رئیس سازمان بسیج مداحان کشور :

دشمن با هيئت سکولار مشکلی ندارد

رئیس سازمان بسیج مداحان کشور گفت: دشمنان اسلام با عزاداری بدون روشنگری مشکلی ندارند و درصدد تحریف نهضت عاشورا هستند.
کد خبر: ۸۷۶۵۵۴۶
|
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
به گزارش سرویس بسیج مداحان کشور خبرگزاری بسیج، رئیس سازمان بسیج مداحان کشور با حضور خود در خبرگزاری مرات در سمنان به سئولات خبرنگار مرات پاسخ می دهد.

متن گفتگو خبرنگار مرات را با رئیس سازمان بسیج مداحان کشور را در ادامه می خوانید:

 در ابتدا در خصوص فعالیت ها و ماموریت های این سازمان توضیح دهید.

سازمان بسیج مداحان کشور بیش از 45 هزار عضو در سطح کشور دارد و عمده فعالیتهای آن به مفاهیم تربیتی، مهارتی، بصیرتی و معرفتی مربوط می شود.  ما درصدد آن هستیم تا در تمام برنامه های ملی و مذهبی حضوری فعال داشته باشیم و باهمکاری هیات رزمندگان اسلام و نیز کانون مداحان سازمان تبلیغات اسلامی اقدام به تشکیل شورای هماهنگی تشکل های همسو کرده ایم و سعی می کنیم موازی کاری های مضر از این تشکل ها حذف شود و بین آنها تقسیم کار لازم صورت پذیرد.

کار دیگر این سازمان معرفی شهید شاخاص قشر مداحان است که امسال شهید سیدرضا حسینی از مداحان و سرداران شهید استان همدان به عنوان شهید شاخص معرفی شده است. هفت سال از معرفی شهدای شاخص می گذرد که هرساله نسبت به ساخت مستندی در خصوص شهدای شاخص مداح اقدام می کنیم. 22 ذی الحجه مصادف با شهادت میثم تمار به عنوان روز قشر بسیج مداحان درنظر گرفته شده است که در استانهای مختلف یادواره شهید شاخص این قشر برگزار می گردد.

برنامه دیگر این سازمان تولید منابع مورد نیاز مداحان اهل بیت (س) است و هرساله تا قبل از فرارسیدن ماه محرم کتابی برگرفته از اشعار، سبک ها و نوحه ها را در 9 فصل چاپ و منتشر می شود.

یکی دیگر از برنامه های ما برگزاری همایش سالیانه مداحان نخبه کشوری است که در ماه ربیع الاول و با همکاری هیات رزمندگان و برخی تشکل های دیگر برگزار می شود. همچنین همایش دیگری نیز با عنوان مداحان برگزیده جوان در دستور کار قرار دارد که تاکنون دو بار برگزار شده است. این همایش ویژه مداحان جوانی است که معمولا جمعیت 500 نفر به بالا در هیات های آنان حضور می یابند.

در حوزه تعلیم و تربیت هم دوره های آموزشی مختلفی مانند دوره آموزشی نوگلان حسینی ویژه مداحان نوجوان و نونهال برگزار شده است که خوشبختانه دارای نظام آموزشی مدون و مربیان تعلیم داده شده است. همچنین مقدمات یک رشته دانشگاهی نیز با عنوان هنر و ادبیات ستایشگری در دانشگاه بسیج فراهم شده است.

از طرفی دیگر نیز کتاب اشعار و نوحه های عربی را برای خطه های عرب نشین کشور و شیعیان منطقه تدوین کرده ایم و انشاالله بزودی کتاب نوحه های آذری نیز ارائه خواهد شد.

در بخش آموزشی یک  نرم افزار با عنوان الحان الذاکرین نیز شامل آموزش دستگاه ها و نغمات آوازی تهیه و در اختیار مداحان قرار گرفته است.

همچنین یک سایت منسجم نیز برای اطلاع از اهم برنامه های سازمان بسیج مداحان کشور طراحی شده است که علاقه مندان می توانند برای آگاهی از اقدامات این سازمان به آدرس www.basijmadahan.ir  مراجعه نمایند.

 مداحان چه نقشی در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و نیز اقتصاد مقاومتی می توانند ایفا کنند؟

اگر در نوحه ها و اشعار مداحان، فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در خصوص گنجاندن سیره زندگی و فضیلت های اهل بیت (س) دنبال کنیم با توجه به فرموده حضرت امم رضا (ع) مردم قطعا تبعیت خواهند کرد. یعنی اگر مداحان به جنبه های سبک زندگی مورد پسند اهل بیت (س) توجه شود اثرگذاری اجتماعی مداحان افزایش خواهد یافت.

یک کار دیگر تقویت روضه های خانگی است که به نظرم بهترین راه مبارزه با ماهواره یا دجالواره و نیز بدحجابی نیز محسوب می شود. وقتی در خانه ها مانند دوران های قبل به بیان فضیلت ها و ویژگی های ائمه معصومین (س) پرداخته شود سبک زندگی اسلامی و عفاف و حجاب ترویج و تحکیم خواهد شد.

لذا در این جهت دوره های آموزشی مختلفی برای افرادی که متصدی برگزاری روضه های خانگی در کشور بوده اند برگزار شده است و از طرفی دیگر در کتب تولیدی این سازمان به این جنبه توجه ویژه ای صورت گرفته است.

