براساس آمار و ارقام ماهیانه آژانس پولی عربستان، ذخیره ارزی این کشور در ماه سپتامبر (شهریور/ مهر) از ۲.۱۰۸ تریلیون ریال (۵۶۲.۲ میلیارد دلار) به رقم ۲.۰۸۰ تریلیون ریال سعودی (۵۵۴.۸ میلیارد دلار) رسیده است.
کد خبر: ۸۷۷۰۲۵۱
|
۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  ذخیره ارزی عربستان به صورت سالیانه 15درصد کاهش داشته است،‌چرا که این رقم در سپتامبر (2015) سال گذشته،‌ 2.454 تریلیون ریال سعودی (654.5 میلیارد دلار) بوده است.

 

ذخیره ارزی عربستان در پایان سال 2015 میلادی نیز با 15.8 درصد کاهش به رقم 2.312 تریلیون ریال سعودی (616.53 میلیارد دلار) رسید درحالی که این رقم در پایان سال 2014 2.746 تریلیون ریال (732.22 میلیارد دلار) بوده است.

 

ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی عربستان در ماه آگوست نیز با 9.4 درصد کاهش به 3.9 میلیارد دلار رسید، درحالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 4.3 میلیارد دلار بوده است.

 

سازمان آمار عربستان روز یکشنبه در گزارش ماهیانه خود تاکید کرد که کسری تجاری کالاهای غیر نفتی این کشور نسبت به مدت مشابه سال 2015 از 11.5 به 7.2 میلیارد دلار رسیده است.

 

سازمان کل آمار عربستان نیز دوشنبه گذشته در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده بود که نرخ تورم در این کشور در ماه سپتامبر (شهریور/ مهر) افزایش یافته و به بیش از 3 درصد رسیده است.

 

از سوی دیگر و براساس گزارش اخیر بخش بانکداری عربستان، سود خالص این بخش در این کشور در سه ماهه سوم سال جاری میلادی حدود 5.2 درصد کاهش یافته و به 9.95 میلیارد ریال سعودی (2.7 میلیارد دلار) رسیده است.

 

کاهش شدید قیمت نفت که بیش از 90 درصد از بودجه عربستان را تشکیل می دهد و هزینه های جنگ یمن، مشکلات اقتصادی این کشور تک محصولی را دو چندان کرده است، به ویژه این که ریاض با کسری 87 میلیارد دلاری در بودجه خود روبروست.

 

همه این مسائل دست به دست هم داده تا تکاپوی رهبران ریاض برای برون رفت از تنگناهای مالی پیش روی این کشور شدت گیرد. 

 

در این ارتباط پادشاه عربستان مهرماه 95 فرمان کاهش حقوق و مزایای وزیران و اعضای مجلس شورای این کشور را صادر کرد.

 

بر اساس این فرمان حقوق کارکنان رده های پایین تر نیز افزایش پیدا نمی کند و سهم اضافه کاری و مرخصی سالانه به همراه حقوق آنها کاهش می یابد. 

 

از دیگر اقدامات ریاضتی سعودی ها برای مقابله با کاهش قیمت نفت، افزایش عوارض ورود و خروج به عربستان است که این امر خود سبب شده تا بسیاری از کشورهای عربی از جمله مغرب، مصر و الجزایر سفر عمره گزاران خود به آن کشور را تحریم کنند.

 

هر دلار آمریکا برابر با 3.75 ریال عربستان است.

ارسال نظرات