دشمن در صدد نفوذ فرهنگی به کشور است و این نفوذ با آسیب شناسی و سرمایه گذاری دشمن در حوزه دینی، فرهنگی و مذهبی موجب رواج بی بند و باری و بی حجابی می تواند در سالهای بعدی، عزاداری ها کمرنک شده و بر باورهای دینی مردم تاثیرگذارد.
کد خبر: ۸۷۶۸۷۷۵
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج ازخلخال، متن یادداشت جهانگیر نیکخواه با عنوان "ضرورت برگزاری آسیب شناسی محرم در خلخال/ عزاداری ها باید در تراز انقلاب حسینی باشد" به شرح ذیل است:

همواره ماه محرم، احیای ملی حماسه بی بدیل و بی نظیر کربلا است که در خود، حاوی پیام هایی سترگ دارد و انتقال این پیام ها دارای ویژگی هایی از نوع معرفت شناسی حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش در کربلا بوده و از این منظر نیاز است که نهضت حماسه کربلا به طور دقیق به جامعه انتقال یابد و برای این مسئله جای هیچ توجیهی نیست الا اینکه با سهل انگاری و یا غفلت از این مسئله مهم، موضوع دین گریزی را در جامعه مطرح و مردم را نسبت به پیام نهضت حسینی مورد غفلت قرار داده و رفته رفته عوام به دین گریزی روی می آورند و بر باورهای غلط و سخیف با برگزاری آئین های تحریف شده و بدون پیام نسبت به انحراف خود در دین را به نسل های بعدی انتقال می دهند و این خطر بزرگی بوده و در صورت تکرار این گونه برنامه های عزاداری سطحی، عواقب و تاثیر آن را در سالهای بعد، به وضوح مشاهده خواهد شد.

تحریف در برگزاری مراسم عزاداری حضرت امام حسین(ع) موجب خدشه دار شدن اصل پیام و هدف مکتب عاشورا را به دنبال دارد که در این میان احیای معارف و اندیشه های اسلامی در باب معرفت شناسی و باورهای دینی آن حضرت را به مردم انتقال داد که در این میان در طول سال، فرصت مناسبی است که این مکتب در تمامی مقاطع تشریع شود و نه این که به موضوعات مقطعی اکتفا نمود و یا در موضوعی به برگزاری آئین غلط تعزیه، و نباید به شرط رعایت مسائل امنیتی و سایر موارد تن به برگزاری ذلت بار اینگونه مراسم هایی که دین و ایمان را خدشه دار می کنند راضی شد.

مکتب عاشورا به منزله بارز و مفهومی، می توان به دانشگاه نام برد و باید در این رابطه ضمن آشنایی با عقاید و اصول تعزیه و باورهای دینی از این عزاداریها که باید در تراز انقلاب حسینی باشد درس آموخت و مانع رواج یک نوع بی فرهنگی و ولنگاری های دینی در سطح یک انقلاب حسینی را در شهر شاهد شد و تمامی موارد و موانع از آن نشعت می گیرد که زمان تغییر می کند و براساس مقتضیات زمان این نوع عزاداریها نیز رنگ می بازد و به نوعی از شرع اسلامی به نوعی تیپ های غربی تبدیل شده است و وجود الم های غول پیکر با نقوش حیوانات و نامتوازن می تواند در نگاه، اندیشه و باورهای نسل های بعدی آسیب پذیری را ایفا کند.

مباحث بررسی اخلاق در جامعه و تطابق آن با اخلاق و انقلاب حسینی در جامعه باید ترویج شود و با ارائه آموزشهای دینی مانع انجام و رخدادهای بی اخلاقی در جامعه شده و از این میان برخی بی اخلاقی های عمومی در سطح آسیب زدن به باورها و اندیشه های دینی غیرقابل گذشت است که در این زمینه نقش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در این شهرستان می تواند تاثیرگزار باشد که در سالهای گذشته کمترآثار، راهکارهای علمی، فنی و کارشناسی این ستاد را در این شهرستان شاهد بودیم و نمی توان صرف جلسه به این مباحث اصلی پرداخت.

شهرستان خلخال از دیر باز دارای علمای برجسته و تراز اول در سطح بالا را در خود دارد و این عالمان ربانی با تدفین در شهرهای مقدس نجف و قم، منزلت و اهمیت باور دینی این شهر را می رساند که در حال حاضر نبود عالم در این شهر بیشتر احساس می شود و از طرفی ورود افراد بی حجاب و بدحجاب در سطح خیابان های شهر که به نوعی رژه مانکن های مد و آرایش را شاهد هستیم که تردد در آن امکانپذیر نیست و این دو در کنار هم منافات دارد و شهری که گناه می کند بی شک عزاداری های ریاکاری خواهد داشت واین رفتارهای ناشایست ریاکاری، اسلام و قرآن را کمرنگ می کند و باید به یقیین دست از این ملاحظات برداشت که دین در خطر است و باید مسئولین اجرایی شهر چاره اندیشی کنند و در سطح برگزاری آسیب های عزاداری در این شهر با فراخوانی صاحب نظران مانع ورود برخی خودخوانده ها و عوامل دشمن و نفوذ دینی و فرهنگی آن باشند.

بررسی سنجیده و منطقی آسیب های شکلی در برگزاری دهه اول محرم در خلخال و استقبال از این دهه با مراسمهای سطحی نگری همراه بوده و حمل طبل ها و الم های بزرگ، به بدنه عزاداریهای واقعی این شهر آسیب جدی وارد آورده و مراسم شاخسی نیز تا ساعت های بامداد در سطح شهر موجب نارضایتی حسینیان و محبان اهل بیت (ع) را فراهم آورده است و اغلب این ناآگاهی ها در برگزاری عزاداراری ها موجب آسیب زدن به دامان اینگونه مراسمات مذهبی در این شهرستان به شمار می رود.

شورای فرهنگ عمومی شهرستان باید با اندیشه و راهکار اساسی نسبت به عدم فعالیت آرایشگاههای زنانه در ایام محرم و به خصوص در تاسوعا و عاشورا باشد و اصناف و اتحادیه های آرایشگاههای زنانه و مردانه در این مورد کوتاهی نموده اند که این صنف در ماه محرم فعالیت و ارائه خدمات آرایشی و پیرایشی می دهند که این نوع حرکات و رفتارها در سطح شهر تا به امروز آسیب جدی به دستگاه و آئین عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) زده است و ورود برخی خرافات به دستجات حسینی از جمله میل پرچم های تزئیین شده و الم های غول پیکر با نقوش نامتعارف حیوانات، تحریف دین و عزای حسینی را به افراد ناآگاه می دهد.

دشمن در صدد نفوذ فرهنگی به کشور است و این نفوذ با آسیب شناسی و سرمایه گذاری دشمن در حوزه دینی، فرهنگی و مذهبی موجب رواج بی بند و باری و بی حجابی می تواند در سالهای بعدی، عزاداری ها کمرنک شده و بر باورهای دینی مردم تاثیرگذارد و در این موضوع نیز اقدامات فرهنگی نقش بسزایی دارد و مسئولین قبول کنند که صرف امنیت ظاهری، مهم نیست، و به صورت عقلایی و منطقی با آسیبها مقابله نمود و باید با اصل موضوع که همان احیای فرهنگ عاشورا در بین مردم است را رواج داد تا با آگاهی و دینداری به این مسائل و عزاداریها پرداخت.

اصل عزاداری های واقعی موجب بقای دین است و در این میان حجاب و نقش آن در بین عزاداران می تواند اعم از زنان و مردان ضمن حفظ ارزشهای اسلامی، اخلاق های پسندیده و در شایسته قیام کربلا را بیان کندو باید مردم بر این باور برسند که دستجات عزاداری در طول دهه اول محرم سرگرمی و تفریح نیست و دیدگاه مردم نسبت به این موضوع باید عوض شود و این شایسته مردمی نیست که در طول سالیان دور از عالم برجسته بهره مند شده اند و حضور افراد روحانی و عالم فرهیخته در این شهر بیشتر احساس می شود تا در طول سال، ضمن احیای مفهومی قیام کربلا، نسبت به تدوین برنامه ایی در شان آن برای سالهای بعدی تدوین نمود و در نوعی بیان متفاوت می توان اظهار داشت که عزادار واقعی با حجاب و با حفظ شئونات اسلامی می تواند عزادار واقعی باشد.

بواسطه برخی اعتقادات که اغلب از ناآگاهی ها نشات می گیرد که وجود عالم فرهیخته و برجسته در خلخال را می طلبد که با استفاده از راهکارها و شیوه های دینی، به ترویج فرهنگ عاشورایی، ایثار و شهادت در بین صاحبان تریبون، مداحان و عزاداران شود و به موجب این حرکت انقلابی و حسینی، ضمن عدم آسیب پذیری و لطمه خوردن اصل واقعه عاشورا در این شهرستان می شود و از همین راهکار و دیدگاه دینی می توان، زمینه های اخلاق حسینی را بسط و گسترش داد و با استفاده از این اخلاق، ضمن نشر معارف اسلامی، عاشورا را به معنای واقعی در بین مردم و عزاداران ترویج داده و در سالهای بعد، ویژگیهای عزاداری واقعی را در این شهرستان به نمایش گذاشت.

ارسال نظرات