رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تسویه بدهی ۲۹ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها گفت: دولت به مصوبه مجلس عمل کرده است امّا این اقدام پیامد های زیادی دارد. تسهیلات باید از پول تازه اعطا شود.
کد خبر: ۸۷۷۰۷۲۱
|
۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  محمدرضا پورابراهیمی در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر گفت: بانک مرکزی، ارز ،‌ طلا و دارایی های مانند آن دارد که با تغییرات نرخ ارز، ارزش آن ها متفاوت می شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: قوانین پیش از انقلاب اشاره می کرد که نوسانات ناشی از تغییرات نرخ ارز می تواند مبنای محاسبه درآمد دولت محسوب شود و به شکلی در حساب خزانه اعمال شود.

وی ادامه داد: با گذشت زمان در سال 66 به استناده ماده 136 قانون محاسبات عمومی، این موضوع این گونه تعریف شد که حساب ذخیره تسعیر دارایی ها و بدهی ها تعریف شود تا این ذخیره عملاً محّل تسویه منابع مازاد ارزی نباشد.

پورابراهیمی افزود: در سال های بعد بند «ب» ماده 26 قانون پولی و بانکی، این حساب تغییرات نرخ ارز را به عنوان تفاوت ارزش دارایی های خارجی بانک مرکزی در قالب رویکرد ثبات نرخ ارز محاسبه می کرد.

وی گفت: این سنگ بنایی است که از اساس در اقتصاد کشور، ویران کننده است زیرا نباید برای دولتی که سیاست های پولی و ارزی و انضباطی را رعایت نکرده تشویقی هم بدهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بانک مرکزی باید مستقل باشد امّا زیر نظر دولت عمل می کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه دولت اثر ناکارآمدی خود را در اقتصاد با هزینه مضاعف به مردم تحمیل کرد در مورد تسویه بدهی 29 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها گفت: دولت به مصوبه مجلس عمل کرده است امّا این اقدام پیامد های زیادی دارد.

وی با بیان اینکه تسهیلات باید از پول تازه اعطا شود، گفت: 70 درصد از منابع بانک ها، فریز است یعنی قدرت وام دهی ندارد.

وی افزود: پارسال مجموع تسهیلات پرداختی بانک های کشورحدود 600 هزار میلیارد تومان بود امّا 65 تا 70 درصد آن استمهال وام های قبل است و پول تازه نبود.

ارسال نظرات