خبرهای داغ:
استاد دانشگاه های شاهرود تأكيد كرد؛

لزوم توجه بانوان به ورزش

استاد دانشگاه های شاهرود با تأكيد بر لزوم توجه بانوان به ورزش گفت: ورزش بخش مهم وظیفه زن در ایجاد سلامت و بهداشت نسل جامعه است.
کد خبر: ۸۷۶۵۳۰۲
|
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹

فاطمه نیک خواه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در شاهرود با گرامیداشت هفته تربیت بدنی با اشاره به اینکه چرا باید ورزش کنیم؟ اظهار کرد: هرچه سالمتر باشید نیروی بیشتری برای انجام کارهای بدنی خواهید داشت و همانطور که می دانید نیرومند بودن علاوه بر زمینه های ورزشی در همه امور زندگی به دردتان خواهد خورد.

وی با اشاره به ویژگی های ورزش در سلامت فردی و اجتماعی افزود: فعالیت های بدنی باعث افزایش بنیه و قدرت شما می شود و در مواقع سختی و اضطراب توان شما را برای تحمل چنین وضعیت هایی افزایش می دهد هرچه سلامتتر باشید قلب، ریه و شش های شما می توانند بهتر کار کنند و در نتیجه می توانید مدت طولانی ترین راه بروید، برقصید بازی و ورزش کنید. و به طور کلی توانایی شما در همه زمینه ها افزایش پیدا می کند.

نیک خواه با اشاره به افزایش استحکام با ورزش خاطر نشان کرد: هرچه سالمتر باشید نیروی بیشتری برای انجام کارهای بدنی خواهید داشت و همانطور که می دانید نیرومند بودن علاوه بر زمینه های ورزشی در همه امور زندگی به دردتان خواهد خورد. چراکه سراسر زندگی تلاش است و قوی بودن باعث می شود همه چیز به نظرتان ساده تر جلوه کند.

وی با بیان افزایش انعطاف پذیری با ورزش کردن تصریح کرد: انعطاف پذیری بدن به میزان حرکات مفاصل شما بستگی دارد. خم کردن پشت، بلند شدن روی نوک انگشتان پا برای رسیدن به طبقه بالایی کمد، همه نمونه هایی از انعطاف پذیری بدن هستند انعطاف داشتن در همه امور زندگی و حتی برای انجام فعالیت های ورزشی مورد نیاز است انعطاف پذیری اصولا با افزایش سن کاهش می یابد ولی می توان با انجام نرمش هایی از خشک شدن بدن جلوگیری کرد.

استاد دانشگاه های شاهرود با اشاره به تاثیرات روانی از جمله بهتر خوابیدن با ورزش کردن بیان کرد: انجام فعالیت های بدنی یکی از بهترین راه های کسی احساس خوب در طول روز است. وقتی ورزش می کنید خود را از همه تنش های روزانه، همه استرس هایی که به شما وارد شده و همه فشارهای روانی می رهانید. چرا که درحال ورزش کردن با ترشح اندروفین از مغز شما احساس آسودگی خاطر و آرامش می کنید بدین ترتیب بهتر و راحت تر خواهید توانست پستی و بلندی های (Endrophin) زندگی را طی کنید وقتی بدن آماده و نیرومندی داشته باشید، روح و روان قوی تری هم خواهید داشت و به دنبال آن اعتماد به نفستان افزایش می یابد ورزش مرتب و مداوم علاوه بر مزیت های فوق به شما کمک می کند که بهتر و راحتتر بخوابید.

نیک خواه ادامه داد: حضور در کلاس های ورزشی، ورزش های تیمی و غیره راه بسیار مناسبی برای ملاقات و رویارویی با افراد تازه است، افرادی که علایقی مشابه خود شما دارند.چنین وضعیتی در بهتر شدن روحیه شما و افزایش روابط اجتماعی تان موثر خواهد بود.

وی با اشاره به کنترل وزن با انجام ورزش عنوان کرد: انجام فعالیت های بدنی مداوم بهترین و سالم ترین راه برای کنترل وزن و حفظ نسبت ماهیچه به چربی است با توجه به اینکه هر کس دارای وضعیت بدنی مخصوص به خود است، همه از برقراری تعادل بین چربی و ماهیچه در بدن سود خواهد برد. بد نیست بدانید که چربی بسیار کم یا بسیار زیاد هردو می تواند در بن تاثیرات منفی بجای گذارند. بنابراین لازم است با یک رژیم غذایی مناسب و ورزش به موقع همه مواد غذایی مورد نیاز بدنتان از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها و چربی را به میزان لازم دریافت کنید.

استاد تربیت بدنی دانشگاه های شاهرود با اشاره به ضرورت و اهمیت ورزش برای بانوان گفت: در مسأله ورزش میان زن و مرد فرقی نیست. زن و مرد نیاز به بهتر زیستن دارند و هردو باید در راه قرب به خدا انجام وظیفه کنند. بنابراین هر دو باید ورزش کنند.

وی افزود: زنان از لحاظ مادری در جامعه سهمی بزرگ دارند ورزش انها را برای انجام وظایف مقدس مادری آماده تر ساخته و باعث می شود نسلی سالم و فعال و نیرومند بوجود آورند. اگر جامعه از زنان غافل بماند، به زن بلکه به کل جامعه ضرر می رسد و خانواده ها که ارکان جامعه اند متزلزل و بی ثبات و غیر قابل دوام می شود و بدیهی است که در یک جامعه انقلابی عدم توجه به موقعیت خاص زن کاری غیرانقلابی است.

نیکو خواه بیان کرد: جمهوری اسلامی باید زمینه ساز همه فضائل و مکارم اخلاقی و انسانی برای زنان باشد و نسل انقلاب را در راه رسیدن به همه کمالات انسانی یاری و مدد رساند.

وی با مطرح کردن این سوال که زنان آیا می دانید با ورزش کردن توانایی انجام مسئولیت های خانه داری و تربیت کودک را بهتر انجام خواهی داد؟ اظهار کرد: از آنجا که زن همدوش و همپای مرد در جامعه نقشی موثر و سازنده دارد باید سالم و نیرومند و با طراوت و با نشاط باشد. نمونه با ارزش این زنان را در جریان انقلاب شکوهمند اسلامی کشورمان دیده ایم، کودکان سالم و با نشاط در دامان پر مهر مادران سالم و شاداب پرورش و تربیت می یابند.

نائب رئیس سابق هیئت والیبال شهرستان شاهرود بیان کرد: زنان وظیفه و مسئولیت هایی سنگین چون خانه داری، بچه داری و تربیت کودک و دوران سختی چون بار داری و زایمان را بردوش دارند که همگی این وظایف عضلات قوی و بنیه سالم و نیرومند را می طلبد و زنان رنجور، افسرده و ناتوان هرگز قادر به انجام این وظایف مهم و سنگین نخواهند بود.

وی تاکید کرد: پس تمرین های منظم ورزشی به عنوان بخش مهمی از وظایف روزانه زن می تواند در سلامت و بهداشت نسل جامعه و بهتر انجام دادن وظایف او اعم از تربیت کودک، خانه داری و تعهدات و مسئولیت های سنگین زن، نیازمند بدنی نیرومند و قوی است و کسانی موفق تر خواهند بود که از سلامت بدن و روان و آمادگی جسمانی بهتری برخوردار باشند.

نیک خواه با بیان اینکه ورزش در تامین بهداشت جسمانی بانوان نقش بسیار موثری دارد عنوان کرد: سلامتی چیست که ما تا بدین حد بدان محتاجیم. بدن انسان مانند جام بلورین و درخت شادابی است که در صورت نشستن گرد و خاک و رسیدن آسیب به قسمتی از آن، زیبایی و طراوت خود را از دست می دهد؛ برای حفظ و شادابی وطروات، زنان باید همچنان که روح خود را جلا می دهند، از جسم نیز غافل نشوند.

وی با تاکید بر اینکه مادران و بانوان جامعه باید بدانید که سلامتی جامعه در گرو سلامتی آنهاست با اشاره به نشانه های سلامتی اظهار کرد: بهتر شدن کار قلب و دستگاه های مختلف بدن، کاهش میزان چربی اضافه بدن، مقاومت بدن در مقابله با بیماری های مختلف، جلوگیری از خستگی های زودرس جسمانی، برخورداری از طراوت و شادابی پوست و داشتن انرژی برای انجام فعالیت های مختلف روزانه نشانه های سلامتی است.

نیک خواه افزود: در نتیجه در اثر انجام فعالیت های مستمر بدنی و ورزشی می توان جسمی سالم و مناسب بدست آورد. لذا همچنانکه بهداشت برای تمام گروه های سنی مورد نیاز می باشد فعالیت های بدنی نیز برای همه توصیه می گردد.

وی ورزش را وسیله خوب برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها و ناراحتی ها به خصوص برای بانوان عنوان کرد و گفت: حرکت و فعالیت یک غریزه طبیعی در انسان است، نداشتن تحرک کافی و نبودن فعالیت های مناسب بدنی دستگاه های مختلف بدن را دچار مشکل خواهد کرد، این اشکال با احساس ضعف و تبدیل آن به بیماری های مختلف نمایان می گردد.

نیک خواه خاطر نشان کرد: برای مثال بالارفتن سریع ضربان قلب با انجام کوچکترین حرکت منجر به خستگی زودرس می گردد و این نشانه های ایجاد ضعف در دستگاه گردش خون به ویژه در زنان که دارای قلب کوچکتر، تعداد سلول قرمز کمتر و هموگلوبین کمتر در مقایسه با مردان می باشند، به وضوح قابل مشاهده است. همچنین ضعف در عضلات مختلف بدن انواع دردها را باعث می شوند که رایج ترین آنها انواع کمردردها و پادردها در زنان است. اقدام نکردن برای رفع و اصلاح ضعفی منجر به بیماری های مختلف از قبیل، بیماری های قلبی، بیماری های ستون مهره ها و یا کوچک شدن عضلات مختلف می گردد.

استاد دانشگاه های شاهرود بیان کرد: امروزه در دنیا استفاده از روش صحیح در جهت بالابردن قدرت بدنی پیشگیری از ضعف های بدنی و بهبود بسیاری از بیمارها به عنوان یک وسیله خوب توضیه می شود.

وی با بیان اینکه بهداشت روانی و اجتماعی زن به وسیله ورزش تامین می گردد عنوان کرد: ورزش یکی از بهترین وسایلی است که به کمک آن می توان به آرامش روانی دست یافت. ورزش در بدن تحرکات مناسب عصبی را بوجود می اورد. ورزش باعث می شود دستگاه عصبی بدن بهتر عمل کند. تمرین های ورزشی فشارها و ناراحتی های عصبی و ماهیچه ای بدن را کم می کند و آرامش ماهیچه ها مبنای آرامش ذهن و روان در فرد است تمرین های ورزشی بدون تردید به روان انسان آرامش می دهد. و به طور کلی وضعیت روانی فرد را بهبود می بخشد.

نیک خواه تصریح کرد: ورزش به برقراری و حفظ بهداشت و سلامت روان کمک می کند. یک فعالیت ورزشی خوب و جالب می تواند ذهن فرد را از افکار پریشان و آزاردهنده باز دارد به همین جهت یک بازی، یا ورزش سالم و پرتحرک به مراتب با ارزشتر از صرف قدم زدن و راه رفتن است. تمرین های ورزشی امکان می دهد که انسان عواطف و احساسات نامطلوب و رنج آور خود را از راه های صحیح و مورد قبول اجتماع بیرون بریزد.

وی ادامه داد: ورزش به انسان فرصت و امکان ابراز وجود می دهد. ورزش وسیله ای خوب برای ارضای نیازهای فرد است. ورزش وسیله ای مطلوب برای پرورش و رشد اعتماد به نفس و رسیدن به شادی و نشاط و طراوت ناشی از یک فعالیت کاملا مثبت است و به بیانی کوتاه عقل و روان سالم فقط در بدن سالم یافت می شود.

وی با بیان اینکه بانوان در دفاع از میهن اسلامی نقش موثر و بسزایی دارنداضافه کرد: در تربیت اسلامی زنان دارای مسئولیت های متفاوت و گوناگونی هستند از جمله مسئولیت ها نقش دفاعی اوست. در اسلام میان جهاد و دفاع فرق است جهاد زیرنظر پیامبر یا امام انجام می گیرد و باید به فرمان آنها باشد و تنها بر مرد واجب است ولی دفاع در هر زمانی که جان و مال و ناموس مسلمانان در خطر باشد بطور کفایی بر زن و مرد واجب می شود و اینقدر باید افراد در صحنه دفاع حضور یابند که به وجود آنها اکتفا شده و خطر دفع گردد. بنابراین زنان هم باید دارای توان رزمی باشند تا اگر روزی دشمن صفوف جنگجویان را بشکند و از مرزها بگذرد و وارد حریم شهرها و روستاها بشود زنها بتوانند از سنگر خانه و پشت با مها دشمن را به زانو دراورند.

نیک خواه با نتیجه گیری از مبحث بیان کرد: داشتن یک برنامه زندگی به طور منظم و حساب شده برای سلامتی افراد بسیار مهم است فردی که از نظر غذایی مواد لازم و ضروری را رعایت می کند و پرخوری و زیاده روی نمی کند، به ورزش و تمرینات بدنی می پردازد، از هوای سرشار از اکسیژن پارک ها یا مناطق جنگلی بهره می برد و زندگی را سخت نمی گیرد هرگز دلیل ندارد که سکته قلبی کند و به فلج مغزی و مشکلات طبی دچار شود پس منظم و شاد باشیم و ورزش کنیم تا همواره سالم و موفق زندگی کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها