خبرهای داغ:
دفتر نشر معارف چاپ چهارم دو کتاب «سر دلبران»، «دست در دست صبح» را منتشر کرد.
کد خبر: ۸۷۶۷۱۱۳
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «سر دلبران در دیوان "البالقیات الصالحات" عبدالباقی العمری» با ترجمه و شرح حجت الله فسنقری و ناهید رازقندی به همت دفتر نشر معارف و دانشگاه حکیم سبزواری به چاپ چهارم رسید.

یکی از شاعران اهل‌سنت که عشق خالصانه‌ خود به اهل‌بیت را با قلمی گیرا به تصویر کشیده، عبدالباقی العمری (1790ـ 1861م)، شاعر، ادیب و مورخ عراقی است. دیوان «الباقیات الصالحات» وی یکی از دیوان‌های زیبا و پُر محتوای ادبیات عرب، در شرح فضایل و مناقب اهل‌ بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) است. این دیوان شامل پانزده قصیده و سی ‌و هفت قطعه و دوبیتی است که در آن شاعر، فضایل و مناقب اهل ‌بیت(علیهم السلام) را به رشته‌ نظم در آورده است.

کتاب «سر دلبران» پس از مختصر نگاهی به زندگی و جایگاه ادبی و ویژگی‌های شعری شاعر و معرفی آثار وی، به دیوان «الباقیات الصالحات» توجه کرده و به ترجمه و شرح ابیات دیوان می‌پردازد.

چاپ چهارم کتاب «سر دلبران»، در 296 صفحه، قطع رقعی و قیمت 15000 تومان روانه بازار کتاب شده است.

**رابطه دین و سیاست چگونه است؟

 

همچنین نشر معارف به تازگی کتاب «دست در دست صبح؛ انقلاب اسلامی» نوشته جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه را به چاپ چهارم رسانده است. این کتاب به صورت جمعی توسط حجت الاسلام محمدجواد نوروزی (عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره))، حجت الاسلام محمدجواد ارسطا (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ـ پردیس فارابی)، حجت الاسلام داوود رنجبران (رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی) و علیرضا محمدی (پژوهشگر مسائل سیاسی) نوشته شده است.

کتاب «دست در دست صبح» پژوهشی در مورد رابطه دین و سیاست و جایگاه، ماهیت و وظایف حکومت از منظر آموزه‌های اسلامی است. در این کتاب ابتدا نسبت بین دین و سیاست و آمیختگی آن از دیدگاه دین اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفته و پس از آن به نقد دیدگاه‌های مبتنی بر جدایی دین از سیاست و سکولاریسم پرداخته شده است.

نویسندگان در این کتاب به نقد دیدگاه‌هایی مبتنی بر مقدس دانستن دین و وارد نکردن آن در مسایل دنیوی پرداخته و به ارزیابی عرفی‌نگری دین اشاره کرده است. همچنین تحلیلی از دموکراسی و مردم‌سالاری دینی و فرق آن دو پرداخته و حقوق متقابل مردم و حکومت را از دیدگاه امام علی(ع) در نهج‌البلاغه بیان کرده‌اند. در همین زمینه به نمونه‌هایی از ویژگی‌های حکومت پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) اشاره شده و پارامترهای مهم حکومت شده است. در بخش دیگری از کتاب، نویسندگان به رابطه ولایت با فقاهت و مبانی ولایت فقیه اشاره کرده و شرایط حاکم اسلامی در عصر غیبت را بیان داشته‌اند و حدود اختیارات ولی‌فقیه را ذکر کرده‌اند. ارزیابی کارآمدی نظام اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، جنگ نرم و ارتباط آن با بیداری اسلامی از دیگر مندرجات این کتاب است.

چاپ چهارم کتاب «دست در دست صبح»، در 344 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 12هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

****

برای تهیه کتاب «سر دلبران»، «دست در دست صبح» و دیگر محصولات دفتر نشر معارف می‌‏توان از طریق سایت پاتوق کتاب:ketabroom.ir یا دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) یا از طریق فروشگاه‌های پاتوق کتاب اقدام کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها