سرپرست ایرانی هیات مشترک پژوهش های باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان:

انجام تصویر برداری سه بعدی از مردان نمکی در زنجان

تصویر سازی چند بعدی از مردان نمکی از سال 1390 آغاز شده است و اطلاعاتی که از تصویر برداری و عکاسی از مردان نمکی به دست می آید در اختیار گروهی از انسان شناسان حرفه ای قرار می گیرد.
کد خبر: ۸۷۶۶۰۶۴
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، سرپرست ایرانی هیات مشترک پژوهش های باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان گفت: مطالعات جزئی و کامل با ایجاد تصویری سه بعدی از تمام جزئیات این مومیایی ها، فراهم تر می شود.

ابوالفضل عالی افزود: در آخرین مطالعاتی که بر روی مردان نمکی انجام می شود، با تصویربرداری از آنها، علاوه بر بازسازی چهره این مومیایی ها، تصویری سه بعدی با تمام جزئیات آماده خواهد شد.

وی اظهار داشت: تصویر سازی چند بعدی از مردان نمکی از سال 1390 آغاز شده است و اطلاعاتی که از تصویر برداری و عکاسی از مردان نمکی به دست می آید در اختیار گروهی از انسان شناسان حرفه ای قرار می گیرد و آنان این اطلاعات را پردازش می کنند. این انسان شناسان بر اساس محاسباتی که بر روی وضعیت جمجمه و استخوان بندی مردان نمکی انجام می دهند، در نهایت به تصویری نزدیک به واقعیت از چهره مردان نمکی دست می یابند.

عالی ادامه داد: ما به مطالعات گسترده تر و تخصصی تر از این امر نیاز داریم تا بتوانیم پژوهش هایمان را در این خصوص تکمیل تر نماییم، با ایجاد این تصویر سه بعدی، از این پس مطالعه بر روی مردان نمکی ، نیازی به جابجایی آنها نخواهد داشت.

سرپرست ایرانی هیات مشترک پژوهش های باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان گفت: بخشی از کار، باستانی شناسی است که در دست انجام است و حجم بزرگی از کار را شکل می دهد، اما بعد از آن یافته ها و اطلاعات، در اختیار دیگر متخصصان قرار می گیرد و مطالعات میان رشته ای آغاز می شود.

وی اضافه کرد: تصویر برداری از مردان نمکی علاوه بر آماده سازی چهره ای نزدیک به واقعیت از این مومیایی ها، فرصتی ایجاد می کند که بسیاری از پژوهش گران که قصد دارند بر روی جزئیات آنها کار کنند، از این تصاویر بهره بگیرند.

عالی تاکید کرد: نتایج مطالعات هر بخش انحصاری نیست و هر بخشی از یافته های دیگر پژوهشگران استفاده می کند و یک کار تیمی انجام می شود.

گفتنی است، در دور جدید مطالعات باستان شناسی در معدن نمک چهر آباد و بر روی مردان نمکی که از نیمه دوم شهریور امسال آغاز شده است، ابعاد مختلفی از مطالعات و پژوهش ها بر روی این مومیایی های طبیعی انجام می شود.

تا کنون 6 مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوش گران حدس می زنند همه این مردان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان معدن مدفون شدند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار