مدت 3 سال است کسی بر صندلی ریاست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نشسته که بازنشسته بوده و براساس قانون نمی‌تواند در این جایگاه باشد.
کد خبر: ۸۷۷۰۷۶۷
|
۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج،‌ مدت 3 سال است کسی بر صندلی ریاست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نشسته که بازنشسته بوده و براساس قانون نمی‌تواند در این جایگاه باشد. این سمت به تصریح قانون، بی‌قانونی است و حکم صادرشده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای سیدمحمود نوابی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌‏کنندگان و تولیدکنندگان باطل است. شاید گفته شود او در مقام معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌تواند به‌عنوان یک بازنشسته ادامه کار دهد اما اساسنامه سازمان حمایت مصرف‌‏کنندگان و تولیدکنندگان و قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مصوب 29 اردیبهشت 95 تصریح می‌کند که نوابی، بازنشسته‌ای است که نمی‌تواند در سازمان حمایت به کار گرفته شود.
 
دور زدن قانون با عنوان معاون وزیر صنعت برای نوابی!
به استناد تبصره یک ماده واحده قانون منع اشتغال بازنشستگان مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری مشمول منع به کارگیری نمی‌شوند: یکی از مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری معاونان وزرا هستند. حال چنانچه سیدمحمود نوابی، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که فردی بازنشسته است مشمول این استثنا شود، می‌تواند در این سازمان ادامه اشتغال داشته باشد؟ ولی اساسنامه سازمان حمایت حکم می‌کند او معاون وزیر نیست اگرچه در چارت سازمانی منتشرشده روی پایگاه اینترنتی وزارت صنعت، زیر اسم او عنوان معاون وزیر آمده است.

براساس ماده 13 از فصل 4 اساسنامه سازمان حمایت (ارکان سازمان)، هیأت‌مدیره سازمان از 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل تشکیل می‌شود که به پیشنهاد رئیس مجمع عمومی و تصویب همین مجمع به مدت 3 سال انتخاب می‌شوند. اعضای هیأت‌مدیره بطور موظف و تمام وقت در سازمان خدمت می‌کنند و در خاتمه دوره خدمت نیز تا تعیین جانشین مسؤولیت ادامه کار و انجام وظایف مربوط را برعهده خواهند داشت و انتخاب مجدد آنان در پایان دوره نیز بلامانع است. مدیرعامل سازمان، عنوان رئیس هیات‌مدیره را نیز خواهد داشت و از بین اعضای اصلی و به پیشنهاد وزیر بازرگانی و تصویب مجمع عمومی تعیین می‌شود و از حقوق و مزایای معاون وزارتخانه استفاده خواهد کرد.

 نوابی نمی‌تواند در جایگاه فعلی به عنوان شاغل ادامه خدمت کند
به استناد ماده 13 اساسنامه، مدیرعامل سازمان و رئیس هیات‌مدیره که به پیشنهاد وزیر و تصویب مجمع عمومی سازمان حمایت  حکم می‌گیرد فقط حقوق و مزایایی در حد معاون وزیر دریافت می‌کند و طبق قانون معاون وزیر نیست بلکه عنوان معاونت، یک سمت تشریفاتی در بیان اداری است. از سوی دیگر این سازمان به‌عنوان یکی از سازمان‌های تابعه و تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و مدیرعامل آن فقط یک رئیس سازمان است و نه معاون وزیر. بنابراین سیدمحمود نوابی جزو مقامات ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری که از عدم به‌کارگیری استثنا شده‌اند، نبوده و در نتیجه به استناد ماده واحده قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، نامبرده نمی‌تواند در جایگاه فعلی به عنوان شاغل ادامه خدمت دهد.

علاوه‌بر این براساس ماده 3 اساسنامه ذیل فصل اول(کلیات)، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بوده و به‌صورت شرکت سهامی اداره می‌شود و وابسته به وزارت بازرگانی است. طبق این ماده این سازمان همانند شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است که در آنجا شرکت از سوی رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل اداره می‌شود.

گفتنی است، آخرین زمان به‌روزرسانی اساسنامه این سازمان در ۲۷ مهر ۱۳۹۴ صورت گرفته که روی تارنمای سازمان قرار دارد.

ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گوید برخی سمت‌ها ازجمله رؤسای 3 قوه، معاون اول رئیس جمهوری، وزرا، نمایندگان مجلس، معاونان رئیس جمهوری، استانداران، سفرا و معاونان وزرا سیاسی محسوب و به‌عنوان مقام شناخته می‌شوند و دارای امتیاز شغلی هستند.
ارسال نظرات