تبدیل تهدید فضای مجازی به فرصت در سایه فرهنگ سازی

حجت الاسلام مختاری امام جمعه حاجی اباد، آگاه سازی اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان نسبت به آسیبهای فضای مجازی را از رسالتهای مهم امروز مبلغان دینی دانست و با اشاره به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی در جامعه، گفت: دشمن با استفاده از این فضا به دنبال ضربه زدن به دین و نظام اسلامی است.
کد خبر: ۸۷۶۷۴۸۵
|
۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج به نقل پیارم حجت الاسلام روح الله مختاری،  در گفت و گو با خبرنگار پیارم، با اشاره به فرصتها و تهدیدات فضای مجازی از این فضا و همچنین شبکه‌ های اجتماعی به عنوان تریبون و رسانه یاد کرد و گفت: حضور تفکر روحانی و فرهنگ دینی در این عرصه، می‌ تواند تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه افزود: تا روحانیت با نگاه فرهنگی دینی در فضای مجازی نباشد، دیگران این فضا را احاطه می کنند و به سمت و سوی ارزش‌ ستیزی و ستیز با فرهنگ دینی و ارزشی و همچنین به سمت تحریف ها پیش می‌روند؛ اما اگر حضور آگاهانه و با مطالعه روحانیت وجود داشته باشد، می تواند بسیار مؤثر باشد.

حجت الاسلام مختاری با تأکید بر توجه جدی به فضای مجازی، بیان کرد: امروز فضای مجازی به عرصه واقعی و جدی در زندگی مردم تبدیل شده، از این رو توجه جدی به این حوزه ضروری است.

امام جمعه حاجی اباد، ادامه داد: متأسفانه عدم نگاه جدی به فضای مجازی و عدم مطابقت محصولات فرهنگی با اقتضائات فضای مجازی یکی از مشکلات ما برای فعالیتهای فرهنگی در بستر فضای مجازی است.

حجت الاسلام مختاری گفت: فضای مجازی مانند تکنولوژی مدرن و جدید تحلیلی است و طبیعتا از نسل جوان انتظار می رود تا از این ابزار به عنوان یک فرصت استفاده کنند.

وی تأکید کرد: با مطالعه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی در می یابیم که به عقیده ایشان، اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است.

امام جمعه حاجی اباد، ادامه داد: فضای مجازی دو وجهی است، یکی فرصتها و نقاط مثبت و دیگری تهدیدات و نقاط منفی که فضای مجازی بهترین میدان برای حجم انبوه اطلاعات است و ترکیبی که می تواند از فضای مجازی هم محتوا بگیرد و هم محتوا بدهد.

حجت الاسلام مختاری اضافه کرد: فضای مجازی قابلیت های مثبتی از جمله ایجاد محیط شخصی برای بیان نظرات و ارتباط راحت و سریع با دوستان و مخالفت با نظر دیگران و آزادی بیان دارد.

وی بیان کرد: از طریق فضای مجازی کلاهبرداری و ترویج بی حجابی و بدحجابی و توهین به مقدسات صورت می گیرد که قسمت زیادی از آن ها دستپخت غرب است.

امام جمعه حاجی اباد،تصریح کرد: شناخت تهدیدها، آسیبها، معایب و مضرات فضای مجازی و شبکه‌ سایبر موجب خواهد شد تا با اشراف کامل و دقت نظر بالا، نگاهی جامع‌ تر به موضوعات داشته باشیم و در هنگام برنامه‌ ریزی، طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیتهای مختلف دچار غفلت و اشتباه نشویم.

امام جمعه حاجی اباد، گفت: فضای مجازی مانند تکنولوژی مدرن و جدید تحلیلی است و طبیعتا از نسل جوان انتظار می رود تا از این ابزار به عنوان یک فرصت استفاده کنند.

حجت الاسلام مختاری همچنین آگاه سازی اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان نسبت به آسیبهای فضای مجازی را از رسالتهای مهم امروز مبلغان دینی دانست و با اشاره به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی در جامعه، گفت: دشمن با استفاده از این فضا به دنبال ضربه زدن به دین و نظام اسلامی است.

وی با بیان اینکه امروز تهدیدات و آسیبهای اجتماعی، جامعه را به لبه پرتگاه رسانیده است، تصریح کرد: آگاهی ندادن به مردم در رابطه با اهداف دشمن در فضای مجازی، خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

امام جمعه حاجی اباد، با اشاره به دو اقدام اساسی برای مواجهه با تهدیدات فضای مجازی، ابراز داشت: یکی آنکه تقوا را رعایت کنیم تا آلودگی های این فضا نفس ما را نگیرد؛ چون یکی از خصوصیات این فضا گسترش هرزگی است، دوم اینکه نظم و زمان بندی استفاده از این ابزار و حضور در فضای مجازی را نباید فراموش کنیم.

وی با بیان اینکه امکانات بسیار فضای مجازی وظیفه مؤمنان را زیاد کرده است، بیان کرد: امکان تبلیغ مؤثر و مکرر ارزشها، انتقال سریع و فراگیر آگاهی ها، پردازش و انتخاب دقیق نیازمندیها، دسترسی راحت و منظم به اطلاعات و فواید فراوان دیگر در فضای مجازی، وظایف مؤمنان را در زمینه دعوت به حق و ترویج حق پرستی بسیار زیادتر کرده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار