغییر دیر نشده است.»
پازوکی ادامه داد:«نگرانی ما این است که دوباره افرادی مانند افراد فعلی وارد کابینه شوند. افرادی که شخصیت مستقلی ندارند، به نفع کشور نخواهند بود. بنابراین آقای روحانی باید وزرایی را برگزیند که دارای توان مدیریتی بالا باشند. این تغییرات تبعات خوبی در اقتصاد خواهد داشت.»
وی گفت:« به عنوان مثال بهترین برنامه بعد از انقلاب برنامه سوم بود؛ کسانی که در آن زمان کار می کردند افراد هماهنگ تر و دارای مدیریت قوی تری بودند. رییس جمهوری باید سعی کند بخش اقتصادی را از افراد کار آمدتر که به دنبال پیشرفت کشور هستند، ترمیم کند. »
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد:« اگر مشاوران رییس جمهوری به ایشان اطلاعات درست بدهند، هم به نفع مردم و هم به نفع اقتصاد کشورخواهد بود؛ ضمن اینکه باید توجه داشت که مساله با تغییر وزیران حل نمی شود،تازمانی که مدیران میانی هنوز کسانی هستند که به قول آقای روحانی بدون بلیت سوار قطار شدند،مشکلی از اقتصاد کشور حل نمی شود.»

ارسال نظرات