ارتش عراق برای آزادسازی موصل از دست داعش، از سلاحی به نام TOS-۱ که سلاحی روسی و به اصطلاح مخوف است بهره می‌گیرد، زیرا در هفت ثانیه ۲۲ راکت ۲۲۰ میلی متری را علیه مواضع داعش شلیک می‌کند.
کد خبر: ۸۷۶۶۶۱۲
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷

به گزارش سرویس بسیج نیروی مقاومت مردمی خبرگزاری بسیج،  با اوج گیری حملات ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور برای آزادسازی موصل، ارتش عراق از سلاح هایی استفاده می کند که از شدت و قدرت تخریبی بالایی برخوردار هستند که نمونه آن راکت انداز TOS-۱ است؛ سلاحی که از آن به عنوان یکی از مخوف ترین سلاح های ضد استحکامات یاد می شود.

از این رو در گزارشی به معرفی اجمالی این سلاح، پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

** سلاحی با بهره گیری از راکت های «ترموباریک»

TOS-۱ (سیستم پرتاب کننده شعله های سنگین) یک سیستم ۲۲۰ میلی متری با راکت اندازهای مختلف ۳۰ یا ۲۴ پرتابگری ترموباریک(گرما فشاری) ساخت شوروی است که بر روی شاسی تانک تی-۷۲ نصب شده و برای شکست دادن نیروهی پیاده دشمن در استحکامات، در منطقه باز و در وسایل نقلیه و ترابری سبک زرهی طراحی شده و برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ در «اومسک» به معرض دید عموم گذاشته شد.

اما در سال ۲۰۰۱ سیستم TOS-۱A بهینه شد که در پی آن برد این سیستم تا ۶ کیلومتر بهبود یافت و کامپیوتر بالستیک آن نیز به روز رسانی شد به نحوی که می تواند در حالت اتوماتیک در ۷ ثانیه تمام ۲۲ راکت خود را شلیک کند.

در این سیستم نیز همانند مدل اصلی، دو انتخاب برای کلاهک راکت وجود دارد: کلاهک اشتعال شدید و کلاهک ترموباریک (Thermobaric)؛ کلاهک های «ترموباریک» که با نام کلاهک های «خلاء» هم شناخته می شوند با استفاده از اکسیژن موجود در هوا برای سوختن، یک ابرانفجاری قدرتمند ایجاد می کنند که برای پاکسازی استحکامات و سنگرها سلاحی ایده آل است.


ارسال نظرات