صید میگوی دریایی در آبهای خوزستان آغاز شد

صید میگوی دریایی در آبهای هرمزگان با کاهش 22 درصدی هم اکنون به 775 تن رسیده است.
کد خبر: ۸۷۶۹۰۶۷
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، مختار آخوندی مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ،گفت : صید میگوی دریایی در آبهای استان هرمزگان که از دهم مهر ماه آغاز شده با احتساب روزهای تعطیل در ایام محرم، هم اکنون به بیست روز رسیده است.


مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، خاطرنشان کرد : تا زمان اتمام صید حدود بیست و پنج روز دیگر زمان باقی مانده است که البته زمان دقیق آن پس از انجام گشت های تحقیقاتی اعلام خواهد شد.

وی افزود : تاکنون 775 تن میگو در آبهای هرمزگان صید شده است که از این میزان 612 تن میگوی موزی و 163 تن میگوی سرتیز بوده است. بنابراین 79 درصد مجموع صید، میگوی موزی و 21 درصد میگوی سرتیز بوده است که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 22 درصدی را نشان می دهد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران گفت : میگوی دریایی صید شده در استان هرمزگان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه میانگین پنج سال گذشته تغییری نداشته است.

وی ادامه داد: البته مقایسه آمار صید میگوی دریایی هرمزگان در سال جاری در مقایسه با 10 سال گذشته، کاهش 12 درصدی نشان می دهد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت : هم اکنون 158 فروند لنج صیادی در آبهای استان هرمزگان به صید میگو اشتغال دارند.

وی با اشاره به اینکه در آبهای استان هرمزگان در سال جاری دو صیدگاه تعیین شده است، گفت: یک صیدگاه میگو از شرق استان تا جزیره هرمز و دیگری از هرمز تا جزیره قشم تعیین شده است.

به گفته وی، هم اکنون نرخ فروش میگوی موزی بین 15 تا 17 هزار تومان در مراکز عمده فروشی است و نرخ فروش میگوی سرتیز نیز بین هفت تا هشت هزار تومان است.

وی با بیان اینکه سال گذشته هزار و 400 تن میگو در آبهای هرمزگان صید شده بود، گفت : پیش بینی می شود امسال بین هزار و 100 تا هزار و 200 تن میگوی دریایی در نهایت صید شود.

وی دلیل این کاهش صید را انجام صید غیرمجاز و صید قبل از فصل اعلام کرد و گفت: این امر با فشار روی ذخایر میگو باعث کاهش صید شده است.

آخوندی ادامه داد : همزمان با صید میگوی دریایی، صید ضمنی شامل انواع گونه های ماهی نیز وجود دارد.

وی بیان داشت: سالهای اخیر با انجام فعالیت های تحقیقاتی سعی شده شاهد کاهش صید ضمنی همزمان با صید ترال میگوی دریایی باشیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود به آغاز فصل صید میگو در آبهای استان خوزستان از اول آبان ماه امسال اشاره کرد و گفت: صید میگو در آبهای خوزستان علاوه بر لنج های صیادی با قایق های کوچک نیز انجام می شود.

آخوندی اظهار داشت: بیشترین میزان میگوی دریایی در آبهای استان هرمزگان به صید گونه های سرتیز و میگوی سفید اختصاص دارد.

وی گفت : صید میگوی دریایی در آبهای استان خوزستان نیز همچون سایر نقاط خلیج فارس معمولاً 45 روز به طول خواهد انجامید.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اعلام کرد : بخش اعظم میگوی دریایی صید شده در استان جنوبی به فروش می رسد و مقدار اندکی نیز صادر می شود.
منبع: صدا و سیما
ارسال نظرات
آخرین اخبار