اولین الزام در این زمینه ترویج فرهنگ کار آفرینی و نگرش کار آفرینانه است. یعنی نسبت به محیط اطراف خود در زمینه انواع کسب و کار و چگونگی کسب درآمد افراد مختلف حساس شویم.
کد خبر: ۸۷۶۵۵۲۲
|
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اشکذر، دکتر محمدرضا دهقانی اشکذری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد و کارشناس کارآفرینی و کسب و کار ازاشتغال در کسب و کارهای کوچک می گوید:

تعیین شعار سال، نماد جهت گیری برنامه های کلان نظام است. شعار سال ۹۵ یعنی مقاومتی، اقدام و عمل” بدین معناست که در سال ۹۵ باید محورهای اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشانده شود.
وی یکی از مهم ترین محورهای اقتصاد مقاومتی، بحث ایجاد شغل و اشتغال جوانان است. موضوعی که قطعاً یکی از چالش ترین موضوعات در اقتصاد ملی و جهانی است چرا که ایجاد یک کسب و کار، فرآیندی پیچیده و چند بعدی دارد که مستلزم برنامه ریزی دقیق و هزینه بسیار بوده و نیازمند صرف زمان طولانی است.
اهمیت حل مشکل بیکاری در کشور ایران را می توان از این کلام رهبر معظم انقلاب دریافت که: "این خجلت و شرمندگی نظام از بیکاری جوانان، از خجلت خود آن جوان در داخل خانه بیشتر است.” (۱۶/۳/۹۵) آمار چند میلیونی بیکاران کشور که پیش بینی کارشناسان ، رقم حدود ۵ میلیون نفر در سالهای آینده را اعلام می کند، این زنگ خطر را به صدا در آورده است که اگر کسب و کار های کوچک و متوسط راه اندازی نشود کشور را دچار بحران اقتصادی خواهد ساخت. بدلیل کاهش استخدام در سازمان های دولتی و خصوصی بواسطه سیاست کوچک سازی دولت و نیز رکود شدید در صنایع بزرگ، فرهنگ کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای کوچک و متوسط یگانه راه حل معضل بیکاری خواهد بود.
کسب و کار یا business (بیزینس) عبارت است از خرید و فروش کالاها، تولید کالا و یا عرضه ی خدمات به منظور به دست آوردن سوداست.
داشتن کسب و کار دارای ارزش است، در اسلام کسی که برای کسب روزی حلال تلاش می کند، معادل با مجاهد در راه خداشناخته شده است. از همین رو جهاد اقتصادی مطرح شده است.
اولین الزام در این زمینه ترویج فرهنگ کار آفرینی و نگرش کار آفرینانه است. یعنی حساس شدن نسبت به محیط اطراف خود در زمینه انواع کسب و کار و چگونگی کسب درآمد افراد مختلف در جامعه کارآفرینی یعنی فرایندی پویا که در آن فرد کار آفرین، با شناسایی فرصت های جدید به ایده ای نو و خلّاق دست یافته و یا یک منبع لازم و یا پذیرش مخاطره و ریسک کسب و کار جدیدی را راه اندازی نماید. آمارهای جهانی نشان می دهد که در کشورهای پیشرفته از جمله آلمان، هلند، فرانسه و ایتالیا حدود ۶۰درصد اشتغال، دستاورد کار آفرینی شرکت های کوچک و متوسط است که بیش از نیمی از ثروت از این کشور ها را تولید می کنند. و لذا رهبر انقلاب در سال ۹۵ اظهار داشتند به صنایع کوچک و متوسط نگاه ویژه بکنند. آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد می کند همین صنایع کوچک و متوسط است. این ها را تقویت کنند و پیش برند”.
کسب و کارها از جهت اندازه به انواع مختلفی از جمله خُرد، کوچک، متوسط و بزرگ و از جهت ماهیت به تجاری، تولیدی، خدماتی و فناوری جدید تقسیم بندی شده و دارای انواع مختلفی از جمله خانگی، خانوادگی، مجازی و روستایی هستند که در شماره های بعدی توضیح خواهیم داد. 

از مباحث مفید دیگر شیوه تبدیل یک ایده به کسب و کار است که به آن خواهیم پرداخت.

ارسال نظرات