در حالی اسکله فجیره در هفته گذشته راه اندازی شد که ایران در چند سال اخیر به دنبال ایجاد و توسعه اسکله و بنادر در مناطق جنوبی ایران است و به نظر می رسد ایجاد چنین اسکله هایی برای ایران زنگ خطر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۷۶۵۴۷۰
|
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  هفته گذشته امارات اسکله جدید خود در خارج از خلیج فارس را راه اندازی کرد، این اسکله که در بندر فجیره قرار دارد در راستای پهلوگیری نفتکش های غول پیکر و صادرات نفت و فرآورده های آن راه اندازی شده است.

 

تا قبل از راه اندازی این اسکله صادرات امارات از تنگه هزمر و در داخل خلیج فارس صورت می گرفت، امارات و عربستان از سال های گذشته به دنبال آن بودند تا از بتوانند شرایط استراتژیک خلیج فارس را دور بزنند.

 

در رابطه با تاثیر ایجاد این اسکله بر قیمت و شرایط بازار نفت ایران برخی کارشناسان بر این باورند که از سال های دور عربستان و امارات به دنبال جایگزینی برای تنگه هرمز و خلیج فارس بودند که عربستان پایانه صادراتی خود را در غرب توسعه داد تا اهمیت استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز را کاهش دهد.

 

همچنین کویت در شرایط خاص از جایگزین های عربستان استفاده می کند که به نظر می رسد ایجاد اسکله فجیره امارات بیشتر به دلیل مسائل سیاسی بوده است و تاثیر آنچنانی بر درآمدهای ایران و مباحث صادرات فرآوده‌های نفتی ایران ندارد.

 

در این رابطه رضا پدیدار، یک فعال اقتصادی حوزه انرژی گفت: بندر فجیره در دو دهه گذشته به دنبال ایجاد اسکله نفتی در راستای به وجود آوردن ساختار جدیدی برای صادراتی امارات بوده است.

 

وی افزود: با توجه به اینکه ایران در زمینه صادرات و اسکله دارای زیرساخت و تجهیزات مناسبی است، اسکله فجیره آنچنان موفق نخواهد بود و توان رقابت با بنادر ایران را نخواهد داشت.

 

این فعال اقتصادی  حوزه انرژی بیان کرد: میزان تولید و صادرات فرآورده های نفتی در امارات آنچنان نیست و احتمال داده می شود این اسکله در کوتاه مدت برای امارات به صرفه است، اما این اسکله می‌تواند برای ایران نقطه آغاز فعالیت ارتقا و تجهیز اسکله و بنادر خود باشد.

 

وی در رابطه با ایجاد اسکله در کشور، تاکید کرد: در چشم انداز 1404 آمده است که در مکران ذخیره سازی و صادرات نفت و فرآوده های نفتی انجام شود و در کنار آن پتروپالایشگاه را احداث شود.

 

پدیدار در پاسخ به این سوال که ایجاد و احداث چنین اسکله ای توسط دولت انجام خواهد یا بخش خصوصی، گفت: قرار بر آن است تا ایجاد این اسکله توسط بخش خصوصی انجام شود و تا به امروز دو بانک خصوصی به این موضوع وارد شده اند تا تامین سرمایه لازم را انجام دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه به بحث اسکله سازی، ذخیره سازی و ساخت پتروپالایشگاهی توجه شده که احتمال داده می شود تا پایان زمان برنامه ششم توسعه، طرح کلی اسکله و ذخیره سازی فرآورده های نفتی در مکران به نتیجه خواهد رسید.

 

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: در حال حاضر در رابطه با ایجاد پتروپالایشگاه‌ها بحث و گفت‌وگو شده تا بخش خصوصی کشور حتی در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی ورود کند.

 

پدیدار تاکید کرد: چاره‌ای نیست تا پایان برنامه ششم توسعه به اسکله و محل ذخیره سازی مناسب در منطقه جنوبی کشور دست پیدا کنیم.

 

با این تفاسیر به نظر می رسد، اسکله فجیره مزاحمت آنچنانی برای ایران نداشته باشد اما این اسکله زنگ خطری خواهد بود تا هرچه سریعتر ایران اسکله و تجهیزات بنادر خود را ارتقا دهد.

ارسال نظرات