کد خبر: ۸۷۶۹۱۳۲
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری بسیج قدرت بازدارندگی در قالب دفاع تهاجمی اصلی اساسی و غیرقابل اغماض در  سیاست خارجی کنشگران عرصه بین الملل و زیر سیستم  های منطقه ای مخصوصاً در مناطق پرتهدید و پرفتنه ای همانند شعاع جغرافیایی غرب آسیا و اروپای شرقی است.  این مناطق به دلائل مختلفی همچون وجود منابع تجمیع شده انرژی، وجود گذرگاه های حساسی همانند تنگه هرمز، مذاهب و پیروان فرقه ها و آیین مختلف با ایدئولوژی های متفاوت، اختلافات سرزمینی ناشی از ترسیم مرز های مصنوعی توسط استعمارگران قدیم و کشورهای نئو امپریالیستی جدید، تفرقه ها و درگیری های قومی نژادی درون کشوری و بین کنشگران  و نهایتاً  مداخله مخربانه غیرمشروع ضدبشری کشورهای فرامنطقه ای همانند ایالات متحده آمریکا ، انگلیس و فرانسه، مستعد انواع درگیری ها و تعارض ها بوده است.  کما اینکه نیات خصمانه و مطامع برخی کشورها همانند عراق  در قرن بیستم موجب صورت گرفتن دو تجاوز از سوی دیکتاتور این کشور یعنی صدام حسین بر علیه ایران و کویت گردید. در حال حاضر نیز رژیم پادشاهی دیکتاتور خونخوار ابزار دست استکبار آل خبیث عربستان سعودی درحال اجرای جنایت های سفیهانه و وقیحانه بر علیه مردم یمن و اجرای برخی نقشه های شوم در منطقه است. در کنار این مسائل طنز تلخ تاریخ نیز اینجاست کشورهای فرامنطقه ای مانند آمریکا و انگلیس نیز در راستای اهداف بلند مدت خود که همان دست اندازی بر کل منطقه غرب آسیا ولو با سرکوب مردم بی دفاع برخی شورهای فاقد توان بازدارندگی است، از آن سر دنیا اقدام به اتحاد با سردم داران بی بصیرت کوردل عربستان کرده اند. با این وصف باید عنوان داشت که برخی کشورهای قدرتمند مسلمان آزادیخواه مانند جمهوری اسلامی ایران در مقابل آنها قد علم کرده اند و این مهم را به این کشورهای جاه طلب و سیاستمداران بی بصیرت آنها گوشزد نموده است که دیگر دوران " بزن در رو " به اتمام رسیده است و باید لاشه های چنین رویکردی را در زباله دان های متعفن تاریخ که نتیجه اقدامات غیرانسانی آنها بوده، جست. این مهم کشورهای  مغرض غربی و  ایادی معاند منطقه ای آنها را در فکر فرو برد که این بیانیه مقامات  ارشد ایران حاوی چه نکاتی است. در همین رابطه جهت ورد به بحث اصلی باید اشاره داشت که  تا قبل از وقوع انقلاب اسلامی شکوهمند سال 1357، ایران در دامان غرب آرامیده بود و مجری سیاست های استکباری و ضدبشری آنها در منطقه به شمار می رفت. منتها انقلاب اسلامی ایران موجب پاره کردن رشته های وابستگی به آمریکا و بریدن پای آنها از این کشور شد و ریشه های وابستگی فکری نیز تا حدودی از بین رفت.اگر چه هنوز برخی از دنباله های بی خاصیت آنها ملاحضه می گردد. این مهم موجب رنجیدگی مقامات خون آشام ایالات متحده آمریکا گردید که بلافاصله رژیم جانی صدام حسین را بر علیه ایران اسلامی و نظام نوپای حاکم بر این کشور شوراند. لذا جنگ تحمیلی بر ایران حادث شد که رشادت، دلیری و غیوری ملت عزیز ایران و سربازان و رهبران جان بر کف، اجازه جدایی حتی یک وجب از خاک این کشور را نداند. بلافاصله پس از جنگ و تا حال حاضر انواع و اقسام توطئه ها و خباثت ها توسط دشمنان ایران اسلامی  بر علیه آرمان های حقه انقلاب اسلامی و اندیشه های رهبران و رهروان مخلص آنان در قالب ترورها های فردی و اجتماعی سازمان یافته و همجه های رسانه ای و تبلیغاتی و تحریم های بین المللی صورت پذیرفت.
با این وصف باید به اصل مهمی اشاره داشت که ذهن را به سوی تقدس در امر دفاع سوق می دهد. جمهوری اسلامی ایران با ملاحضه چنین مطامعی به این مهم پی برده که اگر از قدرت دفاعی لازم برخوردار نباشد این دشمنان خونخوار جانی از هیچگونه حربه ای جهت از پای درآوردن نظام در قالب تجاوز به خاک این میهن فروگزار نمی کنند و لحظه ای درنگ در ذهن آنها خطور نخواهد کرد. از این رو جهاد و همت بی وقفه بر طبق رهنمود های عالمانه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای در دستور کار قرار گرفت و نتیجه آن اذعان دشمنان مردم و مرز و بوم مقدس ایران اسلامی بر استیصال در برابر توانایی های دفاعی این کشور است. لازم به ذکر است که دفاع مشتمل بر سه نوع دفاع انفعالی، دفاع مستحکم و دفاع تهاجمی است.
دفاع انفعالی:  این نوع دفاع ناظر بر وضعیتی است که هنگامی که کشوری تحت تهاجم دشمن قرار می گیرد قادر به دفاع اولیه از خود در برابر مهاجم است و قادر است برای مدت کوتاهی که البته مشخص نیست از سرزمین و مردم خود حمایت و حفاظت به عمل آورد و پس از آن به دلیل برخی مشکلات روند سازش با دشمن را در پیش می گیرد یا به بیانی از توانایی ثانویه ای جهت ایستادگی در مقابله فشارهای وارده از سوی دشمن برخوردار نمی باشد.
دفاع مستحکم: این دفاع در شرایطی عینیت و مصداق پیدا می کند   که کشور مورد حمله قرار گرفته از توانایی دفاع اولیه و ثانویه برخوردار بوده و در مقابل تکانه های دشمن تا زمانی که به حملات خود ادامه می دهد ایستادگی می کند تا اینکه دشمن را به نوعی استیصال برساند.
دفاع تهاجمی: از این دفاع با عنوان قابلیت های دفاع بازدارندگی نیز نام به میان آمده است. این نوع دفاع حاکی از وضعیتی است که کشورها علاوه بر دفاع اولیه و ثانویه گامی فراتر می نهد و به دنبال کردن  متجاوز و وارد ساختن ضربه های اساسی بر پیکره  آن  می پردازند . این مهم مصداق بارز  مسئله ای  است که دوران  " بزن و در رو" برای برخی کشورها به اتمام رسیده است.
لازم به ذکر است جمهوری اسلامی ایران به مدد رهنمودهای رهبران عزیز انقلاب اسلامی و همت گماردن دانشمدان و نخبگان در صنایع نظامی ـ دفاعی خود که هیچگونه ماهیت ضد انسانی و تهاجمی  ـ مگر در مقابل مهاجمان ـ ندارد، هم اکنون به این قابلیت دست یافته که حتی ابرقدرت چهار بعدی ـ نظامی، سیاسی ـ دیپلماتیک، اقتصادی و اطلاعاتی ، فناوری، اجتماعی ـ آمریکا جسارت عرض اندام در مقابل این کشور را نمی دهد و ایادی منطقه ای این کشور نیز در حال فرافکنی عدم جرات خود در برخی کشورهای هم پیمان ایران همچون عراق، یمن ، سوریه و لبنان در قالب ایجاد ناآرامی در این کشورها هستند. و این مهم نشانگر ترس از توان دفاع تهاجمی ایران دارد.
با این وجود مبرهن می گردد که آنچیزی که بیش از پیش موجب رنجش خاطر این کشورها گردیده توانایی بازدارندگی ایران در قالب دفاع تهاجمی می باشد و همین مسئله نگرانی آنها را دو چندان کرده است که دیگر با خیال راحت نمی توانند به مطامع ضد بشری خود در منطقه غرب آسیا نیل کنند و با قدرت مهمی به نام ایران اسلامی روبرو هستند که اشراف اطلاعاتی و نظامی دقیقی بر روی کل منطقه و قاطبه تحرکات صورت گرفته از سوی کشورهای مغرض منطقه و پایگاه های نظامی و اطلاعاتی کشورهای فرامنطقه ای همانند آمریکا جنایت کار و انگلیس خبیث و سردمداران ملعون آنها دارد.
 محمدجوادفتحی
ارسال نظرات