خبرهای داغ:
تحلیلی بر دیدار رئیس پدافند غیرعامل با علمای حوزه علمیه قم
دیدار اخیر رئیس سازمان پدافند غیرعامل با برخی از مراجع معظم تقلید و علمای اعلام قم، حاوی نکات مهمی بود که یکی از آنها، ضرورت توجه ویژه به منویات رهبری معظم انقلاب در حوزه مصون‌سازی افراد و جامعه است.
کد خبر: ۸۷۶۶۸۱۳
|
۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، دیدار اخیر رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور، سردار غلامرضا جلالی با برخی از مراجع معظم تقلید و علمای اعلام قم از جمله حضرات آیات سید محمدعلی علوی گرگانی، جعفر سبحانی، محمد مومن و محمدجواد فاضل لنکرانی فرصت مغتنمی بود تا این بزرگان، رهنمودهای ذی قیمتی را در این موضوع و به مناسبت روز ملی پدافند غیر عامل ارائه کنند.

مروری بر این رهنمودها نشان می‌دهد که علمای اسلام، حوزه پدافند غیر عامل را از منظر «پیشگیری و مصون سازی همه جانبه در اسلام»، بسیار مهم می‌دانند.

در حقیقت همه این مصون سازی‌ها، در راستای آینده نگری و کاهش هر نوع بیم و تهدید افراد و جامعه اسلامی صورت می‌گیرد و نشان دهنده این مطلب است که حوزه پدافند غیر عامل، یکی از وسیع‌ترین و گسترده‌ترین دامنه‌ها در جامعه اسلامی است نه تنها به حوزه نظامی محدود نمی‌شود؛ بلکه امروزه در حوزه مسائل اقتصادی و فرهنگی بیش از سایر حوزه‌ها جلوه دارد.

در بیانات مراجع معظم تقلید و فقهای عالی‌مقام، پنج مصداق بسیار مهم درباره بحث پدافند غیر عامل مورد توجه قرار گرفت که مروری بر آنها، راهگشاست:

1. ضرورت توجه به منویات رهبری

باید گفت در راستای مصون سازی و پیشگیری از هر نوع تهدید برای جامعه اسلامی، این مصداق را باید در رأس همه مصادیق دانست، چرا که رهبر انقلاب به عنوان رأس هرم جامعه اسلامی و ستون خیمه انقلاب، لحظه به لحظه اوضاع منطقه و جهان را رصد می‌کنند و بدیهی است که رهنمودها و ارشادات معظم له به عنوان مطلع‌ترین فرد در کشور اسلامی ما، فصل الخطابی برای همگان است. به بیان دیگر باید گفت که اگر جامعه ما همیشه گوش به فرمان رهبری معظم باشد این خود بزرگترین مصون سازی و پیشگیری در حوزه پدافند غیر عامل است.

2 . ضرورت توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی

تردیدی وجود ندارد که هر نوع تهدید اقتصادی کشور عزیزمان، با پناه بردن به اقتصاد مقاومتی، نه تنها ریشه کن می‌شود؛ بلکه به تقویت اقتصاد ملی و سر بر آوردن آن در اقتصاد بین‌الملل منتهی خواهد شد.

3. ضرورت توجه بیش از پیش به حوزه فضای مجازی

رشد لحظه به لحظه شبکه‌های اجتماعی و پناه بردن بشر به فضای مجازی، بیش از فرصت بودن، یک تهدید محسوب می‌شود که البته آسیب شناسی این حوزه و توجه به تهدیدهای روزافزون آن، می‌تواند از این تهدید بالقوه، یک فرصت بالفعل بسازد.

البته مراجع معظم و علمای اعلام در سخنان خود درباره فضای مجازی، بر اهمیت تحقق عینی شبکه ملی اطلاعات هم تاکید کردند.

4. ضرورت توجه ویژه به دو مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و حجاب

باید گفت پدافند غیر عامل، پیوندی ناگسستنی با مفاهیمی مانند «امر به معروف و نهی از منکر» دارد و توجه به این فرع مهم دین، عملا حوزه پدافند غیر عامل را به حوزه‌ای فعال و پویا تبدیل خواهد کرد. همچنین توجه به مفهوم حجاب و عفاف نیز در حوزه پدافند غیر عامل، زیرمجموعه‌ای بسیار مهم از پدافند غیر عامل فرهنگی است که نمی‌توان اهمیت آن را انکار کرد.

اکنون و در بخش دوم این گفتار، باید به این مسئله اشاره شود که حوزه پدافند غیر عامل، در دو سرفصل بسیار مهم و کلیدی خلاصه می‌شود؛ دو سرفصلی که در سخنان اخیر علمای برجسته حوزه علمیه قم هم قابل رصد است:

1. مسؤول بودن افراد جامعه نسبت به هم

باید گفت در جامعه اسلامی هر کسی نسبت به دیگری مسؤول است و نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد؛ از این رو بر سازمان پدافند غیر عامل است تا این مفهوم حیاتی را در همه برنامه ریزی‌های خود، نصب العین قرار دهد و بر ترویج و تعمیق مفهوم «کُلّکُم راع و کُلّکُم مَسئول عَن رَعیَته» بکوشد.

در این راستا، توجه ویژه به امر خانواده و مسؤول بودن مومنان نسبت به خانواده خود، نکته‌ای بود که در بیانات حضرت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی نمود عینی داشت.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه شریفه 6 سوره مبارکه تحریم به این مهم رهنمون کرد که همه افراد، مسؤول افراد تحت تکفل خود هستند؛ یعنی مرد باید مراقب و نگهبان خانواده خود باشد و در برابر آنها احساس مسؤولیت کند؛ همچنین زن نیز باید مراقب و نگهبان شوهر و سایر اعضای خانواده باشد و او هم مسؤولیت خود را در قبال خانواده فراموش نکند. البته فرزندان هم در این بین مسؤولیت‌هایی دارند که باید در ادای آنها بکوشند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که حق زن و فرزند تنها با تأمین هزینه زندگی، مسکن و تغذیه آنها حاصل نمی‌شود؛ بلکه مهمتر از آن، تغذیه روح و جان آنها و به کار گرفتن اصول تعلیم و تربیت صحیح است.

در حقیقت یک اجتماع بزرگ از واحدهای کوچکی تشکیل می‌شود که خانواده نام دارد و هر گاه این واحدهای کوچک - که رسیدگی به آن آسان‌تر است - اصلاح شود، همه جامعه اصلاح می‌شود و این مسؤولیت در درجه اول بر دوش پدران و مادران است.

2. ضرورت آگاهی بخشی مستمر و آموزش دائمی افراد جامعه درباره پدافند غیر عامل

باید گفت سازمان پدافند غیر عامل، به عنوان یک سازمان هماهنگ کننده نهادهای اجرایی کشور، لازم است تا نقش حداکثری خود را در آگاهی بخشی مستمر و آموزش دائمی افراد جامعه بر عهده گیرد تا امر مصون سازی فرد فرد جامعه اسلامی، به بهترین شکل محقق شود.

البته این حوزه آنقدر وسیع است که نیاز به یک اولویت بندی بر اساس شرایط روز جامعه و منطقه و جهان دارد تا فعالیت‌ها بر اساس اولویت‌های روز سامان داده شود.

بنابراین امروزه بتوان دو کلیدواژه «فضای مجازی» و «اقتصاد مقاومتی» را به عنوان دو اولویت جدی در حوزه پدافند غیر نظامی متصور شد، می‌توان با برشمردن ریز زیرمجموعه‌های این دو کلیدواژه و تعریف شاخص‌های عینی و قابل ارزیابی، مجموعه‌ای از فعالیت‌های متنوع فرهنگی، رسانه‌ای و آموزشی را برای همه افراد جامعه سامان داد تا از رهگذر اجرای مستمر آنها، مصون سازی افراد، خانواده‌ها و جامعه، به حداکثر ممکن برسد و شاهد کاهش تهدیدهای جدی کشور در این دو حوزه باشیم.

بدون تردید در این زمینه، نقش اهالی رسانه و اهالی فرهنگ و هنر در کنار والدین، استادان، معلمان، دانشجویان و طلاب، به عنوان اقشار فرهیخته جامعه، بسیار مهم خواهد بود و همه می‌توانند تا دست در دست هم، پدافند غیر عامل کشور را به سمت رسیدن به اهداف و چشم اندازهای بلند و والای خود یاری رسانند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها