رئیس جمهور در اراک

روی پای خود ایستادن به معنی قطع ارتباط با بقیه نیست/وعده رشد 5 درصدی تا پایان امسال

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه روی پای خود ایستادن به معنی قطع ارتباط با بقیه نیست؛ گفت: روی پای خود ایستادن به معنی قطع ارتباط با کشورهای دیگر نیست؛ باید از سرمایه، امکانات و منابع به بهترین شکل استفاده کنیم،
کد خبر: ۸۷۶۶۱۸۷
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجت الاسلام حسن روحانی بعداز ظهر امروز در جلسه توسعه سرمایه‌گذاری استان مرکزی با اشاره به اهداف برگزاری این جلسه با صنعتگران و فعالان استان مرکزی و تعدادی از سرمایه گذاران خارجی گفت: این جلسه به منظور همفکری و هماهنگی و استفاده از نظرات فعالان بخش خصوصی در استان برگزار شده است.

وی افزود: این جلسات برای همفکری بیشتر، هماهنگی و احیاناً برای توافق تشکیل شده است، یعنی ممکن است در این جلسات که تفاهم و توافقاتی به دست می‌آید، عمدتاً دولت می‌خواهد از صاحب‌نظران بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری و اشتغال بهره ببرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت سعی دارد از این طریق و استفاده از نظرات بخش خصوصی در جهت سرمایه گذاری، ورود فناوری و ایجاد اشتغال استفاده کند چراکه فضای کسب و کار در تعامل با سطح جهان و همکاری با بخش خصوصی رشد پیدا می کند.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است که فضای کسب کار را آماده کند ادامه داد: در این راستا سفرا در کشورهای مختلف شرایط را برای کار و تلاش در سفرهای خارجی آماده می کنند.

رئیس جمهور بیان کرد: در بسیاری از زمینه ها شرایط برای تبادل کالا و اطلاعات و فناوری وجود دارد و باید از این ظرفیت برای پیشبرد اهداف استفاده کرد.

وی افزود: امروز شرایط مناسب برای تبادل فناوری و کالا وجود دارد، از یک طرف دولت با نگرانی به یک مسئله نگاه می‌کند و آن مسئله نیروی جوان تحصیلکرده است که آماده فعالیت و کار هستند، این در حالی است که جمعیت فعال ما رو به افزایش است.

روحانی با اشاره به اینکه جمعیت فعال کشور رو به افزایش است، افزود: جمعیت فعال در صورتی آماده کار می‌شوند که همه شرایط اقتصادی را مهیا ببینند، اما قبل از شرایط کار امید به فضای مناسب برای فعالیت، بزرگ‌ترین انگیزه برای حضور جمعیت فعال است.

رئیس جمهور تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم به دلیل اینکه امید در جامعه افزایش یافت متقاضی کار در جامعه بالا رفت.

وی افزود: به محض انتخابات و افزایش امید به آینده افزوده آمار جمعیت فعال کشور افزایش یافت، از یک طرف وقتی امید به آینده افزوده می‌شود، فضا مناسب می‌شود، جمعیت فعال و آماده برای فعالیت افزایش پیدا می‌کند؛ در سه سال گذشته سالانه حدود یک‌میلیون نفر به جمعیت فعال اضافه می شود؛ در دولت یازدهم سالانه به طور متوسط حدود ۷۱۴ نفر هم مشغول به کار می شوند.

روحانی امنیت را نکته مثبت برای فعالیت های اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: جمعیت فعال و جویای کار هم که لازمه توسعه اقتصادی است در کشور مهیا است؛ در سه سال اخیر در اقتصاد ایران ثبات به وجود آمده است و تورم قدم به قدم در حال کاهش است.

روحانی اظهار کرد: دولت امسال برای اقتصاد کشور  رشد پنج درصد را پیش بینی کرده ولی من خوش بین تر هستم و رشد بیش از این را پیش بینی می کنم.

رئیس جمهور با اشاره به بازدید از شرکت واگن پارس اراک گفت: این شرکت برای اینکه بتواند بازوهای داخلی و خارجی را در اختیار بگیرد باید از تکنولوژی های روز استفاده کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه به دلیل اینکه بسیاری از بخش ها از جمله نفت و گاز از تکنولوژی های روز استفاده نمی کنند نتوانسته اند به خوبی در بازارهای مختلف رقابت کنند؛ بازیافت‌ها در منابع نفتی نیاز به تکنولوژی دارد، برای اینکه میعانات گازی افت نکند، نیاز به تکنولوژی داریم؛نمی‌شود در دنیای امروز بدون ارتباط با بیرون به موفقیت رسید.

روحانی با اشاره به اینکه اراک یک مرکز صنعتی در مرکز کشور است و طرح مشکلات صنعت واگن پارس اراک گفت: استعداد این استان تولید بیش از هزار واگن مسافری و باری است؛ ما این همه کارگر کارآزموده و مهندس داریم ولی قبل از اینها ما نیازمند به تقاضا و بازار خرید داخلی و خارجی هستیم.

رئیس جمهور بحث حمایت از تولید داخلی را مطرح و بیان کرد: باید از تولید داخلی حمایت کنیم و جلوی واردات گرفته شود؛ این حرف درست نیست که بگوییم روی پای خود بایستیم، روی پای خود ایستادن به معنی قطع ارتباط با بقیه نیست.

وی افزود: باید از سرمایه، امکانات و منابع به بهترین شکل استفاده کنیم، ما باید بازار را به دست آوریم و تقاضا را تحریک کنیم تا بتوانیم حرکت مناسبی داشته باشیم؛ برای این امر هم نیازمند نوآوری و به روز کردن فناوری ها هستیم و برای اینکه با فن آوری ها آشنا شویم لازم است با بیرون ارتباط و مشارکت داشته باشیم؛ نمیشود در دنیای امروز با بیرون ارتباط نداشت.

وی گفت: در نشست صندوق توسعه ملی، امسال نرخ سود کاهش یافت و به 11 درصد و در مناطق محروم به 7 درصد رسید، این تصمیم برای این بود که صندوق علامت لازم را هم به بانک‌ها و هم به بخش خصوصی بدهد؛ وقتی تورم ما یک رقمی می شود، سود تسهیلات هم باید کاهش پیدا کند تا سرمایه گذار و پیمانکار بتوانند رقابت داشته باشند.

رئیس جمهور رقابت را عامل اصلی توسعه دانست و گفت: با برجام؛ فعالیت بانک‌ها از سر گرفته شده و شرایط برای فعالیت اقتصادی فراهم شده است، دولت در گذشته همواره بدهکار و بد حساب بود، تلاش داریم دولت را از بد حسابی خارج کنیم، انتشار اوراق بهادار برای این است که بدهی به پیمانکاران و به بخش خصوصی و بانک‌ها را پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: یکی از فعالیت های ما شکستن این بدهکاری ها است تا پیمانکاران و بانک ها و سرمایه گذاران بتوانند تحرک بیشتری داشته باشند.

رئیس جمهور با اشاره به صندوق بین المللی گفت: در صندوق بین المللی نشان دادیم که ایران در هنگام کاهش قیمت نفت عملکرد بسیار خوبی داشته و این نشان می دهد که این یک تحرک مثبت است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار