رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فرآورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران؛
در گذشته پنج درصد در بازار جهانی و حدود ۱۴ درصد در اوپک سهم داشتیم، اما امروز و پس از تحریم‌ها و ضرباتی که از قراردادهای بیع متقابل متحمل شدیم، به شدت سهم‌مان از بازار جهانی نفت و در اوپک کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۸۷۶۷۴۶۴
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید حسینی رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادر کنندگان فراورده های نفت،گاز و پتروشیمی ایران گفت: در گذشته پنج درصد در بازار جهانی و حدود ۱۴ درصد در اوپک سهم داشتیم، اما امروز و پس از تحریم‌ها و ضرباتی که از قراردادهای بیع متقابل متحمل شدیم، به شدت سهم‌مان از بازار جهانی نفت و در اوپک کاهش پیدا کرده است. 

وی گفت: این در حالی است که کشورهای رقیب در این سال‌هایی که ما بازارهایمان را از دست دادیم میادین خود را توسعه داده اند. در حال حاضر ما هشت میدان مشترک با عراق، پنج میدان مشترک با امارات و چند میدان مشترک نفتی و گازی با عربستان و قطر داریم که برداشت ما تقریبا صفر است.

وی تصریح کرد: این کشورها با فناوری که در اختیار دارند توانسته اند مقدار زیادی از این میادین برداشت کنند. این در حالی است که بر اساس قانون جهانی ما نمی‌توانیم به برداشت این کشورها از میادین مشترک اعتراض کنیم یا جلو استخراج و تولید آنها را بگیریم؛ به این دلیل که نفت یک ماده سیال به حساب می‌آید و هر کشوری که بتواند اجازه دارد از آنها برداشت کند. به نظر می‌رسد ما حاضریم نیم دلار به خارجی‌ها کمتر بپردازیم تا برای سرمایه‌گذاری به کشورمان بیایند، اما از آن طرف حاضریم میلیون‌ها دلار از منابع نفتی و گازی کشورمان را کشورهای همسایه به غارت ببرند. در نتیجه ما ضررهای بزرگ را نمی‌بینیم، اما برایمان اهیمت دارد که خارجی‌ها بیشتر از ۱۵ درصد سود نبرند. ما در ایران بحث می‌کنیم و کشورهای همسایه میلیاردها دلار و میلیون‌ها بشکه از منابع دست نخورده کشورمان برداشت می‌کنند.

ارسال نظرات