خبرهای داغ:
معاون شورای ولایتی پکتیکا با بیان اینکه طالبان تسلیحات پیشرفته‌تر از نیروهای دولتی دارند، اعلام کرد: حمله شبه‌نظامیان بر ۴ شهرستان با همت نیروهای دولتی خنثی شد.
کد خبر: ۸۷۶۷۱۶۲
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، با وجود اینکه بیش از یک دهه از پایان دولت طالبان در افغانستان می‌گذرد و کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا برای تأمین امنیت در این کشور حضور دارند، اما به طور مکرر شاهد تنش‌ها و درگیری‌های گسترده در افغانستان هستیم.

 


با توجه به اوضاع کنونی افغانستان و ادامه ناامنی‌ها،‌ برای بررسی موشکافانه‌تر اوضاع امنیتی در ولایت‌های مختلف این کشور، آگاهی از موقعیت نیروهای امنیتی، رصد گروه‌های مخالف دولت و جایگاه آنها در ناامنی‌های بوجود آمده، نقش عوامل مختلف در شکل‌گیری وضعیت کنونی، سایت افغانستان خبرگزاری فارس در نظر دارد با مقامات مختلف در این ولایت‌ها، سلسله گفت‌وگوهایی را با عنوان «بررسی تحولات امنیتی افغانستان» انجام دهد تا تحلیلی واقعی از اوضاع امنیتی این ولایت‌ها داشته و به انتشار اخبار موثق در این زمینه همت گمارد و مخاطبان خود را آگاه سازد.

 

این گفت‌وگوها با اعضای پارلمان، مجلس سنا و یا اعضای ارشد شورای ولایتی انجام شده و مسائل مهم امنیتی ولایت‌ها بررسی خواهد شد.

 

وضعیت امنیتی ولایت‌های «ارزگان»، «بادغیس»، «بامیان»، «بدخشان»، «بغلان»، «بلخ»، «پروان» و «پکتیا» تاکنون مورد ارزیابی قرار گرفته و اینک به بررسی وضعیت امنیتی ولایت «پکتیکا» می‌پردازیم.

 

پکتیکا از جمله ولایت‌های جنوبی افغانستان در بین ولایت‌های «زابل»، «غزنی»، «پکتیا»، «خوست» و کشور پاکستان قرار داشته و دارای 18 شهرستان «یوسف خیل»، «یحیى خیل»، «اومنه»، «سر روضه»، «زرغون شهر»، «جانى خیل»، «گومل»، «سروبى»، «ارگون»، «زیروک»، «نکه»، «دیله خوشامند»، «وازه خواه»، «تروى»، «ورممى»، «برمل»، «گیان» و «میشت» با مرکزیت شهر «شرنه» است.

 

این ولایت که اکثر ساکنان آن به زبان پشتو صحبت می‌کنند، دارای 19 هزار و 482 کیلومتر مربع بوده و بر اساس آمارهای منتشر شده در سال 2009 میلادی در آن حدود 393 هزار و 800 نفر زندگی می‌کنند.

 

در پکتیکا اقوام پشتون زندگی می‌کنند، اما تاجیک‌ها نیز در برخی مناطق آن اسکان یافته‌اند، اقوام پشتون این ولایت شامل «سلیمان خیل»، «خروتى»، «زدران»، «وزیر»، «اندر»، «ارگونى»، «سلیمان‌زى و «دیگان» است.

 

حمله طالبان بر 4 شهرستان خنثی شد

«عزیز عزیز» معاون شورای ولایتی پکتیکا در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در مورد وضعیت امنیتی این ولایت گفت: وضعیت امنیتی پکتیکا خوب بوده و نیروهای امنیتی و دفاعی با هم هماهنگی کاملی دارند و چندین شهرستان را از سقوط نجات داده‌اند.

 

عزیز خاطر نشان کرد: در جریان روزهای گذشته شبه‌نظامیان تصمیم بر تهاجم به 4 شهرستان پکتیکا را داشتند، اما نیروهای دولتی با برنامه‌ریزی‌های دقیق توانستند پیش از تهاجم طالبان این حمله آنها را خنثی کنند.

 

وی تصریح کرد: در نتیجه هماهنگی بین نیروهای دولتی و شجاعت سربازان دولتی، شبه‌نظامیان حتی نتوانستند بر یک شهرستان حمله و آن را در کنترل خود در بیاورند.

 

پکتیکا میزبان تروریست‌های خارجی است

معاون شورای ولایتی پکتیکا با اشاره به آمار شبه‌نظامیان مستقر در این ولایت گفت: با توجه به مخارج و هزینه‌های زندگی که آنها دارند، به نظر می‌رسد شبه‌نظامیان کمتر از 300 نفر باشند.

 

وی با بیان اینکه جنگ افغانستان یک جنگ تحمیلی از سوی خارجی‌ها است، اظهار داشت: به همین دلیل تروریست‌های خارجی برای رهبری این جنگ در صفوف طالبان حضور گسترده دارند.

 

عزیز پکتیکا را نیز میزبان تروریست‌های خارجی دانست، اما نگفت که احتمالاً چند شبه‌نظامی خارجی در این ولایت حضور و فعالیت دارند.

 

در تمام شهرستان‌ها طالبان حضور دارند

وی با بیان اینکه پکتیکا یک مرکز، 18 شهرستان رسمی و 5 شهرستان غیررسمی دارد، اظهار داشت: هیچ شهرستان رسمی و غیررسمی تحت کنترل طالبان نیست.

 

وی خاطر نشان کرد: طالبان در تمام شهرستان‌های پکتیکا حضور دارند، اما هیچ منطقه‌ای را تحت کنترل خود ندارند.

 

معاون شورای ولایتی پکتیکا با اشاره به مرز گسترده این ولایت به وزیرستان شمالی و وزیرستان جنوبی پاکستان، گفت: هرازگاهی شبه‌نظامیان از این طریق وارد خاک کشور شده و پس از انجام حملاتی دوباره به پاکستان می‌روند.

 

طالبان تسلیحات پیشرفته‌تر از نیروهای دولتی دارند

وی با بیان اینکه تاکنون حضور هیچ داعشی در ولایت پکتیکا گزارش نشده است، در مورد وضعیت نیروهای دولتی مستقر در این ولایت گفت: شجاعت و هماهنگی نیروهای دولتی در یک طرف مسئله قرار دارد، اما در طرف دیگر مسئله عدم دسترسی نیروهای دولتی به تجهیزات و تسلیحات کافی است.

 

عزیز عزیز با بیان اینکه تمام نیروهای دولتی در 34 ولایت افغانستان باید با تجهیزات و تسلیحات کافی و پیشرفته مجهز شوند، خاطر نشان کرد: نیروهای پلیس و ارتش که در پکتیکا مستقر هستند، تسلیحات کافی ندارند، ضمن اینکه تسلیحات طالبان پیشرفته‌تر از نیروهای دولتی است.

 

وی با تأکید بر اینکه نیروهای دولتی با تسلیحات که در دسترس‌شان است قادر به پیروزی نیستند، از وزارت کشور و دفاع خواست تا تمام نیروهای مستقر در این ولایت را تجهیز کنند.

 

نیروهای کمکی طالبان در پاکستان است

عزیز در مورد اینکه چرا شبه‌نظامیان موجود در پکتیکا توسط نیروهای دولتی سرکوب و نابود نمی‌شوند، گفت: این شبه‌نظامیان با همکاری شبه‌نظامیان که در پاکستان هستند، در پکتیکا حضور دارند.

 

وی افزود: زمانیکه نیروهای دولتی برای نابودی شبه‌نظامیان اقدام می‌کنند، شبه‌نظامیان دیگر از پاکستان حضور یافته و همگام با شبه‌نظامیان مستقر در پکتیکا در برابر نیروهای دولتی می‌ایستند.

 

معاون شورای ولایتی پکتیکا با اشاره به نقطه ضعف نیروهای دولتی در این ولایت، گفت: آنها با تسلیحات سنگین مجهز نیستند، در صورتیکه تسلیحات سنگین می‌داشتند تاکنون تمام شبه‌نظامیان را نابود می‌کردند.

 

وی در پایان سخنان خود همچنین اتحاد، هماهنگی و همبستگی نیروهای دولتی مستقر در پکتیکا را نقطه قوت آنها در برابر شبه‌نظامیان طالبان خواند.


ارسال نظرات
پر بیننده ها