مجید رضا حریری گفت: نقل و انتقال پول در شرایط پس از اجرای برجام بهبود یافته است اما بر خلاف اظهارات رئیس جمهور، وضعیت "گل و بلبلی" ندارد و عمده نقل و انتقالات با سایر کشور‌ها از طریق صرافی ها انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۷۶۹۱۲۶
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجید رضا حریری در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص رفع مشکلات نقل‌وانتقال پول در شرایط پس از اجرای برجام اظهار کرد: وضعیت فعلی نقل‌وانتقال پول با شرایط قبل از اجرای برجام تفاوت کرده اما با شکل "گل و بلبلی" که رئیس جمهور این شرایط را مطرح می‌کنند نیست و عمده نقل و انتقالات هنوز خارج از سیستم بانکی انجام می‌شود.

وی افزود: در تجارت با  بیشتر کشورها هنوز مبادلات تجاری از طریق صرافی‌ها انجام می‌شود مگر در کشورهایی که بانک مرکزی برای آنها حواله صادر کند که تعداد آنها محدود است و ما در سیستم چرخه بین‌المللی بانکداری جهانی نیستیم.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: سوئیفت اکنون در کشور ما وجود دارد اما هر کشوری حاضر نیست با ما همکاری داشته باشد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر موضوع مبادلات تجاری را می‌توان به اتومبیلی تعبیر کرد که سویچ دارد اما  آمادگی لازم برای حرکت ندارد.

حریری بابیان اینکه بانکداری کشور نیز مشکلات جدی دارد گفت: در حال حاضر صورت‌های مالی شفاف در بانک‌های کشور وجود ندارد و نسبت سرمایه به معوقات قابل ارائه در دنیا نیست و بخش عمده‌ای از مشکلات بانکداری کشور داخلی و ناشی از عدم شفافیت است.

تعداد بانک‌های چینی که با ایران همکاری می‌کنند افزایش یافت

وی در خصوص وضعیت بانکی ایران و چین اظهار کرد: کشور چین در زمان تحریم‌های کمترین مشکلات را داشتیم اما محدود به یک بانک بود که به دو بانک افزایش‌یافته است و در حال حاضر نیز با هر بانکی در کشور چین نیز نمی توانیم کارکنیم.

بنا به این گزارش چین از کشورهای راهبُردی برای تجارت با ایران است و این کشور بیشترین سهم را در مبادلات تجاری ایران دارد.

بنابراین گزارش، تداوم مشکل نقل و انتقال ارز بعد از برجام توسط بسیاری از فعالان بخش خصوصی و حتی مسئولان بخش دولتی مطرح شده و می‌شود.

در روز ملی صادرات(29 مهر) نیز عامریان صادرکننده نمونه فرش به این  مشکلات  اعتراض داشت. وی با بیان اینکه بانک‌های خارجی ضمانت‌نامه بانکی ما را نمی‌پذیرند، در گفتگو با تسنیم گفت: بعداز اجرای برجام هنوز نمی‌توانیم پول حاصل از صادرات خود را از طریق بانک برگردانیم و مجبور به استفاده از صرافی‌ها یا واردات کالا از کشور مقصد صادرات هستیم.

ارسال نظرات