خبرهای داغ:
مهندس اسحاقی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات شاهرود گفت: واحد سولفور زدایی مواد نفتی توسط رآکتورهای نانوکاتالیست و برج های جذب به ظرفیت روزانه 1500 تن که قلب پالایشگاه است و این واحد دچار حریق شده است.
کد خبر: ۸۷۶۷۴۵۵
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حمید اسحاقی در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات در سالن همایش های هتل پارامیدای شاهرود با اشاره به آغاز به ساخت این شرکت در سال 1392 اظهار کرد: این واحد با هدف تولید انواع بنزین،نفت،سوخت جت،نفت سفید،گاز کوره،انواع قیر و آتش افروز و با مواد اولیه خوراک ورودی پالایشگاه از انواع نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی و ضایعات پالایشگاهی شروع به کار کرده است.

وی افزود: تکنولوژی این واحد از نوع پالایشگاه کوچک است و با پالایشگاه های بزرگ متفاوت است و تکنولوژی ما در این شرکت توسط یک شرکت آلمانی و در شرایط تحریم به واسطه یک شرکت ترک با بهترین تکنولوژی مدرن پیاده سازی شده است که در تگزاس آمریکا از این تکنولوژی استفاده شده است.

اسحاقی با بیان اینکه در پایان سال 1394 فاز اول پالایشگاه به بهره برداری رسید بیان کرد: کیفیت محصولات در مقایسه با پالایشگاه های دیگر همتراز منحصر به فرد است و تنها این شرکت است که تولید خود را به واحد بنزین سازی پالایشگاه اصفهان ارسال می کند و به عنوان خوراک پایه تولید بنزین استفاده می کنند.

وی با اشاره به ظرفیت تخلیه و بارگیری 3500تن مواد نفتی گفت: تمام برنامه ریزی های انجام شده در این شرکت بر مبنای سقف نهایی انجام شده است و ما 7 برج تقطیر اتمسفری به ظرفیت 600 تن روزانه خوراک سبک میعانات گازی و 3 برج تقطیر مواد سنگین و فوق سنگین تحت خلاء 700 تن داریم و دغدغه برای طراحی و بروز رسانی تجهیزات را نداریم.

مدیر واحد تولید و HSE شرکت پالایش نفت گاز پیروزی شاهرود بیان کرد: واحد سولفور زدایی مواد نفتی توسط راآکتورهای نانوکاتالیست و برج های جذب به ظرفیت روزانه 1500 تن که قلب پالایشگاه است و این واحد دچار حریق شده است.

وی ادامه داد: واحد تولید اکتان افزا و بلئدینگ انواع هیدوذکربن به ظرفیت روزانه 1500تن و ناوگان حمل و نقل بین المللی مجزه به 120 دستگاه کشنده و مخزن اسکانیا 2015 که به 360 دستگاه در آینده نزدیک خواهد رسید که برای یک پالایشگاه بخش خصوصی منحصر به فرد است.

اسحاقی با بیان اینکه تمام تجهیزات استفاده شده در شرکت از لحاظ ایمنی و استاندارد جهانی هستند گفت: واحد HSE و امکانات اطفاء حریق این مجموعه شامل استخر ذخیره آب به ظرفیت 4500 متر مکعب، رینگ آب آتشنشانی در کل واحدهای پالایشگاه،سیستم کولینگ کلیه مخازن و رآکتورها، ایستگاه پمپاژ آب آتشنشانی به ظرفیت 4500 لیتر در دقیقه، تعداد 300 عدد کپسول های فوم و CO2 آتشنشانی به ظرفیت های مختلف در مکان های مناسب است.

وی با بیان اینکه این حادثه به دلیل مختلف روی داده گفت: آتش سوزی در واحد تصفیه کاتالیستی کارخانه به دلیل بارگیری بیش از حد راآکتور شماره یک واحد تصفیه کاتایستی به علت خطای اپراتور مربوطه، افزودن کاتایست به طور ناگهانی و در کمتر از زمان مقرر،انجام واکنش شدید و سرریز میعانات نفتی به همراه کاتایست،آسیب دیدن کابل های روشنایی به واسطه تماس با مواد سرریز شده،ایجاد جرقه و حریق به واسطه وجود گازهای قابل اشتعال و مواد نفتی در محیط در ساعت 2:30 بامداد و سرایت حریق به راآکتورهای واحد کاتالیست ایجاد شد.

اسحاقی با اشاره به اقدامات انجام شده بعد از ایجاد حریق افزود: شروع اطفاء حریق توسط کپسول های موجود توسط پرسنل،خارج کردن افراد مصدوم و آسیب دیده از محوطه آتش و انتقال به نقطه امن، راه اندازی سیستم کولینگ جهت جلوگیری از سرایت آتش به سایر واحدهای پالایشگاه،تماس با آتشنشانی و اورژانس،حضور نیروهای آتشنشانی و امدادی در ساعت 3 بامداد جهت اطفاء حریق، انتقال مصدمان توسط اورژانس به بیمارستان،مهار آتش سوزی در ساعت 7:30 صبح،ایمن سازی محیط سانحه جهت جلوگیری از وقوع مجدد آتش سوزی، آتش سوزی در یک واحد ما محدود شد.

وی با بیان اینکه دمای حریق تا 1150 درجه سانتیگراد رسیده و با توجه به حساسیت این واحد تمام قسمت ها باید تعویض شود چون آلیاژ مصرفی در موقع آتش مولوکل آیاژ دچار تغییر می شود و نمی توان استفاده کرد و صددرصد باید تعویض کرد.

مدیر واحد تولید و HSE شرکت پالایش نفت گاز پیروزی شاهرود با اشاره به قسمت های سوخته شده عنوان کرد: 10 رآکتور تصفیه و برج های جذب به ظرفیت هر کدام 38 هزار لیتر،18 برج جذب کاتالیست به ظرفیت هر کدام 3هزار و 100 لیتر و 10 برج میعانات گازی و 16 برج رسیور محصولات به ظرفیت هر کدام 3 هزار لیتر در این حادثه دچار حریق شده اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها