ادعای پذیرش درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی تکذیب شد

دروغ جدید

در حالی که برخی رسانه‌ها روز سه‌شنبه به‌نقل از حجت‌الاسلام اکبر هاشمی‌رفسنجانی مدعی شدند با اعاده دادرسی مهدی هاشمی موافقت شده، دادستانی تهران این ادعا را تکذیب کرد.
کد خبر: ۸۷۶۸۱۵۷
|
۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
به گزارش خبرگزاری بسیج،‌ روز گذشته (چهارشنبه) پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران گزارش داد: پیرو خبر برخی سایت‌ها مبنی بر پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی از سوی دیوانعالی کشور، دادستان عمومی و انقلاب تهران صبح روز چهارشنبه این خبر را تکذیب کرد.

جعفری‌دولت‌آبادی تصریح کرد: حسب پیگیری‌های صورت گرفته و اعلام رئیس دیوانعالی کشور، محکوم‌علیه درخواست اعاده دادرسی را به دیوانعالی کشور ارائه کرده، ولی تاکنون پذیرفته نشده است لذا خبر منتشره توسط برخی سایت‌های خبری مبنی بر پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی وی، خلاف واقع است و تکذیب می‌شود.

تکذیبیه دادستان تهران مبنی بر عدم اخذ اعاده دادرسی مهدی هاشمی در حالی است که هاشمی‌رفسنجانی در دیدار اخیر با تعدادی از اصحاب رسانه با اشاره به پرونده مهدی هاشمی، گفت: خوشبختانه با اعاده دادرسی پرونده مهدی موافقت شد و در حال حاضر هم این پرونده روند خوبی را سپری می‌کند.

به گزارش «وطن امروز»، ماجرای استفاده مهدی هاشمی از امکان اعاده دادرسی البته یک سال پیش یعنی در روزهای منتهی به زندانی شدن مهدی هاشمی نیز مطرح شده بود. 17 مرداد ماه 94 یعنی یک روز قبل از آنکه مهدی هاشمی برای گذراندن محکومیت 10 ساله‌اش وارد اوینشود، وکلای او اعلام کردند درخواست اعاده دادرسی مهدی هاشمی را پس گرفته‌اند. 

محمود علیزاده طباطبایی اظهار داشت: پس گرفتن درخواست اعاده دادرسی پرونده مهدی هاشمی بنا به درخواست خودش بوده است.

وی افزود: قرار بود پرونده موکلم به شعبه‌ای ارجاع شود اما موکلم معتقد بود پرونده به این شعبه نرود که به همین دلیل درخواست اعاده دادرسی را پس گرفتیم.

وحید ابوالمعالی یکی دیگر از وکلای مهدی هاشمی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: طبق روال معمول درخواست اعاده دادرسی را به دیوانعالی کشور تقدیم کردیم. به دلیل اینکه قرار بود پرونده به شعبه دیگری برود و نرفت موکلم معتقد بود بهتر است درخواست را پس بگیریم.

براساس اظهارات وکلای پرونده مهدی هاشمی، دلیل پس گرفته شدن درخواست اعاده دادرسی در آن زمان، برآورده نشدن انتظار مهدی هاشمی درباره بررسی این درخواست در شعبه مورد نظر او(!) بوده است. یعنی چون درخواست اعاده به شعبه مطلوب او نرفته بود؛ او این درخواست را پس گرفت تا از این امکان در زمان مناسب استفاده کند. زمان مناسب نیز گویا اکنون فرارسیده است و اظهارنظر غیرواقعی پدر مهدی هاشمی درباره پذیرفته شدن درخواست اعاده دادرسی پسرش، این شائبه را مطرح کرده که باز هم مانند دوران بررسی اتهامات مهدی هاشمی در دادگاه، فشارهایی بر قوه قضائیه برای چشم‌پوشی از این پرونده آغاز شده است.
پیش از این هم آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و هم حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای از فشار به قوه قضائیه درباره پرونده مهدی هاشمی انتقاد کرده بودند. در برهه‌ای اظهارات مداخله‌جویانه هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر دستوری بودن روند مجازات مهدی هاشمی در قوه قضائیه، واکنش آیت‌الله آملی‌لاریجانی را به دنبال داشت. آیت الله ‌لاریجانی در این‌باره اظهار داشت: برخی می‌گویند «نمی‌خواهیم در کار قضایی دخالت کنیم» اما با سخنان خود به ‌نوعی دخالت می‌کنند، بویژه القای این نکته که ممکن است متهم تبرئه شود ولی به ‌نحو دستوری او را محکوم کنند، این سخن خلاف و نشر آن قابل پیگیری است.
رئیس دستگاه قضا تیرماه سال گذشته یعنی یک ماه قبل از آغاز محکومیت مهدی هاشمی از فشار به این قوه گلایه کرد و با بیان اینکه برخی اصحاب ثروت و قدرت تلاش می‌کنند بر پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی است فشار وارد کرده و از این طریق استقلال قوه قضائیه را مخدوش کنند، بیان کرد: در دستگاه قضا تلاش‌های خوبی صورت گرفته و مدیران ما عملکرد و استقامت خوبی داشتند و در برابر اینگونه دخالت‌ها در نظام قضایی کشور ایستاده‌اند.
2 هفته پس از این اظهارنظر آیت‌الله آملی‌لاریجانی، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه فشار به دستگاه قضایی درباره پرونده مهدی هاشمی را تایید کرد. اژه‌ای در نشست خبری 23 تیرماه 94 با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره فشارهایی به قوه‌قضائیه در پرونده مهدی هاشمی، گفت: صاحبان قدرت با فضاسازی از طریق رسانه‌ها یا استفاده از وکلای زیاد و اشکالات نیشگونی به پرونده سعی می‌کنند مسیر رسیدگی را تغییر دهند. درباره پرونده مورد نظر نیز فشارهای وارده را به هیچ‌وجه رد نمی‌کنم اما ما تسلیم فشار نشده‌ایم.
اینکه این فشارها در چه سطحی به قوه قضائیه وارد شده را نیز آیت‌الله احمد جنتی پس از صدور حکم مهدی هاشمی تلویحا توضیح داد. آیت‌الله در خطبه‌های نماز جمعه تهران با تقدیر از تلاش‌های قوه قضائیه درباره بررسی پرونده اخیر یکی از متهمان گفت: آیت‌الله لاریجانی و همکارانشان در قوه قضائیه کار بسیار بزرگی انجام دادند و توانستند پرونده‌ای که بیش از 20 هزار صفحه دارد را با وجود فشار بر افراد، مسؤولان و مقامات بررسی و حکم عادلانه‌ای را صادر و اجرا کنند. این حکم برای خیلی‌ها گران تمام شد. آیت‌الله جنتی تصریح کرد: گزارش‌هایی به دست ما رسیده است که عده‌ای در آینده به دنبال آن هستند که با نشر حرف‌های راست و دروغ قدرت قوه قضائیه را بگیرند تا جرات برخورد با آنها را نداشته باشد.

پورمختار: اظهارات هاشمی زمینه‌سازی برای فشار به قوه قضائیه است
اظهارنظر دروغ هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر اخذ اعاده دادرسی و رضایت خاندان هاشمی از رسیدگی مطلوب به این درخواست اعاده، می‌تواند نشانگر آغاز فشار مجدد به قوه قضائیه درباره مجازات مهدی هاشمی باشد.   محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درباره این اظهارنظر هاشمی‌رفسنجانی و آثار سیاسی آن به «وطن امروز» گفت: بالاخره این اظهارنظر زمینه‌سازی برای فشار بر قوه فضائیه در افکار عمومی است و اینکه یک بار معنوی ایجاد شود که این درخواست را بپذیرند و مطالباتی را به نفع ایشان در فضای سیاسی جامعه رقم بزند. وی افزود: شاید وکلای آقای هاشمی درخواست اعاده دادرسی داده باشند اما حتی پذیرش این درخواست به این معنی نیست که اتهام برطرف شده و رای اولیه نقض شده است. طبق قوانین، قوه قضائیه درخواست اعاده دادرسی را می‌پذیرد ولی این پذیرش صرفا به معنی اثبات تقاضای متقاضی نیست. طبق قانون باید دستگاه قضا این درخواست را بررسی کند و براساس آن کارشناسان مربوط اعلام کنند که آیا خلاف شرع در رأی وجود دارد یا خیر. حتی اگر تشخیص کارشناسان این بود که حکم خلاف شرع است، آن وقت پرونده به دادگاه هم‌عرض ارجاع می‌شود و به آن رسیدگی می‌کنند. پس نمی‌توان پذیرش درخواست اعاده را به معنای پذیرش اعاده دادرسی تلقی کرد.

ارسال نظرات