خبرهای داغ:
هم اکنون در محلات و پایگاه های بسیج شورای امر به معروف و نهی از منکر داریم که باید با کمک هیات امنای مساجد و امام جماعت محل به صورت محله محور نسبت به شناسایی معروفات، منکرات و اولویت بندی آثار انجام امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند و تذکر لسانی داده شود، اقدامات فرهنگی نیز قطعا موثر است و لازم است که بیشتر روی معروفات کار کنیم.
کد خبر: ۸۷۶۸۲۵۲
|
۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از برخوار؛ نامگذاری هفته اول محرم الحرام به عنوان هفته امر به معروف و نهی از منکر یک نامگذاری با مسما و دارای آثار ماندگاری در عرصه اجتماعی است؛ چراکه این اقدام فی الواقع از این حقیقت ناشی می شود که در تفکر شیعی، قیام عاشورا و نهضت امام حسین علیه السلام با این دو فریضه عجین شده است. در نهضت امام حسین (ع) و قیام عاشورا عوامل متعددی دخالت داشته که مهم ترین آن ها اقامه دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر است یعنی اگر مردم کوفه امام را به کوفه دعوت نمی کردند و با یزید بیعت نمی کردند باز امام حسین (ع) نهضت و قیام خود را دنبال می کرد، امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت رسوال الله (ص) قیام کرد و این نص کلام خود امام است.

در نامه ای که به محمد حنیفه می نویسند روح اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر در وجود امام متجلی بود و عنصر امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک عامل اساسی در نهضت عاشورا مطرح بود در آن زمانی که شرایط به گونه ای بوده است که جامعه از اسلام راستین فاصله گرفته و از اسلام فقط نام باقی مانده بود. حکومت یزید یک حکومت ظالم و فاجری بود که لعن علی علیه السلام بر روی منابر یک عمل عبادی محسوب می شد و معروف ها و منکرات در جامعه جابجا شده بودند و در این شرایط بود که امام حسین (ع) می فرمایند: اگر دین اسلام و دین جدم جز با کشته شدن من برپا نمی ماند پس ای شمشیرها مرا دریابید. در حالی که رواج بیش از حد منکرات در عهد خلافت امویان و احیای سنن جاهلی و مهجور ماندن اسلام و در یک کلام استحاله دین رسول الله به دست خاندان اموی عامل زمینه ساز شکل گیری سنت عاشورا بود.
بر این اساس ماهیت نهضت عاشورا احیای اسلام و خط مشی امام حسین (ع) برای تحقق آن، شهادت بود چراکه خون امام حسین (ع) و یارانش استمرار و تداوم و بقای اسلام را موجب شد.
آثار انقلاب امام حسین (ع) فقط محدود به زمین کربلا و مختص به عاشورا نشده بلکه اسوه و الگویی برای تمام حرکت های حق طلبانه در تمام عصرها و نسل ها شد، حرکت سیدالشهداء (ع) یک اقدام کاملا سیاسی بود و فلسفه وجود این قیام تلاش برای حفظ ارزش های اسلام بود همان ارزش هایی که حکومت اموی سعی داشت آن ها را نابود کند.

برخی از اهداف حکومت اموی

امویان سعی بر تکیه بر قدرت داشتند تا اهداف زیر را پیاده سازی کنند:
۱٫ تزلزل ریشه های وحدت اسلامی: حکومت بنی امیه از طریق احیای تعصبات قبیله ای و ایجاد اختلاف میان اعراب اصیل و موالی سعی می کرد ریشه های وحدت اسلامی را متزلزل کند.
در طول تاریخ دشمنان اسلام ناب و مذهب شیعه برای نابود کردن یا انحراف در عقاید و باورهای سعادت بخش الهی از هر حربه و حیله ای استفاده کرده اند. ساختن فرقه ها و نحله های اعتقادی منحرف مانند بهائیت، وهابیت و شیعه های متعصب موجب وحدت ستیزی و دامن زدن به دشمنی های مذهبی می شوند. این جریان ها با سوء استفاده از تعصبات مذهبی مردم همواره مسائل اختلافی میان مسلمانان را تغییر می دهند و و در سخنرانی های خود هر موضوع و سخنی را به بحث شیعه و سنی می کشانند که این مغایر با قیام امام حسین (ع) است.
سرویس های اطلاعاتی برخی از این گروه ها را پشتیبانی مالی می کنند، آن ها را تقویت می کنند، شبکه های ماهواره در اختیارشان می گذارند که چه کار کنند و کارهایی که موجب تفرقه است را انجام دهند، کارهایی که موجب وهن اسلام است انجام دهند به نام اسلام، به نام تشیع، به نام امام حسین (ع)، سپس همین سرویس ها از این افراد تصویر می گیرند و به نمایش می گذارند و ترویج اسلام هراسی به راه می اندازند.

دو استراتژی استکبار برای مقابله با اسلام

استکبار دو استراتژی برای مقابله با اسلام دارد: ۱٫ ترویج اسلام هراسی ۲٫ اختلاف افکنی بین مسلمانان که باید با این دو مورد به عنوان دو منکر مقابله کرد. روزنامه هاآرتص تیتر می زند: «بمب های خطرناک» بعد می نویسد: «ایران در حال سربازگیری برای خود است» و در ادامه لایحه ای در پارلمان انگلیس برای منع برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی به تصویب می رسد با این بهانه که برگزاری این مراسم سبب خشونت است.

۲٫ ارزش های اخلاقی یزید شراب خواری و میمون بازی بود و هیچ قید و بندی نداشت و جامعه را فساد فرا گرفته بود که موجب شده بود در جامعه ارزش های اخلاقی و دینی بمیرد.
توطئه گران برای عادی سازی کارهای زشت و ناهنجار خود به روش های گوناگون قبح زدایی می کردند و امروز نیز می بینیم در جامعه این اتفاق می افتد. بدحجابی، بزهکاری های اجتماعی و ناهنجاری ها اعم از اعتیاد و سرقت و فساد اخلاقی و رذالت و اوباشی گری و مشروبات الکلی اینها منکر است، جرم است و باید قبل از اینکه افراد جامعه به این موضوعات گرایش پیدا کنند با امر به معروف و نهی از منکر جلوی این مساءل گرفته شود.

موضوع دیگر بحث طلاق است که تعبیر بدترین و منفورترین حلال خدا به آن اطلاق شده است، بالا رفتن سن جوانان، سخت گیری های بیجا و …؛ این ها همه منکر است و باید در رفع آن کوشش کنیم. ماهواره ها که اصل اسلام را هدف گرفته اند و گام به گام ارزش ها را کمرنگ می کنند؛ همانطور که بر اساس آمار ۳۶ هزار شبکه ماهواره ای وجود دارد که ۳ هزار شبکه آن در ایران قابل دریافت است و ۱۶۲ شبکه آن فارسی زبان است و ۳۸۰ کانال خاص موسیقی وجود دارد که شبانه روز رقص و کنسرت پخش می کند.
در حوزه پوشش و مد و لباس ۸۰ شبکه فعالیت می کنند که فرهنگ برهنگی را اشاعه می دهند. لذت گرایی، مصرف گرایی، آزادی های بی قید و بند، تضعیف کانون خانواده و اسلام ستیزی پیام ماهواره ها است، همچنین شبکه های اجتماعی، فیلم های مبتذل و مستهجن این ها منکرات است و ما که افتخار نوکری امام حسین علیه السلام را داریم باید بدانیم امام برای پاسداری از ارزش های اسلام و امر به معروف و نهی از منکر شهید شدند و این مسائل مغایر با اسلام و مغایر با اخلاق اسلامی است و با آن باید مقابله کرد، باید نهی از منکر کرد آن هم با روش خودش، با رعایت آداب و شرایطش چون امر به معروف همگانی است و در این رابطه قانون هم داریم؛ اصل هشتم قانون اساسی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب مجلس شورای اسلامی.

امر به معروف و نهی از منکر، سلاح جنگ نرم

خلاصه کلام اینکه دشمن امروز با نا امید شدن از جنگ نظامی و فشار و تهدیدات در حوزه جنگ سخت، جنگ نرم را برگزیده و بسیار آرام و خزنده به خاکریزهای اعتقادی و فرهنگی نزدیک شده و در حال تسخیر آن است، اگر در جنگ سخت با توپ و تانک قصد تسخیر زمین را داشتند، امروز با ماهواره و سایت و شبکه ها و بنگاه های خبرپراکنی و مستهجن قصد تسخیر افکار و فرهنگ و هویت و اعتقادات ما را دارند، اگر در جنگ سخت کشته هایمان را شهید می نامیم و به آن ها افتخار می کنیم اما کشته های جنگ نرم مایه مباهات و افتخار جامعه نیستند بلکه مایه ننگ جامعه و حتی خانواده ها هستند؛ چرا که معتادان، مجرمان و بزهکاران و منحرفان،کشته جنگ نرم هستند، سلاح ما در این جهاد امر به معروف و نهی از منکر است؛ بنا بر این باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.
ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان که ریاست آن امام جمعه شهر دولت آباد و دبیر آن فرمانده سپاه است باید از نظرات مردم در همگانی کردن این فریضه استفاده کند و در ترویج معروفات که یکی از اصلی ترین آن ها نماز جماعت است – الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر نماز از فحشا و منکر باز می دارد – تمام تلاش خود را انجام دهد و جوانان ما، کسبه و همه مردم نیز باید در نماز جماعت محل خود حضور پررنگ داشته باشند و صفوف نماز جماعت نباید از جوانان خالی باشد، بنا بر این توصیه می کنیم همه حضور پررنگی داشته باشند و در باز داشتن منکرات که به آن اشاره شد، اقدام کنند.

وظیفه مضاعف شورای امر به معروف و نهی از منکر محلات و پایگاه های بسیج در احیای این فریضه

هم اکنون در محلات و پایگاه های بسیج شورای امر به معروف و نهی از منکر داریم که باید با کمک هیات امنای مساجد و امام جماعت محل به صورت محله محور نسبت به شناسایی معروفات، منکرات و اولویت بندی آثار انجام امر به معروف و نهی از منکر اقدام کنند و تذکر لسانی داده شود. اقدامات فرهنگی نیز قطعا موثر است و لازم است که بیشتر روی معروفات کار کنیم، هر چند معتقد به این هستیم که امر به معروف و نهی از منکر باید به موازات یکدیگر اقدام شود تا نتیجه بخش باشد.
یک نکته ای که باید مدنظر قرار بگیرد این است که امر به معروف نه محصور در مکان خاص است و نه در زمان خاص و برای اجرای آن سن و بلوغ و استطاعت هم شرط نیست و هیچ مساله ای نیست که آن را به تعطیلی بکشاند؛ نه فقر، نه ضعف، نه ییماری، نه سن و مهمی است که قضا شدنی نیست و لازم است به موقع انجام شود.

یک مساله دیگر، شناخت ناکافی مردم نسبت به معروف ها و منکرها در جامعه است، مثلا وقتی از امر به معروف و نهی از منکر سخن به میان می آید ذهن ما به طرف حجاب می رود که البته یکی از شئون امر به معروف و نهی از منکر است. اما افکار عمومی جامعه را باید به تمام مظاهر معروف و منکر (دینی و اخلاقی و…) آشنا سازیم.
مساله خانواده، سبک ازدواج، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، مساله کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، در مدرسه، در فعالیت های سیاسی، رفتار ما با پدر و مادر، با همسر، با فرزند، با رئیس، رفتار ما با دوست، با بیگانه، این که چطور پول در می آوریم و چطور خرج می کنیم. رزق و روزی حلال، فرهنگ کار دسته جمعی، رعایت حال همسایه، احترام به قانون، نماز، روزه، خمس و زکات، غیبت نکردن، تهمت نزدن، تجسس نکردن در امور یکدیگر، نفاق و دورویی، دروغ و… اینها هم بخشی از معروفات و منکرات جامعه است که باید معروفات ترویج یابد و با منکرات مقابله گردد آن هم از روش خودش و اینکه باید از خودمان بعد خانواده و اقوام و بعد اطرافیان آغاز کنیم.

معروف: ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی

حضرت آقا در بیانات نوروز سال گذشته در جوار حرم امام رضا علیه السلام فرمودند: بزرگ ترین معروف در درجه اول عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ هر کس در این راه تلاش کند آمر به معروف است  چون حفظ عزت و آبروی ملت ایران، بزرگ ترین معروف است. ایشان به برخی منکرات هم اشاره داشتند و در بیان منکرات به ابتذال اخلاقی، کمک به دشمنان اسلام، تضعیف نظام اسلامی، تضعیف فزهنگ اسلامی، تضعیف اقتصاد جامعه و تضعیف علم و فناوری اشاره کردند.

در پایان یادآوری این نکته ضرورت دارد که وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام و مومنین و مومنات، بزرگ ترین آمران به معروف و ناهیان از منکرند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها