خبرهای داغ:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم گفت: بیش از ۱۹۰ میلیون متر مکعب از آب سرشاخه‌های دز به دلیل عدم مدیریت از دسترس خارج شد.
کد خبر: ۸۷۶۶۲۳۸
|
۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،  احمد حاج حسینی مسگر در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با اشاره به انتقال آب از سرشاخه‌های دز به استان اظهار کرد: امسال حدود 200 میلیون متر مکعب آب از سرشاخه دز وارد استان قم شد که این رقم نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته است و طی 6 سال گذشته بیش از 690 میلیون متر مکعب از سرشاخه‌های دز وارد استان قم شد.

وی ادامه داد: حدود 358 میلیون متر مکعب از آب سرشاخه‌ها صرف آب شرب استان شد، اما بیش از 190 میلیون متر مکعب از آب سرشاخه‌ها به دلیل مدیریت نشدن از دسترس خارج شد.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از 30 میلیون متر مکعب آب در سد 15 خرداد وجود دارد اضافه کرد: حدود 500 چاه فاقد پروانه بهره برداری در استان داریم که باید در اسرع وقت به موضوع این چاه‌ها رسیدگی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم افزود: پیشنهاد می‌کنم که ارائه خدمات به چاه‌های آب استان از جمله تأمین سوخت منوط به دریافت پروانه‌ بهره‌برداری شود تا صاحبان این چاه‌ها لزوم دریافت پروانه را درک کرده و برای دریافت آن اقدام کنند.

وی اضافه کرد: سعی می‌کنیم که در اسرع وقت به بحث چاه‌های آب بدون پروانه رسیدگی کنیم. برخی از این چاه‌ها سال هاست که حفر شدند اما هنوز پروانه بهره برداری دریافت نکردند.

حاج حسینی با اشاره به حق آبه دریاچه نمک اظهار کرد: 156 میلیون متر مکعب آب به عنوان حق‌آبه زیست محیطی برای دریاچه نمک ابلاغ شده است، این تخصیص به دلیل گرد و غبار بوده و ما سعی داریم که از این تخصیص برای تامین آب استان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: امسال حدود 30 میلیون متر مکعب آب در حوزه قمرود داشتیم، اما شهرستان گلپایگان بیشترین بهره برداری را از این حوزه داشته است.

وی اضافه کرد: بحث مدیریت منابع آب زیرزمینی را دنبال می‌کنیم چرا که بی‌توجهی به این بخش تبعات زیادی به دنبال دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم افزود: به دنبال دریافت سهم استان از حق‌آبه زیست محیطی هستیم، پرداخت نشدن این حق‌آبه مشکلات زیادی را در حوزه محیط زیست برای استان‌های مختلف کشور از جمله قم به وجود خواهد آورد.

حاج حسینی با اشاره به گرد و غبار به وجود آمده در استان قم گفت: زمین کشاورزی که از تولید بیفتد، گرد و غبار بیشتری را نسبت به یک زمین خشک به وجود می‌آورد، اکنون در استان قم زمین‌های‌‌ رها شده گرد و غبار بیشتری را نسبت به زمین‌های ملی تولید می‌کنند.

وی در خصوص چاه‌های آب در شهر قم اظهار کرد: اکنون 80 حلقه چاه آب در محدوده شهر قم است که دبی این چاه‌ها 1400 لیتر است، به دنبال ساماندهی این چاه‌ها در سطح شهر قم هستیم. همچنین تامین امکانات برای برخورد با متخلفین در حوزه آب امری ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: اجرای حکم در زمینه رفع تخلفات در حوزه آب نیاز به هزینه دارد و اعتبارات دولتی در این حوزه اندک است. متخلفین با اطلاع از این موضوع بر تخلفات خود افزودند، پیشنهاد می‌کنم که دادگاه‌ها متخلفین را وادار به رفع تخلف با هزینه خود کند

وی گفت: همچنین بخشداری‌ها و سایر ارگان‌ها با استفاده از تجهیزات و امکانات دولتی اقدام به رفع تصرف و تخلف در حوزه آب کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها