طي ماه‌هاي اخير دولت بيشتر روي ركودزدايي متمركز شده بود كه همين امر پيش‌بيني‌هايي از بازگشت تورم دو رقمي به اقتصاد ايران را به همراه داشت اما همچنان روند تورم تك رقمي استمرار يافته است.
کد خبر: ۸۷۶۷۷۹۲
|
۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  روزنامه تعادل نسبت به افزایش تورم هشدار داده است:‌ گزارش‌هاي ماهانه از نرخ تورم از سوي دو دستگاه مركز آمار ايران و بانك مركزي همچنان بر ادامه روند كاهش تورم صحه مي‌گذارد. هر چند طي ماه‌هاي اخير دولت بيشتر روي ركودزدايي متمركز شده بود كه همين امر پيش‌بيني‌هايي از بازگشت تورم دو رقمي به اقتصاد ايران را به همراه داشت اما همچنان روند تورم تك رقمي استمرار يافته است.

 

 اما در اين ميان نكته قابل توجه، افزايش تورم نقطه به نقطه است كه مي‌تواند پيش‌بيني‌هاي مستدل‌تري از احتمال افزايش تورم در اختيار قرار دهد. درحالي كه نرخ تورم همچنان كاهشي و تك‌ رقمي باقي مانده اما رصد تورم نقطه به نقطه طي ماه‌هاي اخير حاكي از افزايش اين شاخص است كه مي‌تواند هشداري براي افزايش تورم طي ماه‌هاي آتي باشد. در اين ميان گرچه تورم همچنان كاهشي است اما تورم نقطه به نقطه با سرعت بيشتري مي‌تواند تغييرات شاخص تورم را انعكاس دهد. بر اين مبنا صعودي شدن تورم چندان هم دور از انتظار نخواهد بود. در اين زمينه حميد زمان‌زاده، مدير امور پژوهش پژوهشكده پولي و بانكي بر اين باور است كه اين رخدادها ناشي از تحولات درونزاي اقتصاد است و مقوله‌يي نيست كه به واسطه سياست‌هاي پولي و بانكي بانك مركزي قابل كنترل باشد.  

ارسال نظرات