خبرهای داغ:
رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران گفت: پس از توافق برجام، وضع اقتصاد نامناسب است و انتظارات برآورده نشده است.
کد خبر: ۸۷۶۵۵۳۸
|
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

یحیی آل‌اسحاق در مصاحبه با روزنامه شرق درباره تحولات اقتصادی پس از برجام می‌گوید: متاسفانه هم وضعیت واردات نامناسب است و هم صادرات. ترکیب واردات نشان می‌دهد 70 تا  80 درصد حجم واردات ایران مواد اولیه، قطعات، کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای است. کم شدن حجم اینها، به خوبی نشان می‌دهد تولید مهجور شده است. در واقع نبود مواد اولیه و قطعات، رکود عمیق و کوچک شدن تولید را نشان می‌دهد. اینها نشانه‌های خوبی نیستند. اگر بخش بزرگ واردات، محصول نهایی بود، خب چه بهتر که واردات کم شود، اما این‌گونه نیست.
 
وی تصریح کرد: درباره صادرات هم وضع همین‌گونه است. بخش بزرگ صادرات کشور از صنایع وابسته به نفت و پتروشیمی تشکیل شده است؛ این نکته روشن است که روند اصلا خوب نیست؛ درست است که افزایش صادراتی نکته مثبتی برای اقتصاد است اما ترکیب آن از حجمش مهم‌تر است. نقش صادرات باید در دیگر فاکتورهای اقتصادی مثل رکود و اشتغال بررسی شود. خب؛ یکی از نکاتی که تصویری از خروج از رکود، افزایش اشتغال، جذب سرمایه‌گذاری و... را نشان می‌دهد، صادرات است. وقتی صادرات غیرنفتی رشد چندانی نداشته، به خوبی روشن است اقتصاد وضع خوبی ندارد.
 
آل‌اسحاق همچنین گفت: دستاورد برجام برای ما آن‌قدر که انتظار داشتیم نبود. آن هم که اتفاق افتاده، در چند حوزه محدود به خودرو و پتروشیمی و... است که هنوز عملیاتی نشده. اینها نمی‌تواند اقتصاد را تکان دهد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها