هستند كشاورزاني كه بیش از 15 روز است که محصول سویا را برداشت کرده اما به علت نبود خرید تضمینی، مجبور به اجاره سوله و حمل سويا به اين مكان شده اند.
کد خبر: ۸۷۶۶۳۴۵
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد به نقل از آران مغان، با گذشت بیش از دو هفته از آغاز برداشت سويا در شهرستان پارس آباد، اين محصول تولیدی کشاورزان، آماده فروش است، اما هنوز از سوي دولت براي خريد تضميني اين محصول اقدام خاصي اتخاذ نشده و نکته قابل توجه اینجاست که اگر دولت می خواهد خرید تضمینی سويا را همانند خرید تضمینی گندم انجام دهد، کشاورزان باید تا سال آینده برای پرداخت وجه سويا صبر کنند كه اين امر باعث مي شود بازار دلال بازی در اين شهرشتان داغ شود.

'سيامك شهباززاده' یکی از کشاورزان اهل تازه كند شهرستان پارس آباد در اين باره به خبرنگار ما می گوید: بیشتر از 15 روز است که محصول سویا را برداشت کرده اما به علت نبود خرید تضمینی، مجبور به اجاره سوله و حمل سويا به اين مكان شده است.

وي ادامه داد: ماه‌ها روی زمین کشاورزی خود عرق ریخته تا سويا مرغوبي برداشت کنند حالا که محصول با کیفیت و باب میلشان به مرحله برداشت رسیده است، تقاضایی برای خرید تضميني محصول نیست.

اين كشاورز تازه كندي با بيان اينكه نگهداري سويا در انبار با توجه به شرايط نامساعد آب و هوايي كه منطقه دارد براي من كشاورز سخت و هزينه بر شده، گفت: کشاورزان توقع زیادی از دولت ندارند و تنها خواسته آنها اين است که مثل روال گذشته زودتر اقدام به خرید تضمینی محصول سويا كنند تا بيش از اين کشاورزان در سرگردانی و بلاتکلیفی نباشند.

'مرادي' يكي از کشاورزان سوياكار پارس آبادي نيز با بيان اينكه بخش کشاورزی مظلوم واقع شده، گفت: كشاورز وقتی تشویق به کشت محصول می‌شود که قیمت تضمینی مناسب برایش فراهم شود، اما وقتي تقاضایی برای خرید تضميني همچون محصول سويا که هم برای تأمین خوراک دام و طیور و هم برای روغن‌کشی و مصرف روغن خانگی استفاده می‌شود نيست، ديگر انگيزه اي براي من كشاورز نمي ماند.

وي تصريح كرد: دولت بايد برنامه جدی برای حوزه کشاورزی و خريد تضميني محصولات کشاورزی، بالاخص دانه هاي روغني همچون سويا را پیش بینی کند و سرگردانی و بلاتکلیفی را از دوش کشاورزان پایین آورد.

به هر روي، كليد اقتصاد مقاومتي و رونق اقتصاد کشور در گرو افزایش تولید و ایجاد بستر سرمایه گذاری مولد مخصوصاً در حوزه کشاورزی است که متاسفانه در سایه غفلت دولت پیش می رود كه مي طلبد دولتمردان به اين حوزه توجه ويژه اي داشته باشند.

ارسال نظرات