کارشناسان پیش بینی می‌کنندکه بازار نفت دوباره روندی کاهشی می‌گیرد و این بار اوپک نمی تواند از این شکست راحت بلند شود.
کد خبر: ۸۷۶۹۸۳۱
|
۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  همان طور که در ماه گذشته پیش‌بینی شده بود،پس از توافق اوپکی ها در الجزیره برای افزایش قیمت نفت در بازار،این توافق نهایی نشد و حالا به نظر می رسد که رشد تند نفت از بین خواهد رفت و بازار دوباره روندی نزولی خواهد داشت.

 

راه‌حل توقف تولید برای بازار نفت بسیار موثر است؛ برخی تولیدکننده های اوپکی وقتی موضوع توقف تولید را پیش کشیدند، قیمت نفت افزایش پیدا کرد. عربستان سعودی و بقیه تولیدکننده ها؛ چه در داخل کارتل و چه در خارج؛ خوب توانستند داستان هایی را برای کاهش تولید سرهم کنند.در واقع توافق بین اعضا برای توقف تولید توانست، قیمت نفت را به 50 دلار برساند. اما برخی موانع باعث شده که همه کشورها با این موضوع همکاری نکنند. عبور از این موانع، نیاز فداکاری دارد. یکی از موانع این است که این فداکاری‌ها به طور مساوی بین کشورها تقسیم نشده است.

 

پس از موفقیت 18 میلیارد دلاری عربستان در بازار اوراق قرضه، این کشور در موقعیت بهتری است و می تواند در برابر از دست دادن برخی درآمدهایش از محل فروش نفت مقاومت کند. عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک، تازه ترین کشوری بود که برای کاهش تولیدات کشورش، بهانه آورد. این کشور مطرح کرده به دلیل اینکه در جنگ است،لذا محدودیت های زیادی دارد و نمی تواند تولید خود را کاهش دهد.

 

حالا تنها توافقی که نفتی ها توانستند داشته باشند،راهی طولانی طی نخواهد کرد.

 

 

همانطور که  دوموسسه سیتی و گلدمن هشدار داده اند، اگر اوپک به یک توافق جدی و عملی نرسد، دوباره قیمت نفت به زیر حتی 40 دلار نیز سقوط خواهد کرد. اما جالب است که این کاهش قیمت نفت شاید همان چیزی باشد که تولیدکننده های شیل آمریکایی به دنبال آن هستند. چون زمانی که اوپکی ها در گیر کاهش تولید برای افزایش قیمت نفت در بازار بودند، آمریکا به مرحله یعد فکر می کرد و به تولید خود ادامه می داد. به همین دلیل بر اساس گزارش EIA  موقعیت ها و قراردادهای کوتاه مدت و پالایشگاه های کوچک نفت وست تگزاس به بیشترین حد خود در یک دهه رسیده است.

 

بر اساس گزارش EIA، قراردادهای آتی برای نفت خام وست تگزاس اینترمدییت تا 11 اکتبر 2016، به میزان 540 هزار قرارداد بوده است که به بیشترین حد خود از سال 2007 رسیده است . قراردادهای کوتاه مدت وست تگزاس رشد بیشتری را از قراردادهای بلند مدت برنت داشته است .

 

دو سال پیش عربستان در تلاش بود که بازار را از آن خود کند و شیل آمریکا را از بازار خارج کند،اگرچه تا حدودی توانست در آن زمان موفق شود ولی هم اکنون با افزایش تولید نفت شیل،حالا امریکا جلو افتاده است. شرکت های شیل نفتی با هزینه ها و بدهی های کمتر رو به رو هستند و اگر دوباره قیمت نفت کاهش پیدا کند، آنها می توانند بازار را از آن خود کنند، چون دیگر کاری از اوپک ساخته نیست.

 

اگر آمریکا جلو بیفتد،عربستان با شکست عظیمی روبرو خواهند شد. البته عربستان امیدوار است با 17.5 میلیارد دلار پول های جدیدی که به اقتصادش تزریق کرده بخشی از مشکلاتش حل شود،اما اینکه این پول‌ها تا کی می توانند زیان 98 میلیارد دلار از دست رفته سال گشته را جبران کند،سئوالی است که نیاز به زمان دارد. 

 

ارسال نظرات