خبرهای داغ:
مسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان گفت: روزنامه اشپیگل چندی پیش با استناد به اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن، اعلام کرد که سازمان جاسوسی آمریکا توانایی جمع آوری اطلاعات از انواع گوشی ها و تمامی وسایل مجهز به سیستم عامل اندروید را داراست.
کد خبر: ۸۷۶۶۳۸۲
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷

به گزارش سرویس بسیج دانشجویی خبرگزاری بسیج، عادل نوروزیان در نخستین کرسی آزاداندیشی با موضوع فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که در مجتمع جهاد دانشگاهی اهواز برگزار شد، با اشاره به اینکه پیش از آنکه به بحث شبکه های اجتماعی وارد شویم باید دانست که امنیت مطلق در فضای مجازی امری غیر ممکن است، اظهار داشت: روزنامه اشپیگل چندی پیش با استناد به اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن، اعلام کرد که سازمان جاسوسی آمریکا توانایی جمع آوری اطلاعات از گوشی های آیفون، بلک بری و تمامی وسایل مجهز به سیستم عامل اندروید را داراست.

        
وی افزود: در همین رابطه مدیر ارتباطات اندروید در شرکت گوگل نیز طی مصاحبه ای به طور علنی اعلام کرد که این شرکت برخی از برنامه های ارائه شده از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را به سیستم اندروید اضافه کرده است که با توجه به اینکه همین موضوع در خصوص سیستم های عامل ویندوز و لینوکس، یاهو و گوگل و ... نیز صادق است بحث امینت در فضای مجازی موضوعی تخیلی می نماید.

 

نوروزیان با اشاره به اینکه در این بستر ناامن ما شاهد ظهور و بروز شبکه های اجتماعی و بویژه شبکه های موبایلی نیز هستیم، عنوان کرد: بر اساس مطالعه جامعی که در ژانویه 2015 صورت گرفت، 2.07 میلیارد حساب کاربری فعال در شبکه های اجتماعی مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است و پیش بینی شده که ابتدای سال 2018 میلادی تعداد مشترکان شبکه های اجتماعی جهان از 2.44 میلیارد نفر هم فراتر رود. از میان تمام مشترکان شبکه های اجتماعی 1.6 میلیارد نفر نیز با دستگاه های موبایلی از مزایای آنها بهره می بردند.

 

مسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان گفت: بر اساس نتایج تحقیقات ارتباط نزدیک با خانواده و اطرافیان، به روز بودن و دریافت آخرین اخبار، پر کردن اوقات فراغت و پیدا کردن محتوای سرگرم کننده، به اشتراک گذاشتن عکس ها و ویدیوها با دیگران، دسترسی آسان و هزینه بسیار کم از مهمترین دلایل گرایش به این شبکه های اجتماعی می باشد.

 

این فعال رسانه ای با اشاره به معایب استفاده از این شبکه های اجتماعی نیز عنوان کرد: فرد گرایی در فضای حقیقی و هدف قرار گرفتن نهادهای اجتماعی نظیر خانواده، کاهش روحیه جمعی، گرایش توانایی هایی ارتباطی انسان از حالت گفتاری به سمت نوشتاری، شکسته شدن حریم خصوصی افراد، افسردگی و استفاده از مواد مخدر بویژه برای کاربران بیش فعال در این شبکه ها (hyper networking) (استفاده بیش از سه ساعت در روز از اینترنت)، بر هم زدن نظم و الگوی خواب و ایجاداسترس، رعایت نشدن هنجارهای اجتماعی در شبکه ها و در نتیجه رواج بی ادبی و خشونت با استفاده از اینترنت و حضور در این شبکه ها و آسیب های فرهنگی و هویتی نیز از مهمترین آسیب های استفاده لجام گسیختخ از این شبکه های اجتماعی می باشد.

 

نوروزیان در پایان با اشاره به اینکه در مواجه با هر تکنولوژی باید هوشمند عمل کرد، تاکید کرد: با توجه به مجموع مواردی که در این جلسه عنوان شد باید محاسن و معایب را در کفه ترازو گذاشت و به گونه ای عمل نماییم که بیشترین منفعت و کمترین آسیب ها از این ناحیه متوجه ما شود.

 

گفتنی است، در ادامه این جلسه نیز دانشجویان موافق و مخالف به اظهار نظر پرداختند.  

ارسال نظرات
پر بیننده ها