جلیل جعفری بنه خلخال، نماینده سابق کوثر و خلخال طی یادداشتی تمامی جزئیات احداث سد گیوی در سال های گذشته را مطرح کرده است.
کد خبر: ۸۷۶۸۲۱۷
|
۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کوثر به نقل از کوثرخبر، چنانکه مستحضر هستید؛ سد گیوی به عنوان نخستین سد بزرگ جنوب استان اردبیل از سال ۷۲ در برنامه مطالعاتی وزارت نیرو قرار گرفته و عملیات اجرایی آن از سال ۸۳ شروع شده که در سالهای آتی نقش تاثیر گذاری در بهبود وضعیت اقتصادی شهرستان کوثر خواهد داشت.

اهداف مطالعاتی این سد شامل توسعه و بهبود ۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم و باغات شهرستان کوثر، تامین آب شرب شهر گیوی و روستاهای اطراف آن، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت اهالی و توسعه گردشگری منطقه است که با پیگیری های مستمر در مجلس نهم با اخذ اعتباری بیش از ۸۶ میلیارد تومان در فاصله سالهای ۹۱ تا ۹۴ که مقارن با تحریم های اقتصادی دولت بود، پیشرفت فیزیکی سازه سد از حدود ۵۰٪ به ۱۰۰٪ رسید، در حالیکه در ۸ سال اول اجرای آن تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و کمتر از ۴۰ درصد پیشرفت ریالی داشت.

به طور دقیق تر عملیات خاکی بدنه سد در هفته های پایانی خرداد ۹۴ خاتمه یافته بود و با اتمام ساخت سازه های بتنی و نصب تجهیزات هیدرومکانیکی سد گیوی، آبگیری مرحله اول آن از اواخر سال ۹۴ شروع شد و مجوز آبگیری نهایی آن نیز اردیبهشت سال جاری از طرف معاونت بهره برداری وزارت نیرو ابلاغ و با بسته شدن کامل دریچه تحتانی، آبگیری نهایی سد شروع شد که توانست در ۶ ماهه اول سال جاری قریب به ۱۰ میلیون مترمکعب آب را در مخزن ذخیره و تنظیم کند.

پروژه ای که در حال حاضر بسیار مهم و حیاتی است خط انتقال آب از سد گیوی به اراضی پایین دست آن است که در واقع حلقه اتصال سد گیوی به شبکه آبرسانی ۱۰ هزار هکتاری اراضی و باغات پایین دست آن خواهد بود.

با توجه به اينكه بنا بود اجراى شبكه آبيارى سد از منابع خارجى تامين شود لذا براى اجراى بخش اول و مهم شبكه آبيارى يعنى خط لوله انتقال آب از سد به بالادست زمين هاى زراعى و باغات يك طرح ابتكارى مد نظر قرار گرفت و آن استفاده از رديف اعتبارى ساختمان سد براى اجراى اين خط لوله بود. لذا با پیگیریهای انجام شده از اوايل سال ٩٤ مناقصه اجرای پروژه خط انتقال سد گیوی به طول ۶/۷ کیلومتر به ارزش ۴۴ میلیارد تومان در دیماه سال ۹۴ برگزار و شرکت آذرسیماب به عنوان شرکت پیمانکار برنده مناقصه شد که طبق قرارداد در صورت تامین اعتبارات لازم پروژه مذکور می تواند تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری برسد.

بر اساس هماهنگی هایی که برای این پروژه انجام گرفته براى تامين اعتبار این پروژه از رديف ملى هر دو طرح ساختمان سد گیوی و شبکه پاياب آن مى توان بهره گرفت تا از اعتبارات هر دو طرح برخوردار شود و پروژه سریعتر به نتیجه برسد.

با توجه به اتمام مراحل ساخت ساختمان سد گیوی، این طرح در بودجه ۹۵ از محل ردیف منابع متمرکز وزارت نیرو برای سدهای در حال اتمام به میزان ۴۲ میلیارد تومان، تامین اعتبار شده است تا هم مطالبات مربوط به مالکان اراضی بالادست سد و هم بخشی از هزینه اجرای خط انتقال پایین دست از طریق آن پرداخت شود از این مبلغ ۱۵ میلیارد تومان از طریق اسناد خزانه اسلامی برای سد گیوی و خط انتقال در نظر گرفته شده که طبق آخرین اطلاعات در شرف تخصیص قرار گرفته است.

در صورتی که توفیق مجدد خدمتگزاری در مجلس را می داشتم اين پروژه بسیار مهم جزء طرح های اولویت دار بنده بود که قطعا باید در نیمه اول سال ٩٥ شروع می شد.

در مورد شبکه پایاب سد گیوی با توجه به نیاز این پروژه به بیش ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار ، از سه سال قبل پیگیری ها و رایزنی بسیاری برای استفاده از فاینانس خارجی و منابع اعتبارات خارجی دولت برای این طرح شروع شد و هم اکنون برای شبکه پایاب سد گیوی و حدود ۵۰ شبکه پایاب سدهای دیگر ، پرونده جامعی در دولت تشکیل و مقرر شده که از منابع خارجی دولت برای اجرای شبکه پایاب سدهای در دست ساخت و خاتمه یافته کشور از جمله سد گیوی استفاده شود که در حال حاضر از طریق بانک مرکزی در حال بررسی و اقدام است و لازم است مورد پیگیری جدی مسئولان محترم شهرستان و استان قرار بگیرد.

در پایان ضمن اعلام حمایت از کمپین مردمی پیگیری پایاب سد گیوی، امیدوارم که با تلاش مسئولان محترم استانی و شرکت آب منطقه ای اردبیل هر چه سریعتر قرارداد خط انتقال آب سد گیوی ابلاغ و با اجرای این طرح مهم خواسته بحق مردم منطقه جامه عمل پوشانده شود.

با آرزوی سلامتی و بهروزی برای تمام همشهریان عزیزم در شهرستان کوثر

جلیل جعفری بنه خلخال

ارسال نظرات