کد خبر: ۸۷۶۹۱۶۶
|
۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج

یکی از کشورهایی که در طی  بیش از یک دهۀ گذشته، با مسئله تروریسم و افراط گرایی دست به گریبان بوده است؛ کشور نیجریه در غرب قاره آفریقا می باشد. نیجریه، به عنوان پرجمعیت ترین کشور آفریقایی، حدود 170 میلیون نفر جمعیت دارد که نزدیک به نیمی از آن (حدود هشتاد میلیون نفر)، که در شمال این کشور زندگی می‌کنند، مسلمان و نیمی دیگر در جنوب، مسیحی هستند. نیجریه از نظر منابع نفتی، بسیار غنی میباشد. نفت، عمدتاً در جنوب نیجریه است و اوضاع مناطق شمالی و مسلمان‌نشین این کشور بدتر از منطق جنوبی و مسیحی نشین است. برآورد می‌شود حدود 75% از مردم مناطق مسلمان نشین، در فقر مطلق و با درآمدی کم‌تر از یک دلار در روز زندگی می کنند؛ در حالی که این رقم در مناطق مسیحی نشین، کم‌تر از 27% است. این محیط نامساعد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باعث ایجاد گروهی افراطی و تروریستی به نام بوکوحرام در منطقه شمالی نیجریه شده است.

 این گروه، فعالیت خود را از سال 2003 آغاز کرد و اولین حمله را در سال 2004 انجام داد. بوکوحرام در زبان محلی به معنای "حرام بودن تحصیل به روش غربی" است. این گروه، هر چیز غربی را نفی می کند و خواستار اجرای شریعت در تمام نیجریه است و اعضای این گروه، همه کسانی که دنباله رو آنها نیستند – اعم از مسلمان و مسیحی- را تکفیر می کنند. به طور کلی، بوکوحرام یک فرقه با ادعاهای اسلامی است که ویژگیهایی مانند اطاعت محض از رهبر گروه، فقدان تساهل مذهبی و همین طور ضدیت با دیگر مسلمانان را دارا می باشد. روش فعالیت گروه بوکوحرام، شباهت بسیار زیادی با طالبان افغانستان دارد و پیروان آنها محاسنی بلند دارند. این گروه که به کشتارهای جمعی و آدم ربایی معروف است؛ در حال حاضر در مناطق مرزی چهار کشور نیجریه، نیجر، چاد و کامرون فعالیت می کند.

"محمد یوسف"، موسس بوکوحرام، نام رسمی گروه را «جماعة اهل سنة لدعایاتی و الجهاد»، که خود را موظف به انتشار آموزه‏ها و جهاد می‏دانند، انتخاب کرد. او در عربستان درس خواند و اندیشه های تکفیری ابن تیمیه را پذیرفت. وی بنیان همة مشکلات نیجریه را در "آموزش غربی" می دانست. با کشته شدن محمد یوسف در سال ۲۰۰۹، "ابوبکر شیکاو" رهبری این گروه را به عهده گرفت و از آن پس نیز حملات تروریستی این گروه افزایش یافت. وی در مارس ۲۰۱۵ با ابوبکر بغدادی بیعت کرد و نام گروه خود را به" ولایت غرب آفریقای دولت اسلامی" تغییر داد. ابوبکر شیکاو، پس از هم پیمانی با داعش اعلام کرد که می خواهد یک خلافت نیجریه ای، همانند اقدامات گروه داعش در عراق و سوریه ایجاد کند.

همسنجی اقدامات داعش در عراق و بوکوحرام در نیجریه نشان می‌کند که از نظر پایه‌های فکری، گرایش‌های اعتقادی، اهداف، راهبردها و شیوه‌های وحشت آفرینی، این دوگروه شباهت‌های زیادی با هم دارند. برای مثال، در شرایطی که گروه بوکوحرام برخی از روستاهای مسیحی نشین را در نیجریه آتش زد و با ۲۰۰ دختر ربوده شده همانند بردگان رفتار کرد؛ داعش هم صدها تن از اقلیت‌های ایزدی و مسیحی شهر موصل در عراق را سر برید و زنان و دختران را به بردگی گرفت. همچنین در شرایطی که عناصر گروه داعش، ده‌ها نفر و از جمله جیمز فولی خبرنگار آمریکایی را سر بریدند؛ عناصر مسلح گروه بوکوحرام نیز دست کم ۲۰۰ نفر از ساکنان منطقه «غوزا» در ایالت بورنو در شمال شرق نیجریه را به طرز فجیعی به قتل رساندند.

 در حال حاضر، گروه بوکوحرام، ۲۰ درصد خاک نیجریه را در اختیار خود دارد و به نظر می رسد که دولت و ارتش کشور ۱۷۰ میلیون نفری نیجریه نمی تواند این گروه افراطی را کاملاً نابود سازند. با توجه به این امر، مقامات کشورهای آفریقایی، خود، دست به کار شده و برای مقابله با تهدیدهای گروه بوکوحرام، نیروی منطقه ای ایجاد کرده اند. بر این اساس، قرار است نظامیان ارتش کشورهای نیجر، بنین، نیجریه، کامرون و چاد این نیروی منطقه ای را تشکیل دهند. باید توجه داشت که تشکیل این ائتلاف و نیروی منطقه ای، از دستاوردهای  نشستی است که در ماه مه 2016 در پاریس برگزار شد و سران این کشورهای آفریقایی در زمینه افزایش همکاری برای مبارزه علیه بوکوحرام به توافق رسیدند. با ایجاد این نیروی چندملیتی متمرکز، فرار است تا پایان ماه نوامبر 2016/آبان 1395 این نیرو، عملاً فعالیتهای خود را شروع کند و گردانهای آن در مناطق مرزی نیجریه مستقر شوند.

ارسال نظرات