مهندس وارثی در نشست خبری با اصاحب رسانه و مطبوعات شاهرود گفت: خطای انسانی عامل حریق در پالایشگاه نفت گاز پیروزی شاهرود/سوختن قریب به 550 هزار لیتر بنزین و میعانات گازی/خسارت 20 میلیارد تومانی
کد خبر: ۸۷۶۷۴۳۰
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حمید وارثی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات شهرستان شاهرود با تشکر از فرماندار و واحدهای ایمنی گروه پدافندهوایی ده محرم،قرارگاه پدافندهوایی لشکر58 تکاوز ذوالفقار ارتش و فرماندهی نیروی انتظامی و اورژانس و آتش نشانی شهرداری شاهرود و واحد اطفاء حریق شرکت نفت در راستای تلاش برای اطفاء حریق پالایشگاه نفت گاز پیروزی اظهار کرد: در ساعات اولیه خوشبختانه با مراجعه سریع واحد آتش نشانی جلوگیری شد از سرایت آتش به واحدهای دیگر پالایشگاه که مخازن موجود قریب به 5/3 میلیون لیتر میعانات گازی وجود داشت.

وی افزود: در سایر واحدهای مشابهه محصولی که اتفاق افتاد محموله نفت ها و میعانات شیرین شده بود که مقدار زیادی محصول می سوزد و مهارش کار سختی است.

وارثی با بیان اینکه زمان اطفاء حریق طولانی است بیان کرد: مقدار 600هزار لیتر نفت و میعانات موجود بود که بعد از انفجار 90 درصد آنها سوخت و از بین رفت و مقدار باقی مانده با کمک دوستان اطفاء شد.

وی با اشاره به چهار مصدوم این حریق گفت: با حضور به موقع اورژانس این مصدومین به بیمارستان امام حسین شاهرود منتقل شدند که در روز اول سه نفر مرخص شدند و یک نفر بر اثر جراحات به بیمارستان تخصصی سوانح و سوختگی ساری منتقل شد که در روزهای آینده مرخص می شود.

مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت گاز پیروزی شاهرود با اشاره به کار ساخت این پالایشگاه از سال 1392 اظهار کرد: در 31 فروردین سال جاری از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور دولت تدبیر و امید این پالایشگاه افتتاح شد و خوراک این پالایشگاه نفت خام،میعانات گازی و تولید بنزین گازوئیل و نفت سفید است.

وی عنوان کرد: صادرات این پالایشگاه ها به کشورهای مختلف در زمینه کیفیت از بنزین تولید ی است که از بهترین در کشور بشمار می رود که به واحد بنزین سازی پتروشیمی اصفهان ارسال می شود.

وارثی با اشاره به اشتغال 250 نفر در این پالایشگاه ادامه داد: با تکمیل فازهای نهایی ظرفیت اشتغال زایی آن به هزار نفر می رسد و در ساخت و تکمیل این پالایشگاه مسئولین استانی و شهرستان همکاری نمودند و تداوم این کار با حمایت مسئولین در تسریع ساخت فازهای بعدی آن ضروری است.

وی با اشاره به سوخت 550 هزار لیتر انواع میعانات گازی در این حریق گفت: از 600 هزار لیتر میعانات گازی 550 هزار لیتر که شامل 435 هزار لیتر میعانات شیرین شده،30 هزار لیتر بنزین،25 هزار لیتر گازوئیل،20 تا 25 هزار لیتر نفت سفید در این حریق از بین رفت و ده درصد بعد از اتمام آتش سوزی قابل بازیافت است.

عضو هیئت مدیره شرکت پالایش نفت گاز پیروزی با بیان اینکه خطا صد در صد نیروی انسانی است افزود: دستگاه ها مشکلی نداشته و اپراتور مقصر بوده است و 20 میلیارد تومان خسارت برآورد اولیه کارشناسان است و تلاش داریم تا کمتر از یک ماه آینده دوباره پالایشگاه را ترمیم و وارد مدار تولید نماییم.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 95 تاکنون 4 بار کارگروه استاندارسازی از شرکت بازدید کرده اند ادامه داد: این پالایشگاه برای بیش از 100 محصول استاندارسازی کرده است و تمام مجوزهای تولید و پرئوانه بهره برداری اخذ شده و برخی نظرات ارائه شده در خصوص حریق غیر کارشناسانه و مسئولانه است.

وارثی با اشاره به اینکه با بهترین شرکت اطفاء حریق در کشور قرار داد امضا شده است اضافه کرد: در تلاش هستیم بهترین تجهیزات اعلام و اطفاء حریق را در پالایشگاه استفاده کنیم و سه دستگاه آتشنشانی نیز در حال تولید و انتقال به شرکت است.

وی با بیان اینکه 3 بار مانور اطفاء حریق در پالایشگاه برگزار شد و همه کارکنان آموزش اولیه را دیده اند به اعتبار سرمایه گذاری فاز اول پالایشگاه اشاره کرد و گفت: 2 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در فاز اول انجام شده است و برای فازهای بعدی با مشارکت سرمایه گذار خارجی 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری افزایش می یابد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت گاز پیروزی شاهرود ادامه داد: توافقنامه با راه آهن در خصوص حمل و نقل از طریق واگن های مخزن دار به ایستگاه کلاته خان و مخزن فرآوردهای نفتی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به آمارهای ضد و نقیض در مورد آمار سوختن مواد نفتی و گازی گفت: میزان مواد اولیه وارد شده به مدار مشخص است و این حجم اعلامی با توجه به آمار مواد اولیه انتقال یافته به واحد پروسس است و این ارقان بر اساس مواد اولیه می باشد.

وارثی گفت: از ابتدای شروع به کاز پالایشگاه در سال جدید نزدیک به 15 هزار تن بصورت مستقیم از گمرک سمنان و غیر مستقیم از طریق انتقال به پالایشگاه بنزین سازی اصفهان به عراق صادر شده است.

وی با بیان اینکه کل محصول تولیدی این شرکت خصوصی صادراتی است بیان کرد: در زمان وقوع حادثه 39 نفر در شیفت شب شرکت پالایش حضور داشته اند و مسئولین واحدهای مختلف نیز حضور داشته و نظارت بر کار داشته اند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت گاز پیروزی با اشاره به اینکه احداث این واحد در مرکز کشور توجیه اقتصادی ندارد ادامه داد: در جهت اشتغال زایی در منطقه و با توجه به اینکه بخش اعظمی از صادرات ما به افغانستان است و شاهرود در نقطه مناسبی قرار دارد این شرکت راه اندازی شده تا ایجاد اشتغال در منطقه نماید و این سرمایه ملی برای شهرستان و استان است که در حوزه حمل و نقل 150 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که باید قدر این را دانست.

وی با بیان اینکه 4 شرکت دیگر در کشور این گروه ساخته اند گفت: ما با تجربه ای که از سال 1380 در حال ایجاد شرکت پالایش هستیم به میدان آمده ایم و انتظار داریم برای تقویت این واحد همه کمک کنند تا بتوانیم حجم تولید و اشتغالزایی را در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بالا ببریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها