کد خبر: ۸۷۶۸۳۴۸
|
۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج
شبکه های اجتماعی، گونه ای از وب سایتهای اینترنتی هستند که افراد ، گروه ها و سازمان ها در آن ها پیرامون یک یا چند ویژگی مشترک گرد هم می آیند و اطلاعات ، مطالب و محتوای خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند.در این وب سایت ها کاربران اینترنتی حول محور مشترکی به صورت مجازی دور یکدیگر جمع می شوند و جماعت های آنلاین را تشکیل می دهند.
در سال های اخیر، شبکه های اجتماعی مجازی تأثیرهای گسترده ای در حوزه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی داشته است.شبکه های اجتماعی مجازی به یکی از نیرومندترین ابزارهای نفوذ در درون کشورهای هدف تبدیل شده اند، برای مثال می توان نقش عمده فیس‌بوک در شکل‌گیری اعتراضات نسبت به انتخابات روسیه را نام برد.این دکترین در مسکو آزمایش شد؛ درست هنگامی که از فیس‌بوک برای فراخوانی مخالفان روسی برای شرکت در تظاهرات جهت اعتراض به انتخابات پارلمانی روسیه استفاده شد. تیم فیس‌بوک در اصل،‌ درخواست مخالفان از مردم را، برای حمایت از آنها، در برپایی اعتراضات ضد دولتی در شهرهای روسیه، اعلام می‌کرد. این مسئله به هیچ وجه تصادفی نبود که شبکه‌های اجتماعی تبدیل به راه‌های اصلی شکل‌گیری تظاهرات مخالفین و رساندن آن به اطلاع عموم شده بودند. در این‌میان نیز عده زیادی از مردم اعلام می‌کردند که قصد شرکت در اعتراضات را دارند. کاملا مشخص بود که 70 درصد آنها را کاربران فیس‌بوک تشکیل می‌دهند.
در دنیای امروز شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین ابزارهای نفوذ و پیشبرد اهداف در کشورهای هدف می باشند که از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند، بنابراین باید ابعاد و ویژگی های مختلف این مقوله، شناسایی شده و از فرصت های آن بیشترین استفاده را کرد. نوشتار حاضر، بنا دارد تا با احصای فرصت هایی که شبکه های اجتماعی مجازی برای کشور ایجاد کرده اند و همچنین بررسی آماری استفاده آمریکایی ها از شبکه های اجتماعی به ارائه راهبرد هایی برای نفوذ ج.ا.ا در آمریکا از طریق این شبکه ها بپردازد.
ارسال نظرات