وزیر اسبق نفت، قراردادهای بین‌المللی را شیوه جدید غرب برای نفوذ در کشورها از مسیر مدیریت منابع نفتی آنها دانست.
کد خبر: ۸۷۶۶۳۷۳
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، میرکاظمی درباره تغییرات قیمتی بازار نفت اظهار کرد: آنچه که در این حوزه اتفاق می‌افتد نشانگر روندی است که براساس آن آمریکا بتواند مدیریت نفت را در جهان در اختیار داشته باشد.
وی افزود: می‌خواهند در کشورهای صاحب نفت یا از طریق نوع قراردادها مدیریت نفت را در اختیار داشته باشند یا حکومت‌هایی سرکار باشد که با آنها هماهنگ باشند و فکر و اندیشه آنها با فکر و اندیشه غربی‌ها همخوان باشد که در قالب بحث نفوذ می‌شود آن را طبقه‌بندی کرد.
میرکاظمی تصریح کرد: ما نگران این هستیم که این حلقه پازل به دلیل میزان بالای ذخایر نفت در ایران و برداشت کم ایران از این ذخایر، در ایران هم دنبال شود. یعنی آنها نمی‌توانند از ایران چشم‌پوشی کنند.
وی با بیان اینکه، مطلوبیت در حوزه نفت ایران بالا است افزود: در 3 دهه گذشته دسایس مختلفی را با کمک بی‌تدبیران و وابستگان داخلی برنامه‌ریزی کردند ولی خوشبختانه نتوانستند تغییراتی که می‌خواهند را ایجاد کنند. چند سالی است که حرکت‌های نرم‌افزاری را شروع کرده‌اند که ما آنها را در سطح کشور می‌بینیم و عملاً به جای آنکه آمریکا تلاش کند، کسانی در داخل تلاش می‌کنند و برای او جاده را صاف می‌کنند.
خطر واگذاری منافع ملی
وزیر اسبق نفت تأکید کرد: طبق قانون اساسی نفت جزو انفال و غیرقابل واگذاری است اما در قراردادهای نفتی این نگرانی وجود دارد که اختیار آن را تا حدودی از شرکت ملی نفت می‌گیرد و در اختیار کمیسیون مشترکی از شرکت خارجی و شرکت ملی نفت می‌گذارد که هر دو در آن حق رأی مساوی دارند و همه موضوعات فنی و حقوقی و مالی باید در این کمیته به اتفاق تصمیم‌گیری شود.
میرکاظمی خاطرنشان کرد: اگر ابعاد جهانی وضعیت انرژی را ببینید و در کنار آن برخوردی که با کشورهای صاحب نفت شده است را هم مورد توجه قرار دهید، درباره نوع برنامه‌‌ای که برای ایران در نظر می‌گیرند نگران خواهید شد. وی هشدار داد: اینکه بعضاً گفته می‌شود بخشی از این قراردادها در خارج از ایران تدوین شده‌اند نگرانی را برای مردم تشدید خواهد کرد که بالاخره در حوزه نفت چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
نماینده سابق مجلس افزود: از این نظر IPC قابل مطالعه است و شورای امنیت ملی باید با دقت بیشتری آن را دنبال کند. ملاحظات بین‌المللی و مسئله امنیت انرژی غرب که موجب نگرانی آنها است و با زندگی کردن ما روی مخزن نفت و گاز در تضاد است باید مورد توجه قرار بگیرد.
مشکل از مدل قراردادها نیست
میرکاظمی درباره ایراداتی که دولتی‌ها از قراردادهای قدیمی نفت می‌گیرند هم اظهارداشت: سرمایه‌گذاری به پول نیاز دارد و چیزی هم از خارج از کشور جذب نشده است چون نگاه دولت این بود که غربی‌ها می‌آیند اما عملاً این اتفاق نیفتاده و تا زمانی که تحریم‌ها هست این اتفاق نخواهد افتاد.
وی گفت: طوری جلوه می‌دهند که اشکال از نوع قرارداد است در حالی که اصلاً نوع قرارداد مانع از ورود شرکت‌های خارجی نیست چنان‌که در همان بیع‌متقابل اگر نرخ بازگشت سرمایه را بالا ببرید، انگیزه شرکت خارجی برای ورود به نفت ایران چند برابر می‌شود.
میرکاظمی تصریح کرد: مشکل این است که هیچ شرکت اروپایی و غیر اروپایی به دلیل آزار و اذیت‌هایی که آمریکا می‌کند جرأت ورود به نفت ما را ندارد. اگر در بورس نیویورک باشند آنها را جریمه می‌کند. مدیران آنها را محاکمه و زندانی می‌کند. چنان‌که معاون توتال به من می‌گفت آمریکا 2 یا 3 روز مدیرعامل این شرکت را به دلیل ارتباط با ایران بازداشت کرده بود.
وی در رابطه با ادعای مدیران نفت که معتقدند با بستن قرارداد نفتی با خارجی‌ها برای خودمان امنیت می‌خریم هم گفت: ابداً این گونه نیست، امنیت ما در گرو توان دفاعی و اتحاد ملی است. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در بسیاری از کشورهای نفت‌خیز سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مگر این کشورها امنیت دارند؟
میرکاظمی درباره رابطه آمدن خارجی‌ها به صنعت نفت و جلوگیری از تحریم‌ها نیز گفت: این گونه نیست، آنها گفته‌اند در تحریم نمی‌آییم و ریسک آن متوجه ایران است. یعنی اگر قرارداد ببندند و تحریم اتفاق بیفتد آنها خسارت و سود خودشان را خواهند گرفت.
سیاست‌های نادرست بین‌المللی
وی با انتقاد از سیاست‌های بین‌المللی دولت در حوزه انرژی افزود: آقایان به دلیل اینکه دو دوره از دولت دور بوده‌اند و کمتر با مسائل بین‌المللی درگیر بوده‌اند و وضعیت تحریم و رفتار آمریکا را در 8 سال گذشته نمی‌شناختند تصور می‌‌کردند با تغییر رئیس‌جمهور همه مشکلات حل می‌شود.
میرکاظمی خاطرنشان کرد: علیرغم آنکه در مجلس به آنها تذکر داده شد که این اتفاق نخواهد افتاد،اما متأسفانه متوجه نشدند و کشور آسیب دید و همان اتفاق افتاد. آقایان سرابی را می‌دیدند که تحقق پیدا نکرد. از طرف دیگر امکانات داخل را به کار نگرفتند و همزمان کشورهایی که در شرایط تحریم‌ حاضر به همکاری بودند مانند چینی‌ها را هم بیرون کردند و بعد مجبور شدند یکی یکی به همین‌ها التماس کنند برگردند. این بی‌تدبیری و آشنا نبودن با واقعیت‌های حوزه انرژی در سطح بین‌الملل و منطقه و کشور است که باعث چنین نتایجی می‌شود.
وی همچنین به عملکرد دولت در افتتاح طرح‌های جدید در حوزه نفت و گاز خاطرنشان کرد: این افتتاح‌ها هم همه پیشرفت‌های دولت قبل است. فاز 12 با 94 درصد پیشرفت تحویل این دولت شده است. ستاره خلیج‌فارس با 74 درصد پیشرفت تحویل آنها شده است. باید آن را سال اول راه‌اندازی می‌کردند. یک ماه پول واردات روزانه 12 میلیون لیتر بنزین را به ستاره خلیج‌فارس اختصاص می‌دادند، پروژه به بهره‌برداری می‌رسید و روزی 36 میلیون لیتر بنزین به آنها می‌داد و 360هزار بشکه میعانات گازی را که برای فروش آن مشکل دارند پالایش می‌کرد.
ارسال نظرات