یکی از همکاران محمد نادری با اشاره به اینکه تنها آرزوی وی تحصیل در دوره تخصص بدون پارتی بازی بود، گفت: در نهایت به آرزویش رسید و در رشته تخصص پزشکی اجتماعی قبول شد اما عمر وی کفاف ادامه تحصیل را نداد.
کد خبر: ۸۷۶۹۸۶۲
|
۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزاری بسیج، دکتر محمد نادری، مدیر برنامه ریزی، بودجه و پایش عملکرد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو بسیج جامعه پزشکی استان خراسان رضوی، پس از یک دوره سخت بیماری، پنجشنبه شب هفته گذشته دعوت حق را لبیک گفت و خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی مشهد را غرق در ماتم کرد.

 

وی عمر با برکت خود را با همتی وصف‌ناشدنی در عرصه‌های خدمتی و مدیریتی گذراند. به همین دلیل بر آن شدیم تا بیشتر با این انسان متدین و فرهیخته آشنا شویم.

 

شرحی کوتاه از زندگی محمد نادری

محمد نادری متولد ۱۳۴۹ در قوچان و دارای دو پسر و یک دختر است که حدود بیست سابقه کار در عرصه‌های مختلف در حوزه سلامت و بهداشت کشور را داشت.

 

در سال ۷۷ تحصیلات خود را به عنوان پزشک عمومی در زاهدان به پایان رساند و اولین اعزام به جبهه در دوران دفاع مقدس را در سن ۱۶ سالگی داشت.

 

وی در عملیات‌های کربلای یک، پنج و ۱۰، همچنین عملیات مرصاد شرکت کرد که از ناحیه چشم و پای چپ به افتخار جانبازی رسید.

 

محمد نادری، عضو انجمن اسلامی دبیرستان شریعتی و عضو بسیج دانشگاه زهدان بود که پس از فارغ التحصلی ابتدا به عنوان پزشک عمومی در بجنورد خدمت خود را شروع کرد سپس معاون مرکز بهداشت بجنورد شد.

 

در ادامه مدیر شبکه سرخس سپس مدیر بیمارستان امدادی مشهد و پس از آن رئیس شبکه یک بهداشت مشهد  شد سپس به عنوان مدیر بودجه دانشگاه شروع به فعالیت کرد و در اواخر عمر در امتحان دستیاری در رشته پزشکی اجتماعی قبول شد.

 

در این گزارش با یکی از همکاران دکتر نادری با نام حسین مومنی، پرستار و کادر درمانی سابق بیمارستان کامیاب به گفت‌وگو نشستیم وی با اشاره به اینکه محمد نادری از خانواده‌ای مذهبی و کشاورز به دنیا آمد درباره شخصیت و عملکرد دکتر نادری گفت: پس از جانبازی در دوران دفاع مقدس سمتهای مختلفی را در نظام سلامت در استان خراسان رضوی به دست آورد و با توجه به اینکه انسان دلسوز و امینی بود به عنوان مدیر بودجه دانشگاه علوم پزشکی مشهد معرفی شد.

 

وی ادامه داد: پس از آن کارشناس بودجه وازرت بهداشت و درمان آموزش پزشکی در وزارتخانه بهداشت کشور شد و چند سالی در این حوزه فعالیت کرد اما به دلیل اینکه خانواده وی در مشهد مستقر بودند، مجددا به شهرش بازگشت و چند سالی به عنوان مدیر بودجه دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشغول به فعالیت شد.

 

عضو بسیج جامعه پزشکی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه محمد نادری بسیار انسان دلسوز و فروتنی بود، بیان کرد: اصلا احساس نمی‌شد که وی مدیر بیمارستان است، با همکاران برای اداره امور مشورت می‌کرد و بسیار مهربان بود.

 

محمد از خیرین برای پرداخت هزینه بیماران نیازمند کمک می‌گرفت

مومنی، با بیان اینکه یکی از بیشترین دغذغه‌های ذهنی وی کمک به محرومان بود، ابراز کرد: وی در مراجعه محرومان به بیمارستان و مشکلات مالی آنان بی‌تفاوت نبود و ارتباطی با خیرین برقرار کرده بود، به شکلی که از آنها برای درمان بیماران و پرداخت هزینه‌ها کمک می‌گرفت.

 

مومنی، در ادامه افزود: ارتباط دکتر نادری با واحد ترخیص به شکلی بود که اگر بیمار نیازمندی مراجعه می‌کرد بلافاصله توسط خیرین هزینه درمان آن پرداخت می‌شد.
همکار سابق دکتر نادری در بیمارستان کامیاب بر این موضوع تاکید کرد که وی برای نیروهای جبهه و جنگ نیز احترام خاصی قائل بود به این دلیل که خود وی نیز از این افراد بود و در زمان انجام کارهای خیر توسط این افراد می‌گفت:" روی من نیز حساب کنید.

 

خاطره‌‌ای از محمد نادری از زبان دوستش

در ادامه با یکی از دوستان محمد نادری با نام عباس شاپوری مقدم، که جانباز دوران دفاع مقدس هستند به گفت‌وگو نشستیم؛ وی درباره فعالیت‌های دکتر نادری در دوران دانشجویی گفت: در بتدای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی وارد تشکل بسیج و انجمن اسلامی شد و با دوستانش هیئتی با نام فاطمه زهرا(س) احداث کردند و در فعالیتهای دانشجویی فعال بود.

 شاپوری مقدم، بیان کرد: در سال ۶۸ که به دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمد برایم تعریف کرد که در دوران دفاع مقدس در کوهستان مجروح می‌شود و در آنجا با زانوی تیر خورده، خود را به شهر و اورژانس می‌رساند.

 

وی ادامه داد: گوش و چشم وی شنوایی و بینایی کمی داشت و یک سالی نیز مشکلات کبدی زیادی داشت که در هفته گذشته پیوند کبد برایش انجام شد که پس از جراحی مجدد به واسطه ایجاد مشکلات زیاد درگذشت.

 

وی در بخش I.C.U نیز نگران دیرشدن حقوق پرسنل بود

این دوست جانباز دکتر نادری با اشاره به اینکه وی به شدت به دنبال خدمت رسانی به مردم بود، بیان کرد: با وجود اینکه وی پیوند کبد شده بود از داخل آی سی یو بیمارستان با تهران و نقاط دیگر تماس می‌گرفت که چرا حقوق پرسنل ما را پرداخت نمی‌کنید و دیر شد!

 

شاپوری مقدم، با تاکید بر ساده زیست بودن دکتر نادری ابراز کرد: وی علاقه زیادی به برنامه‌های ویژه دفاع مقدس داشت و پای برنامه‌ها گریه می‌کرد به شکلی که به همسرش گفته بود" تمامی دوستان ما شهید شدند و ما هنوز مانده‌ایم.

 

محمد نادری زندگی همراه با خدمت‌گزاری مردم داشت

دوست دکتر نادری در ادامه گفت: وی همچنین در جلسه خیرین سلامت حضور داشت و پیگیر امور بیماران نیازمند بود؛ محمد نادری تا پایان عمر زندگی همراه با خدمت گزاری و بسیجی وار داشت.

 

وی ادامه داد: دکتر نادری درکاروانهای حج برای خدمت رسانی حاضر می‌شد و به حجاج خدمت رسانی می‌کرد، همچنین به دنبال نماز اول وقت و عمل به واجبات و مستحبات بود.

 

تنها آرزویش تحصیل در دوره تخصص بدون پارتی بازی بود

شاپوری مقدم، با اشاره به اینکه تنها آرزوی دکتر نادری تحصیل در دوره تخصص بدون پارتی بازی بود، خاطرنشان کرد: در نهایت وی به آرزویش رسید و در رشته تخصص پزشکی اجتماعی قبول شد و کارت دانشجویی همیشه در کیفش بود اما به دلیل بیماری قرار بر این بود که یک سال مرخصی تحصیلی بگیرد که عمر به وی کفاف نداد.

 

پدر به شوخی ‌می‌گفت من نماینده ولی فقیه برای مستضعفین هستم

در ادامه این مطلب با فرزند دکتر نادری خانم زهرا نادری گفت‌وگویی را انجام دادیم. وی به بیان خاطره‌ای از پدرش پرداخت و گفت: پدر همیشه می‌گفت که لذت می‌برم از اینکه کار انسانی را راه بیاندازم و به شوخی می‌گفت که من نماینده ولی فقیه برای مستضعفین هستم، در هر کجا باشند.

 

وی ادامه داد: در مراسم تدفین پدر بسیاری از افرادی حضور داشتند که ما آنان را نمی‌شناختیم و اینکه اکثرا کسانی بودند که مشکلی داشتند و پدر مشکلشان را برطرف کرده بود حتی درباره بسیاری از افراد بدون شناخت، به بیمارستانها زنگ می‌زد و کار آنان را راه می‌انداخت.

 

دختر دکتر نادری، در پاسخ به این سوال که آیا جانباز بودن پدرتان بر زندگی فردی و اجتماعی ایشان تاثیر گزار بود، بیان کرد: این مسئله تاثیری در عملکرد ایشان نداشت؛ به یاد دارم که تا ۹ سالگی نمی‌دانستم که پدرم از ناحیه یک چشم نابینا هستند، وقتی متوجه شدم شب تا صبح گریه کردم و وقتی از من پرسید که چرا گریه می‌کنی؟ گفتم من این موضوع را نمی‌دانستم.

 

وی ادامه داد: دو روز پیش از جراحی پیوند کبد نیز برای انجام امور به تهران سفر کرد و هر چه به ایشان گفته شده بود که تشریف نیاورید گفته بود که من باید خودم برای انجام کارهای وزراتخانه و پیگیری امور حضور داشته باشم.

 

زهرا نادری، با اشاره به اینکه پدر جانباز شیمیایی دوران دفاع مقدس بود و مواد شیمیایی بر روی کبد وی تاثیر گذاشته بود، تصریح کرد: پدرم از ۲۰ سال قبل مشکل کبدی را داشت و با وجود درد فراوان اما هیچ گاه این موضوع را بروز نداد، به انجام تمامی کارهایش می‌پرداخت، حتی یک بار نیز یک آخ نگفت.

 

آنچه از سخنان دوستان، همکاران و فرزند دکتر نادری برمی‌آید وی جانبازی بوده که تمام قد پای آرمان‌های انقلاب و ولایت فقیه ایستاده و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است؛ از طرف سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور فقدان این انسان بزرگوار و جانباز شریف دوران دفاع مقدس را به جامعه پزشکی کشور تسلیت عرض می‌کنیم و از خداوند متعال برای وی طلب مغفرت داریم.

ارسال نظرات