تغییر نگرش مصرف‌کنندگان به خرید خودرو و عرضه محدود برخی خودروهای جدید مونتاژ داخل یا وارداتی، موجب دونرخی‌شدن این خودروها شد.
کد خبر: ۸۷۶۵۷۷۳
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، شمارش معكوس براي خروج بازار خودرو از ركود با ورود شركاي خارجي و عرضه برخي خودروهاي وارداتي يا مونتاژ داخل در حالي آغاز شده كه طي 2سال گذشته بي‌رغبتي مشتريان به خريد خودروهاي داخلي موجب شد تا دولت با پرداخت تسهيلات بانكي به مشتريان، بهبود نسبي شرايط بازار را دنبال كند. گرچه انتظار مشتريان براي افزايش تيراژ و تنوع سبد عرضه خودروهايي با قيمت و كيفيت مناسب موجب رشد تقاضا براي برخي خودروهاي جديد مونتاژ داخل شده است اما تيراژ پايين توليد، عرضه محدود و افزايش تقاضا براي اين‌گونه خودروها موجب تفاوت چند ميليون توماني قيمت آن از كارخانه تا حاشيه بازار شده است.

 

بازارگرمي خودروسازان

تشديد فاصله قيمتي برخي خودروهاي مونتاژ يا توليد داخل از كارخانه تا حاشيه بازار درحالي است كه ديروز 2شركت بزرگ خودروسازي نيز براي بازارگرمي بيشتر، نرخ جديد محصولات خود را براي چندمين‌بار افزايش داده اما اعلام كرده‌اند كه اين افزايش قيمت‌ها فعلا اعمال نمي‌شود. در بخشنامه فروش آبان ماه محصولات ايران‌خودرو به نمايندگي‌هاي فروش، قيمت ۳خودرو پژو206 تيپ5 به 37ميليون و 100هزار، سمند ال‌ايكس بنزيني به 30ميليون و 500 هزار و پژو405 دوگانه‌سوز به 30ميليون و 800هزار تومان اعلام شده است.

 

رضا تقي‌زاده، معاون بازاريابي و فروش سايپا نيز اعلام كرد: براساس مصوبه شوراي رقابت، افزايش قيمت برخي محصولات مانند سايپا 131، سايپا 132، سايپا 111 و تيبا اعمال شده است. در مورد تيبا 2، تندر90 و پارس تندر افزايش قيمتي نداشته‌ايم اما قيمت تيبا 2 تا پايان امسال افزايش مي‌يابد.

 

انتظار بيهوده رقابتي‌شدن بازار

يك كارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام كرد: با توجه به شرايط كنوني توليد و عرضه خودرو و اينكه خودروهاي جديد در بازه قيمتي بيش از 50ميليون تومان عرضه مي‌شود، انتظار رقابتي‌شدن بازار خودروهاي پرتيراژ بيهوده است. فربد زاوه گفت: علت تفاوت قيمت خودروهاي مونتاژي در بازار آن است كه بعد از سال‌ها خودروهاي جديدي با تيراژ پايين به بازار عرضه شده كه جوابگوي تقاضاي مشتريان نيست. متعادل نبودن عرضه و تقاضا علت اختلاف قيمتي اين خودروها در بازار بوده و اين‌چيز عجيبي نيست.‌

 

زاوه با تأكيد بر اينكه مصرف‌كننده ايراني از سال‌ها پيش منتظر تغيير محصول و عرضه خودروهايي با قيمت و كيفيت مناسب است، افزود: مشتريان از خريد خودروهاي قديمي خسته شده‌اند و به محض اينكه خودرو جديدي به بازار عرضه مي‌شود، براي آن صف خريد تشكيل مي‌دهند. اما به‌دليل محدوديت‌هاي فيزيكي رشد يكباره عرضه اين خودروها ميسر نبوده و رشد پلكاني عرضه اين خودروها نيز زمانبر است.

 

به‌گفته وي، اگر وزارت صنعت دخالت‌هاي خود از بازار خودرو را برداشته و مدام قوانين را تغيير ندهد، مي‌توان در ميان يا بلندمدت (تا 2سال آينده) شاهد رقابتي‌شدن بازار خودرو و بهبود خدمات در بازه 50 تا 100ميليون تومان بود اما در كوتاه‌مدت طي يكي دو سال آينده چنين اتفاقي نخواهد افتاد؛ گرچه رشد عرضه اين خودروها مي‌تواند از طريق كاهش تقاضا، سهم بازار خودروهاي پرتيراژ داخلي را كاهش دهد.

 

زاوه با بيان اينكه رشد عرضه خودروهاي بالاي 50ميليون تومان به‌دليل نداشتن رقابت با خودروهاي پرتيراژ كمتر از 40ميليون تومان تأثيري در كاهش قيمت اين خودروها نخواهد داشت، افزود: وزارت صنعت برنامه‌اي براي تنوع توليد، عرضه و رقابتي‌شدن بازار خودروهاي پرتيراژ كمتر از 40ميليون تومان ندارد و اين رويكرد اشتباه را با توجيه حمايت از قطعه‌سازان داخلي اعمال مي‌كند. با اين شرايط در آينده نزديك شاهد رقابتي در بازار خودروهاي پرتيراژ نخواهيم بود.

 

شكاف قيمتي در بازار خودرو

رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان اتومبيل با بيان اينكه اكنون بازار خريد و فروش خودروهاي جديد داغ شده است، اعلام كرد: اختلاف قيمت برخي خودروهاي جديد مانند رنو كپچر در كارخانه و بازار به مرز 11 تا ۱۴ ميليون تومان رسيده و قيمت اين خودرو با قيمت كارخانه‌اي 105ميليون تومان، در بازار آزاد به 119ميليون تومان هم رسيده است. به گفته سعيد مؤتمني، قيمت هايما اس7 هم در كارخانه 79ميليون و 500هزار تومان است اما در بازار با اختلاف حدود 7ميليون توماني با نرخ 86ميليون تومان خريد و فروش مي‌شود.

 

همچنين نرخ كراس‌اوور H30 در كارخانه 45ميليون تومان و در بازار با اختلاف 8 تا 10ميليون توماني 53 تا 55 ميليون تومان، برليانس H320 با اختلاف 7ميليون توماني در بازار به نرخ 57ميليون و 500هزار، مزدا تيپ4 از 117ميليون تومان كارخانه به 123ميليون تومان و رنو ساندرو «استپ‌وي» با قيمت كارخانه‌اي 52ميليون و 500هزار تومان و اختلاف قيمت حدود 8ميليون توماني در بازار آزاد به نرخ 60ميليون تومان عرضه مي‌شود.

ارسال نظرات