 عملکرد مداحان کشور را در روشنگری افکار عمومی چطور ارزیابی می کنید؟

نمره مداحان اهل بیت (س) هم در شکل گیری انقلاب اسلامی، هم در دفاع مقدس، هم در تداوم انقلاب، هم در فتنه های 78 و 88 نمره قبولی است و خوشبختانه این جامعه از اولین اقشاری بود که موضع خود را نسبت دشمنان و فتنه گران به صراحت اعلام کرد. مداحان عزیز نه تنها با مداحی ها و اشعارشان بلکه با حضور در میدان های دفاع از نظام از ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کردند. بسیاری از این عزیزان حتی در حوادث سال 88 مورد هجوم فتنه گران قرار گرفتند به گونه ای که برخی از آنها مجروح و در بیمارستان ها بستری شدند. امروز به جرات می توان گفت مداح ضدانقلاب نداریم و مداحان ما غالبا ولایی و در مسیر انقلاب اسلامی هستند در مبارزه با تهدیدات نرم بسیار خوب و به موقع عمل می کنند.

 مهمترین توطئه دشمنان را برای تضعیف هیات های مذهبی چه می دانید؟

بنده مهمترین توطئه دشمن را خط زدن و تضعیف جایگاه ولایت فقیه می دانم چراکه دشمن می داند تا زمانی که ولایت فقیه را خط نزند نهضت حسینی دچار تحریف و قیام مهدوی دچار خرافه نخواهد شد. طراحی دشمن آن است که با معرفی یک ولی فقیه قلابی نهضت عاشورا را دچار تحریف معنوی و محتوایی کنند.

امروز برنامه ریزی دشمنان به این موضوع معطوف شده که به گونه ای القاء کنند که نهضت امام حسین (ع) موضوعی صرفا فردی و معنوی بوده است و ربطی به موضوعات سیاسی اجتماعی ندارد. دشمن امروز با اصل عزاداری بدون مخالفت و مبارزه با استکبار مشکلی ندارد بلکه با عزاداری مشکل دارد که منجر به بیداری عمومی و اجتماعی در خصوص یزیدیان زمان شود.

سازمان بسیج مداحان نیز هرساله پیش از آغاز ماه محرم، مداحان کشور را دعوت می کند و آنها را نسبت به توطئه ها و دسیسه های دشمن آگاه می سازد.

 مهمترین ابزار دشمن در این خصوص چیست؟

معتقدم دشمن از خلاء مالی موجود در کارهای فرهنگی و مذهبی حداکثر استفاده را می کند. قطعا مطلع هستید که کارهای مذهبی نیاز به امکانات مالی زیادی دارد لذا دشمن از طریق پیشنهاد کمک به هیات ها اهداف خود را دنبال می کند. به نظر من هیات ها باید بیش از گذشته مورد حمایت قرار بگیرند تا خدای نکرده به سبب مشکلات مالی به برخی از گروه ها وابستگی پیدا نکنند. دوم آنکه هیات ها توجیه شوند برخی از افرادی که پیشنهاد کمک مالی می دهند با چند حلقه به روباه پیر متصل هستند. البته در این مورد مستندات خود را نیز به مسئولان هیات ها ارائه کرده ایم و آنها نیز در این خصوص اقناع شده اند.

 سازمان بسیج مداحان برای همایش اربعین حسینی چه برنامه ای دارد؟

انشاالله در اربعین امسال به مدت 10 روز موکبی در کربلای معلی برپا خواهد شد و برنامه های خاص اربعین را شامل سخنرانی ها و مداحی های آیینی اجرا خواهند کرد. همچنین یک ایستگاه سمعی و بصری نیز در این موکب برقرار خواهد شد تا جنبه های معرفتی و بصیرتی را در قالب مداحی های متنوع منتشر کند.

تمرکز ما در این مراسم بر روی شعارهای امام حسین (ع) نظیر هیات الذله و...است که امیدواریم مفهومی را که دشمن درصدد تضعیف و کمرنگ سازی آنهاست را بتوانیم انعکاس بیشتری دهیم.

 جایگاه رسانه ها را در ترویج فرهنگ اهل بیت (س) چطور ارزیابی می کنید؟

معتقدم که امروز نقش اول را رسانه ها ایفا می کنند و اگر خدای نکرده در این حوزه کم کاری و تعللی صورت گیرد دشمن از این موقعیت علیه ما استفاده خواهد کرد. مطلع هستید امروزه در دست تمام افراد جامعه موبایل و وسایل ارتباط جمعی وجود دارد که فرصت ها و تهدیداتی را به طور همزمان ایجاد کرده است.

ما باید از جنبه های فرصت آن حداکثر استفاده را ببریم و معارف ناب اهل بیت (س) را با کیفیتی مطلوب در اختیار مخاطبان و بویژه جوانان قرار دهیم.  

از سویی معتقدم چون در رسانه های انقلابی و ارزشی کشور اخلاص زیادی وجود دارد با وجود کم بودن تعداد آنها نسبت به انبوه رسانه های دشمن از اثرگذاری مطلوبی برخوردارند. خداوند نیز وعده داده است که اگر اخلاص در کار باشد اثرگذاری کار را مانند قرض حسنه مضاعف خواهد کرد.

از همه شما عزیزان به خاطر وقتی که در اختیار ما گذاشتید ممنونم

 بنده هم به نمایندگی از سایر عزیزان از زحمات و تلاش های شبکه اطلاع رسانی مرآت که انصافا عملکرد بسیار خوبی در فضای مجازی داشته است تقدیر و تشکر می کنم و امیدوارم موفق باشید


ارسال نظرات