خبرهای داغ:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: خشکسالی و پدیده ریزگرد یکی از چالش های پیش روی استان است.
کد خبر: ۸۷۶۶۸۱۱
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از گرگان، ابوطالب قزلسفلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان،پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به عملکرد سه ساله در بخش های مختلف اظهار کرد: 117 هزار و 106 هکتار عملیات آبخیزداری، 5 هزار و 751 هکتار جنگل کاری، 15 هزار و 350 هکتار عملیات بیابان زدایی و 42 هزار و 251 هکتار عملیات حفاظت و مشارکتی انجام شده است.

وی با اشاره به تغییر الگوی بارش ها در کشور و به تبع در استان، افزود: در سال های اخیر شاهد افزایش شدت بارش ها در کوتاه مدت هستیم که همین مسئله موجب بروز سیل هایی در استان شده که نمونه اخیر آن سیل 17 شهریور در شهرستان کردکوی است. یک چهارم بارش های سالانه این منطقه در 3 تا 4 ساعت اتفاق افتاد که موجب خسارت های زیادی شد. هرچند معتقدیم که سیل متوسط بود اما خسارت های آن خیلی زیاد بود.

قزلسفلو با بیان اینکه نباید به سیل به صورت تک بعدی نگاه کرد، گفت: دلایل مختلفی در وقوع سیل دخیل هستند اما تا اتفاقی می افتد آن را با تخریب جنگل ارتباط می دهیم هرچند نمی خواهیم اثر ضعف پوشش گیاهی را توجیه کنیم.

وی بیان کرد: خاک ظرفیت نفوذ پذیری مشخصی دارد و زمانی که بارش بیش از جذب باشد، رواناب راه می افتد و تبدیل به سیل می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تأکید براینکه باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهیم تا حجم خسارت ها کاهش پیدا کند، گفت: زمانی که بارش ها شدید می شود، تغذیه سفره های زیرزمینی نیز صورت نمی گیرد و برداشت آب نیز از این سفره ها نسبت به گذشته افزایش یافته است. رودخانه ها تنها برای برداشت شن و ماسه نیستند بلکه مهمترین نقش آنها تغذیه سفره هاست اما وقتی بافت درشت دانه را از رودخانه ها حذف می کنیم و به لایه رسی می رسیم، کارکرد مهم رودخانه از بین می رود و تبدیل به یک کانال انتقال آب یا زهکش می شود.

وی خشکسالی و پدیده ریزگرد را یکی دیگر از چالش های پیش روی استان برشمرد و خاطرنشان کرد: جهت غالب بادها در استان شرقی غربی است اما اگر جهت بادها به شمالی جنوبی تغییر کند، با توجه به قرار گرفتن صحرای قره قوم در مجاورت استان، گلستان نیز با پدیده ریزگردها مواجه خواهد بود.

قزلسفلو با اشاره به وجود 38 هزار هکتار بیابان در استان، بیان کرد: بخش هایی از استاندارای آب و هوای بیابانی است اما اداره بیابان در استان وجود نداشت و از اعتبارات این بخش بهره ای نداشتیم تا اینکه با تصویب کمیته فنی بیابان در سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور، اداره بیابان در این اداره کل ایجاد شد و امسال برای اولین بار اعتبار ملی دریافت می کند.

وی با اشاره به پروژه های اقتصاد مقاومتی نیز در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، گفت: دو طرح شامل آبخیزداری و آبخوان داری با اعتبار مصوب 10 میلیارد و 100 میلیون تومان و هم چنین طرح مقابله با بیابان زایی و کنترل کانون های ریزگرد نیز با اعتبار مصوب 3 میلیارد تومانی از پروژه های اقتصاد مقاومتی استان است که متناسب با تخصیص منابع اعتباری، اجرایی خواهد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها