8 آبان سالروز شهادت شهید حسین فهمیده
امروز مصادف است با شهادت شهید حسین فهمیده که در تاریخ ۸ آبان ۱۳۵۹ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
کد خبر: ۸۷۶۸۸۰۹
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، آبان ماه 1359 بود كه راديو سراسري با قطع برنامه‌هاي معمول خود خبر داد نو‌جواني 13 ساله با فداكاري زير تانك عراقي رفته و با منفجر كردن آن، ‌خود نيز به شهادت رسيده است. اين نوجوان كه حسين فهميده نام داشت چندي بعد با سخنان امام خميني(ره) مكاني مرتفع در تاريخچه درخشان دفاع مقدس يافت و نامش را جاودانه ساخت:«رهبر ما آن طفل 13 ساله‌اي است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان و قلم بزرگ‌تر است، با نارنجك، خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خود نيز شربت شهادت نوشيد.

شهید محمد حسین فهمیده، در شانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶، در خانواده‏ای مذهبی در محله پامناردر روستای سراجه،از محله‏های قدیمی شهر قم، دیده به جهان گشود. دوران کودکی را به همراه دیگر فرزندان خانواده با صفا و صمیمیت، زیر سایه توجه و محبت پدر و مادری مهربان گذراند و در سال ۱۳۵۲ راهی مدرسه شد. چهار سال ابتدایی را زیر نظر معلمی روحانی گذراند و سال پنجم را به دلیل انتقال خانواده‏اش به شهر کرج، در مدارس این شهر سپری کرد. محمدحسین با عشق و علاقه به تحصیل، همواره دانش‏آموز وظیفه‏شناس و موفقی بود. او هم‏زمان با تحصیل، با پشتکار فراوان در کمک به پدر نیز می‏کوشید و با وجود سن کم، در فعالیت‏های مذهبی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شرکت می‏جست.
شهید فهمیده، پس از پیروزی انقلاب با تشکیل بسیج در آذر سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی رحمه‏الله،به خیل عظیم بسیجیان جان بر کف پیوست.
پس از حوادث کردستان، با وجود سن کم و جثه کوچکش راهی آنجا شد، ولی برادران کمیته به علت کمی سن، او را بازگرداندند. این قهرمان کوچک آرام ننشست و با شرکت در آموزش‏های رزمی، تابستان سال ۱۳۵۹ را گذراند. محمد حسین، شهریور همان سال هم‏زمان با شروع جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران، خود را به جبهه‏های جنوب رساند.
محمدحسین فهمیده، آن‏چنان گوش به فرمان رهبر بود که در شروع جنگ تحمیلی، بی‏درنگ با رساندن خود به جبهه، در اطاعت از فرمان رهبری و پاس‏داری از میهن کوشش‏ها کرد. با این حال، رزمندگان که متوجه شدند او سیزده سال دارد، وی را برگرداندند و درصدد برآمدند از او تعهد بگیرند دیگر از شهر کرج خارج نشود، ولی او رضایت نداد و خطاب به آنان گفت: «خودتان را زحمت ندهید. اگر امام بگویند هر جا باشم، آماده رفتن هستم. من باید به مملکت خدمت کنم. من تعهد نمی‏دهم». پس از این، زمزمه رفتن به جبهه را بین دوستان و خانواده‏اش سر داد. پس از آن، یک روز که به بهانه خرید نان از خانه خارج شده بود، به دوستش گفت سه روز بعد که به جنوب رسید، به خانواده‏اش خبر دهد که او به جبهه رفته است.
نحوه عروج ملکوتی شهید فهمیده چهار روز قبل از اشغال شهر خرمشهر در تاریخ هشتم آبان‌‌ماه سال ۱۳۵۹ هجری شمسی از این قرار بود که محمدحسین به‌اتفاق دوست شهیدش – محمدرضا شمس – در یک سنگر قرار داشتند که طی هجوم عراقی‌ها، محاصره می‌شوند. محمدرضا زخمی می‌شود و حسین با سختی و زحمت زیاد او را به پشت خط می‌رساند و به جایگاه قبلی خود بازگشته و مشاهده می‌کند که پنج تانک عراقی به طرف رزمندگان اسلام هجوم آورده و درصدد محاصره و قتل عام آنان‌اند.
محمدحسین – درحالی‌که تعدادی نارنجک به کمر خود بسته بود – به طرف تانک‌ها حرکت می‌کند. تیری به پای او می‌خورد اما در اراده پولادینش خللی وارد نمی‌کند و در‌‌ همان حال، موفق می‌شود که خود را به تانک پیش رو رسانده و با استفاده از نارنجک، آن را منفجر کند. دشمن در این حال تصور می‌کند که حمله‌ای صورت گرفته و با سرعت تانک‌ها را‌‌ رها کرده و فرار می‌کند؛ درنتیجه، حلقه محاصره شکسته می‌شود و پس از مدتی، نیروهای کمکی نیز می‌رسند و آن قسمت را از وجود متجاوزین پاک‌سازی می‌کنند.

 

ارسال نظرات