سردار پاشامحمدی گفت: تولیدات صنایع دستی عشایری جذابیت خاصی برای توریست ها و بازارهای خارج از کشور دارد و صنایع دستی عشایری می تواند فرصت مناسی برای صادرات غیر نفتی باشد.
کد خبر: ۸۷۶۵۶۱۳
|
۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه خبری  بسیج عشایری کشور؛ سردار پاشا محمدی در خصوص نقش عشایر در توسعه صادرات غیر نفتی گفت: جامعه عشایری در طول چند دهه گذشته، علیرغم کاهش سهم آن در جمعیت کشور در فرایند توسعه نقش فزاینده ای داشته است.

از لحاظ عرضه مواد غذایی نقش عشایر به سبب دارا بودن سهم عمده ای از  دامهای موجود در کشور و پاسخ گفتن به تقاضای فزاینده گوشت و مواد لبنی در جریان توسعه اقتصادی قابل ملاحظه بوده است.

وی افزود: علاوه بر این در بسیاری از مناطق عشایری در راستای تامین غذای مورد نیاز دامهای خود به کشت محصولات زراعی نیز اقدام نموده اند. مزیت دیگر عشایر آن است که آنان در تغذیه دام عمدتا متکی به مراتع و مزارع هستند که از نظر اقتصادی دارای هزینه پایینی می باشد.

سردار پاشا محمدی اذعان کرد:  از سوی دیگر عشایر با افزایش تولید صنایع دستی مانند قالی و قالیچه و سایر محصولات دستباف و همچنین تولید محصولات صادراتی مانند پوست و انواع سالامبور و روده در افزایش درآمد ناشی از صادرات غیرنفتی نقش مهمی داشته اند. که تولیدات صنایع دستی عشایری جذابیت خاصی برای توریست ها و بازارهای خارج از کشور دارد و صنایع دستی عشایری میتواند فرصت مناسی برای صادرات غیر نفتی باشد.

از دیگر موارد محصولات تولیدی عشایر که قابلیت صادرات دارد و در حال حاضر نیز صادرات آن انجام می شود، می توان به صادرات دام زنده به کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین صادرات کرک و پشم اشاره کرد.

گیاهان دارویی نیز مشروط به سرمایه گذاری و برنامه ریزی لازم ، از ظرفیت های جامعه عشایر برای تولید و صادرات می باشد.

پاشا محمدی درادامه در خصوص مشکلات جامعه عشایر در عرصه تولید گفت:  جامعه عشایر قشری کم توقع و زحمت کش می باشد، ولی مشکلاتی وجود دارد که مانع افزایش تولید می شود مشکلاتی مانند:

کمبود زیرساختها حداقلی توسعه در مناطق عشایری، بهداشت و درمان، بیمه، خدمات راهداری، انرژی خورشیدی، آب شرب سالم، اتحادیه ها و تعاونی های فعال جهت خرید تضمینی و عادلانه محصولات عشایری، آموزش و خدمات فرهنگی و ضعف در صنایع تبدیلی از عمده مشکلات این جامعه مولد می باشد.

ارسال نظرات