بزرگراه قفقاز یکی از اصلی ترین شریان های ارتباطی استان اردبیل محسوب می شود.
کد خبر: ۸۷۷۰۷۴۸
|
۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرمی به نقل از سیفار، بزرگراه قفقاز که یکی از اصلی ترین شریان های ارتباطی استان اردبیل محسوب می شود، از مرکز استان تا مرز بین المللی شهرستان بیله سوار و منتهی به جمهوری آذربایجان ادامه دارد. جرقه بزرگراه قفقاز مهرماه ۱۳۸۸ در همایش بین المللی قفقاز در سالن شایان مهر دانشگاه علوم پزشکی تبریز زده شد و استاندار وقت مجوز احداث این بزرگراه را صادر کرد.
فروردین سال ۱۳۹۲ بود که با حضور وزیر وقت راه وشهرسازی، فاز نخست بزرگراه قفقاز واقع در محور اردبیل – مغان به بهره برداری رسید. این پروژه به طول ۱۷کیلومتر، حد فاصل سه راهی صحرا تا شهر رضی از توابع شهرستان مشگین شهر احداث شده و برای اجرای آن تا۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شد.
این شاهراه ارتباطی به لحاظ کاهش مسافت و تسریع درارتباط شمال و مرکز استان و همچنین پیوند استان اردبیل به کشورهای حوزه قفقاز در شمال ایران، به عنوان شاهرگ حیاتی توسعه استان اردبیل نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

اهمیت بزرگراه قفقاز برای شمال استان
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به همشهری گفت: پس از گذشت ۳۸ سال از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی، هنوز در تأمین امکانات منطقه مغان بسیار کوتاهی و غفلت دیده می شود و لازم است سریعا برطرف شود.
«
سیدحمایت میرزاده» با بیان اینکه بزرگراه قفقاز یک نیاز و ضرورت برای دشت مغان است، اظهار کرد: دلایل مختلفی همچون قطب کشاورزی بودن، تردد اتباع خارجی، منطقه آزاد و کارخانجات صنعتی ایجاد بزرگراه را ضرورت می بخشد.
وی به رایزنی برای افزایش اعتبارات راهسازی شمال استان خبر داد و افزود: در نشست مشترکی که با «مسعود سلطانی فر» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان گردشگری داشتیم ظرفیت های منطقه را معرفی کرده و خواستیم در شمال استان حضور یافته و اعتبارات ویژه برای توسعه شهرستان های مرزی در نظر بگیرد.
نماینده مردم گرمی مغان تصریح کرد: انتظار می رود مسئولان راهسازی در استان و کشور به اهمیت این منطقه پی برده و با تسریع در احداث بزرگراه قفقاز شهرستان های مرزی و محروم را از بن بست اقتصادی و گردشگری برهانند.
میرزاده به سرمایه گذاری بزرگ انجام گرفته در منطقه مغان اشاره کرد و افزود: بزرگ ‌ترین پروژه‌های صنعتی و کشاورزی کشور و حتی خاورمیان در شمال استان وجود دارد و این پروژه های عظیم نیازمند راه مناسب است تا سرمایه‌ گذاران و کارشناسان کشاورزی به راحتی و بدون دغدغه تردد کنند.

بزرگراه قفقاز یک پروژه بین المللی است
فرماندار بیله سوار معتقد است بخش راه در این شهرستان به دلیل وجود گمرک و پایانه مرزی و تردد مسافران آذری از این شهرستان به استان‌ها و شهرهای دیگر و نیز قطب کشاورزی بودن منطقه دارای اهمیت فراوانی است.
«
آرام حلیم» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: متأسفانه به این مهم در سال‌های گذشته توجهی نشده است در حالی که با ایجاد راه های ارتباطی ایمن و مناسب، زمینه افزایش تردد مسافران آذری، درآمدزایی، اشتغال در منطقه و رونق و توسعه بازار فراهم می شود.
وی با بیان اینکه اجرای بزرگراه قفقاز یکی از پروژه‌ های بین ‌المللی در حوزه راه کشور است، افزود: طرح بزرگراه قفقاز می ‌تواند بسیاری از زیرساخت ‌های توسعه شهرستان را در حوزه ‌های کشاورزی، تجارت بین‌ الملل، و توسعه روستاها و صنعت گردشگری و بحث مناطق آزاد تجاری را تحت تأثیر قرار دهد و به توسعه منطقه و افزایش جمعیت شهرستان کمک کند.
رئیس شورای برنامه ریزی و اشتغال زایی بیله سوار بیان کرد:‌در حال حاضر ۱۰ درصد گردشگران خارجی ورودی به کشور از طریق گمرک بیله‌ سوار وارد می ‌شوند که این امر ضرورت دو بانده کردن بزرگراه قفقاز در مسیر بیله ‌سوار به اردبیل را ضروری می ‌سازد که باید تلاش و جدیت با توحه به مرزی بودن شهرستان و تردد گردشگران داخلی و خارجی فراوان بر تسریع در این امر باشد.
حلیم به انجام مطالعات نقشه برداری بزرگراه قفقاز در سال گذشته اشاره کرد و گفت: : با احداث این مسیر و دو بانده شدن آن جاده ترانزیتی شمال استان به یک چرخه کامل متصل شده و در مسیر بیله ‌سوار، گرمی به مرکز استان شاهد یک راه ارتباطی ایمن و کم خطر خواهیم بود.

هیچ مصوبه ای برای ایجاد بزرگراه قفقاز وجود ندارد
در حالی مسئولان محلی و استانی و نمایندگان ادوار از ضرورت احداث بزرگراه قفقاز سخن می گویند که معاون توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل از نبود هیچ مصوبه و مجوز قانونی به نام این بزرگراه خبر می دهد.
«
علی حیدری» در گفتگو با همشهری اظهار کرد: هیچ مصوبه و مجوزی مبنی بر وجود و احداث بزرگراه قفقاز در دست راه و شهرسازی نبوده و نیست و مطالب پیرامون این موضوع بدون داشتن پیش زمینه و اطلاعات کافی است.
وی افزود: هم اکنون بزرگراه مسیر اردبیل به گرمی و بیله سوار از اعتبارات ملی در دست احداث است و ارتباطی به مباحث مطرحه بزرگراه بین المللی قفقاز ندارد. البته ما امیدواریم با تصویب این موضوع ردیف اعتباری ویژه ای برای احداث این بزرگراه در نظر گرفته شود.
وی در پاسخ به سوال همشهری در رابطه با نصب تابلو بزرگراه قفقاز در جاده اردبیل مغان گفت: این تابلو قبل از حضور من در این سمت نصب شده و اطلاع دقیقی از آن ندارم و بنظر من نباید بدون مصوبه و مجوز نسبت به نصبت تابلو اقدام می شد.

برنامه ای برای چهاربانده کردن این جاده نداریم
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل امروز در دیدار با فرماندار گرمی مغان در این زمینه گفت: مصوبه قانونی برای احداث بزرگراهی به نام قفقاز وجود نداشته و برنامه ای برای این کار نداریم.
«
خلیل محبت خواه» با بیان اینکه برخی از قسمت های راه اصلی اردبیل مغان چهاربانده شده است، اظهار کرد: این اقدام از اعتبارات ملی و نه با عنوان بزرگراه قفقاز انجام شده و در برخی نقاط مورد نیاز ادامه خواهد داشت.
وی افزود: راه و شهرسازی هیچ مصوبه و اعتبارات خاصی برای بزرگراه قفقاز ندارد، اما از طریق اعتبارات ملی و استانی نسبت به حذف نقاط حادثه خیز و روکش آسفالت اقدام می شود.
«
میرعلی رحیمی زاد» فرماندار گرمی نیز در حاشیه این نشست به همشهری گفت: با توجه به اهمیت بهسازی شریان اصلی شمال استان، از راه و شهرسازی خواستیم اعتبار ویژه ای در این زمینه در نظر بگیرد.

*علی قاسمیان(روزنامه نگار)

ارسال نظرات