خبرهای داغ:
سخنگوی فراکسیون شهری و روستایی مجلس:

آمار 20 میلیون حاشیه نشین قابل پذیرش نیست

بدری گفت: بیش از 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۸۷۶۷۱۴۸
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، صدیف بدری سخنگوی فراکسیون شهری و روستایی مجلس پیرامون اینکه در کشور 55 هزار هکتار مساحت سکونت‌های غیررسمی وجود دارد و بالغ بر 20 میلیون نفر از شهروندان در این مناطق زندگی می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر طبق این آماری 20 میلیون نفر از مردم کشورمان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند که این موضوع غیرقابل پذیرش است.

وی افزود: به نظر بنده مهمترین دلیل ایجاد حاشیه‌نشینی و سکونت‌‎گاه‌های غیررسمی در کشور به دلیل توسعه نامتوازن امکانات در کشورمان رخ داده است.

سخنگوی فراکسیون شهری و روستایی مجلس تأکید کرد: امکاناتی که برای کشور و مناطق مختلف فراهم می‌شود بر اساس برنامه‌ریزی مدون و عدالت نیست چنانکه شاهدیم وقتی امکانات مناسبی در استانهای کم‌برخوردار در حوزه‌هایی همچون اقتصادی و مسکن فراهم نمی‌شود به دلیل وجود بیکاری جمعیت به سمت شهرهای برخوردار از امکانات سرازیر می‌شود که این موضوع تبعات بسیاری را در پی دارد.

بدری خاطرنشان کرد: در داخل استان‌های کم برخوردار از امکانات هم کسانی که توانایی آنچنانی ندارند و نمی‌توانند به استان دیگری مهاجرت کنند به مرکز استان و شهرستان سرازیر می‌شوند و این موضوع سبب خالی شدن روستاها و شهرهای کوچک از سکنه می‌شود روندی که امروز در کشور ما رو به رشد است.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر افراد مهاجر به استانها و شهرهای کلان کشورمان از قشر ضعیف جامعه هستند به محض مهاجرت حاشیه شهر را برای سکونت انتخاب می‌کنند و ساختمان‌های بدون مجوز را برای سکنی خود انتخاب می‌کنند معضلی که امروز شهرهای بزرگ درگیر آن هستند و باعث شده است که سکونت‌گاه‌های غیررسمی در کشور شکل گرفته و افزایش پیدا کند.

سخنگوی فراکسیون شهری و روستایی مجلس درباره تبعات حاشیه نشینی گفت: بدون شک افزایش سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه‌نشینی تعبات منفی را در پی دارد و سبب می‌شود که سیمای شهر از بین برود و از نظر امنیتی ، فرهنگی و اجتماعی نیز مشکلات متعددی گریبانگیر جامعه شود.

بدری تصریح کرد: مشکلات روزمره شهرها بخصوص در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه با افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی چند برابر خواهد شد و حوادث متعددی را نصیب کشور خواهد کرد.

وی درباره اینکه آیا دستگاه‌های مسئول و دولت اقدامی را در جهت حل مشکل حاشیه‌نشینی انجام داده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه نه در شرایط فعلی بلکه به طور کلی مسئولان ما در حیطه افزایش سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه نشینی اقدام موثری را انجام ندادند که این موضوع قابل تامل است.

سخنگوی فراکسیون شهری و روستایی مجلس با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه نیز پیرامون حوزه مسکن رویکردی به طور صحیح قید نشده است، گفت: پیرامون بحث توانمندسازی سکونت‌گاه های غیررسمی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در برنامه پنجم محورهای مشخص قید شده بود اما متاسفانه دولت در این راستا اقدام موثری را انجام نداد و اهداف برنامه پنجم در این راستا عینیت پیدا نکرد.

بدری تاکید کرد: اگر شهرداری‌ها در جریان برنامه پنجم توسعه پیرامون ساماندهی حاشیه‌نشینی اقدامی انجام نمی‌دادند شاید نوسازی‌های بسیار کم هم اتفاق نمی افتاد.

وی با بیان اینکه ما دچار یک بی‌برنامگی در حوزه حاشیه‌نشینی هستیم افزود: امیدواریم دولت و مجلس دست به دست هم دهند و در حوزه‌های مختلف به خصوص مسکن و ساماندهی طرح جامع مسکن طبق برنامه چهارم وارد عمل شوند.

سخنگوی فراکسیون شهری و روستایی مجلس با اشاره به ارائه طرح مسکن اجتماعی از سوی دولت یازدهم خاطرنشان کرد: دولت باید به طور صریح و شفاف توضیح دهد که چرا تا به امروز اقدامی را در این راستا انجام نداده است و فقط به حرف زدن در این حیطه اکتفا کرده است.

بدری در پایان تاکید کرد: امیدواریم دولت و مجلس در راستای حل بحران حاشیه‌نشینی به یک درک روشن دست پیدا کنند و به‌ آن بپردازند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار