رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تعامل با جهان در حوزه فناوری ما را سریع‌تر به اهداف توسعه‌ای می‌رساند، گفت: باید بتوانیم راه کوتاه مستقیم و کم خرج و کم هزینه تر پیدا کنیم چراکه راه بی هزینه نیست.
کد خبر: ۸۷۶۶۷۹۸
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشور در جلسه شورای اداری استان مرکزی در خمین اعتدال را مشی ثابت حضرت امام(ره) دانست و گفت: افراط و تفریط در اندیشه حضرت امام خمینی(ره) راه نداشت.

وی درس امام(ره) این بود که بر روی اصول پای فشاری و ایستادگی دانست و افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب هیچگاه از احکام خدا، دستورات صریح قرآن، استقلال کشور، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، منافع ملی و آزادی جامعه و مردم دست برنداشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: نمی توان کشور را با احکام اولیه اداره کرد باید برای پیشبرد اهداف، موارد دیگری را هم به احکام اولیه اضافه کنیم؛ توافق با کشورهای دیگر فضاهای بیشتری را برای پیشبرد اهداف نظام فراهم می کند که باید از این ظرفیت به نحو مطلوبی بهره برد.

روحانی ادامه داد: در اوایل انقلاب عده‌ای در مجلس خواهان قطع رابطه خارجی با دولت‌ها و برقراری رابطه با ملت‌ها بودند، اما امام(ره) تعبیری داشتند که این طرز تفکر و رابطه شیطانی است و با همه دولت‌ها خواهان رابطه هستیم به‌جز رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا.

وی افزود: خیلی مهم است که فقه جواهری پویا داشته باشیم باید این دو کلمه جواهر و پویا را همزمان با هم داشته باشیم تا موفق باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: در دنیای پیچیده امروز نمی‌توان به سادگی حرف زد و یا قضاوت کرد، تعامل سازنده، تبدیل شدن به قدرت اقتصادی منطقه و رشد 8 درصدی از اهداف سند چشم انداز و فرمان رهبر معظم انقلاب است.

روحانی با بیان اینکه برخی از افراد اصول و استفاده از تجربیات کشورهای دیگر را درست نمی دانند افزود: طبق فرمایش امام(ره) به جز اسرائیل که به رسمیت نمی شنایم و آمریکا، تا زمانی که آدم شود از ارتباط با همه کشورها بهره خواهیم برد.

وی افزود: امام مسیر درست را پیش پای ما گذاشته است؛ در دوران امام هم عده ای می خواستند روابط با خارج را تخریب کنند اما امام مسیر درست را پیش روی ما گذاشت.امام مسیرش، اعتدال بود و مصالح را در نظر می گرفت ضمن اینکه اصول را فراموش نمی کرد.

روحانی تصریح کرد: در چشم انداز ۲۰ ساله کشور که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده به تعامل سازنده با دنیا تاکیده شده است با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب سند چشم انداز را بعد از قانون اساسی به عنوان یکی از مهم ترین اصول انقلاب عنوان کرده است چرا عده ای که دم از ولایت می زنند با این بند از سند (تعامل با دنیا) مخالف هستند.

رئیس جمهور یادآور شد: در چشم انداز ۲۰ ساله که از سال ۸۴ شروع شد؛ قرار بر این بود که رشد اقتصادی به طور متوسط ۸ درصد در سال باشد؛ ده سال از این چشم انداز گذشته و رشد اقتصادی به زیر ۳درصد رسیده است.

وی افزود: برای اینکه به اهداف مد نظر دست پیدا کنیم باید در ۱۰ سال آینده تلاش های بیشتری را داشته باشیم.

روحانی تصریح کرد: برای اینکه در منطقه و غرب آسیا، ایران به عنوان کشور اول منطقه باشد لازم است که در حوزه فناوری، علم و دانش،پیشرفت های خوبی را داشته باشیم تا بتوانیم بیکاری را مهار و تورم را کنترل کنیم. و برای داتشن حرکات بزرگ باید از افراط و تند روی خودداری کنیم و با اعتدال قدم های مناسب را برای دستیابی به حرکت های بزرگ برداریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: بایستی از امکانات منطقه ای و داخلی خودمان به نحو مطلوبی به منظور افزایش اشتغال و دستیابی به رونق اقتصادی با کمک گرفتن از شرکت های دانش بنیان، استفاده از کشاورزی نوین و ... بهره بگیریم.

وی با بیان اینکه بدون استفاده از فناوری های جدید نمی توان مشکلات را در کوتاه مدت برطرف کرد، افزود: باید از فناوری های روز دنیا استفاده کنیم چراکه اگر بخواهیم خودمان این فناوری ها را تولید کنیم بسیار زمانبر خواهد بود و به نفع کشور نیست و لازم است با بهره گیری از تعاملات با دنیا از تکنولوژی های روز استفاده کنیم.

روحانی ادامه داد: ایران موفقیت هایی که در زمینه سانتریفیوژها بدست آورده است بدلیل کپی کردن از نمونه خارجی آن بوده است که بعد از چندین سال موفق به تولید آن شده ایم؛ اگر بخواهیم خودمان چیزی را تولید کنیم باید چندین سال وقت گذاشته شود یا اینکه از نمونه های خارجی آن کپیبرداری کنیم که این هم به اندازه خود وقت گیر است.

رئیس جمهور تصریح کرد: اداره کشور به این همه دعوا نیاز ندارد؛ برای اینکه بتوان به اهداف مورد نظر نظام دست یافت باید محیط مناسبی فراهم کنیم و از بداخلاقی ها دوری کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: انتقاد اشکال ندارد؛ امام انقلاب کرد تا تهمت و دروغ و سیاه نمایی رخت بربندد؛ برجام برای این بود که تهدید به فرصت تبدیل شود.

وی گفت: در دوران تحریم،به اسم اینکه می خواهند تحرم را دور بزنند نفت را بردند بفروشند، بردند و خوردند و الان دست ما چیزی نیست؛ مبلغ ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول نفت رفت و معلوم نیست کجاست.

رئیس جمهور تصریح کرد: دستگاه هایی که اسم نمی برم گفتند که نفت را بدهید تا بفروشیم؛ بردند چه شد؟ از آن یک میلیون بشکه حتی یک بشکه اجازه ندادند بفروشیم ظالمانه رفتار کردند باید چه می کردیم؟ باید با راه درست دشمن را مسدود کنیم یا تسلیم شویم.

روحانی با اشاره به اینکه در دوران تحریم ها فشارهای زیادی بر کشور تحمیل شد افزود: تحریم های ظالمانه به گونه ای بود که در ابتدا کشور تسلیم تحریم ها شده بود تا قبل از مذاکرات در انبارهای پتروشیمی مقدار زیادی محصول جمع شده بود چون اجازه فروش نمی دادند؛ در ادامه توانستیم با مذاکره تحریم ها را کاهش دهیم.

وی به مذاکرات هم اشاره ای کرد و افزود: در ابتدا خیلی از افراد حتی افردای از داخل هم خیلی نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات خوش بین نبودند مخصوصا در خصوصpmd عنوان می کردند که دولت ساده لوح است؛ امروز آن دسته افرادی که در خصوص مذاکرات خوشبین نبودند چه حرفی برای گفتن دارند؟

رئیس جمهور بیان کرد: برای اینکه بتوانیم به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم باید از راه های کوتاه مدت و کم هزینه استفاده کنیم که هر چه زودتر به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم.

روحانی افزود: زمانی مخالفان حتی از داخل دولت می گفتند مساله pmd حل شدنی نیست؛ شاید مذاکرات هسته ای روزی نتیجه دهد اما این مساله حل شدنی نیست.

وی بر لزوم بهره گیری از روش های نوین آبیاری در حوزه کشاورزی نیز تاکید کرد و گفت: بهره گیری از روش های نوین آبیاری باعث حفظ منابع آبی می شود؛ این استان هم جزو یکی از استان‌هایی است که با مشکل آب مواجه است.

رئیس جمهور با اشاره به معضلات زیست محیطی استان مرکزی گفت: تالاب میقان یکی از تالاب های است که اگر مورد توجه قرار نگیرد تهدیدهایی را برای مردم استان به همراه خواهد داشت.

روحانی درباره اقدامات دولت درباره دریاچه ارومیه گفت: اگر دولت به فریاد این دریاچه نرسیده بود انتقام خود را از ۱۴ میلیون نفرمردم منطقه می گرفت؛ در این سه سال شرایط آن را به حدی به تثبیت رساندیم گرچه هزینه بر بود ولی کار بزرگی صورت گرفت.

وی افزود: هر چند مشکلات دریاچه ارومیه کامل برطرف نشده ولی اقداماتی که صورت گرفته مشکلات این دریاچه کمتر شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: منبع زیر زمینی بسیار فراوان است باید درست بهره برداری کنیم؛ نباید از معدن ما سنگ خام استخراج شود و به ایتالیا برود و بعد تبدیل به سنگ ساختمانی شود و برگردد؛ باید تلاش کنیم و امکانات و فناوری بیارویم و شریک داخل و خارجی بیاوریم.

روحانی خاطر نشان کرد: قول هایی که به مردم استان مرکزی برای حل مشکلاتشان دادیم قول ۲۴ ماهه و دو ساله است چرا که رفع برخی مشکلات زمانبر است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات