محرومان یا انتخابات؛ کدام اولویت دولت است؟

در حالی که حدود ۸ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و درست یکسال بعد از ماجرای امحای ۱۷۰۰ تن سیب زمینی، یکی از مسئولان دولتی از توزیع سیب زمینی بین محرومان خبر داده است که این شبهه را به ذهن متبادر می کند که اولویت دولت محرومان است یا انتخابات!
کد خبر: ۸۷۷۱۰۲۶
|
۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰

به گزارش سرویس بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی خبرگزاری بسیج،چند سالی است که ایران در بحث تولید سیب زمینی با مشکل عرضه و تقاضا روبرو است. در سال های گذشته شاهد بودیم که گاهی با افزایش تولید سیب زمینی و کاهش چشم گیر قمیت این محصول کشاورزی با مشکل روبرو بودیم.

این در حالی است که سال گذشته بیش از ۱٫۱ میلیون تن سیب زمینی مازاد نیاز کشور تولید شد که برای آن برنامه مشخصی وجود نداشت و همین موضوع باعث دور ریخته شدن سیب زمینی های مازاد شد.

همچنین میانه پاییز سال گذشته بود که مسئولان دولتی در استان فارس تصمیم به امحای یک میلیون و ۷۰۰ هزار کیلو سیب زمینی گرفتند. این تصمیم که با خرید بیش از ۶۰۰ میلیون تومان سیب زمینی از کشاورزان و امحای آن با هدف تنظیم بازار صورت گرفته بود، انتقادهای گسترده ای را به همراه داشت.

دولت با صرف هزینه ای حدود ۶۲۰ میلیون تومان و امحای غذایی که می توانست وعده های غذایی هزاران انسان نیازمند استان فارس و استانهای اطراف را تأمین کند، نشان داد در تصمیمات خود در راستای سامان بخشیدن به اقتصاد بازار خرد، هیچ توجهی به محرومان ندارد.

درست یکسال بعد از این ماجرا، در روزهای اخیر رئيس سازمان تعاون روستايي، از دريافت مجوز هيئت وزيران براي توزيع سيب‌زميني و پياز در صورت لزوم به محرومان خبر داده است.

« حسین صفایی» رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این خصوص گفت: به‌تازگی مجوزی از هیأت وزیران دریافت کرده‌ایم که در صورت نبود امکان عرضه سیب‌زمینی و پیازی که مشمول خرید تضمینی شده، بتوان آنها را به مددجویان تحت پوشش امداد امام خمینی و بهزیستی عرضه کرد.

اگرچه در وهله اول به نظر می رسد که مسئولان دولت از اشتباه سال گذشته خود که در تصمیم گیری ها محرومان را در نظر نگرفته بودند، درس گرفته و امسال در صدد جبران مافات برآمده اند اما توجه به این مسئله که امسال سال پایانی دولت یازدهم است و حدود ۸ ماه دیگر شاهد برگزاری انتخابات دور بعدی ریاست جمهوری خواهیم بود، مفهوم این تغییر دیدگاه دولت در توجه به محرومان متفاوت از برداشت اولیه خواهد بود.

همواره عرصه انتخابات، عرصه به دست آوردن دل مردم است و از آنجا که به گفته بنیانگذار فقید انقلاب، امام خمینی (قدس سره شریف) جماعت محروم و مستضعف نقش آفرینان اصلی انقلاب اسلامی و صاحبان حقیقی انقلاب و ولی نعمتان راستین جمهوری اسلامی هستند و خدمت به آنان را نخستین و مهمترین وظیفه دولتهای اسلامی بر می شمردند، تأسی به این امر، دولتها را در جلب نظر مردم و پیروزی در انتخابات یاری می دهد.

عدم توجه دولت به محرومان را می توان در دیگر بخش های اقتصادی جامعه هم دید. در سیاست های اقتصادی بخش مسکن، پروژه های مسکن مهر و مسکن روستایی با بلاتکلیفی های متعدد در طول ۳ سال و اندی فعالیت دولت یازدهم مواجه بودند، در بخش های اشتغال زایی در مناطق محروم نیز، نبود برنامه ریزی مشخص در تصمیمات و سیاست گذاری دولت به طور واضح نمود می کند.

نمود داشتن عدم توجه کافی در دولت یازدهم به محرومان در عرصه های مختلف تصمیم گیری های اقتصادی مسئولان دولتی، صحت این شبهه که اولویت دولت در گرفتن تصمیم برای واگذاری سیب زمینی ها به محرومان، خود محرومان و لزوم توجه به آنها نبوده بلکه توجه به ماههای باقی مانده به انتخابات بوده است را تقویت می کند.

طبق گزارش سازمان جهانی غذا (فاو) در حال حاضر چیزی در حدود ۸۷۰ میلیون نفر در سطح جهان غذای کافی برای خوردن ندارند که از این رقم چیزی در حدود ۵۳۶ میلیون نفر در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستند. هر چند ایران اسلامی در سالهای پس از پیروزی انقلاب شاهد محرومیت زدایی هایی متعدد در بخش های مختلف کشور بوده است اما هنوز در نقاط محروم ایران، انسانهایی هستند که غذا به اندازه کافی برای خوردن ندارند و این افراد باید در سیاست های اقتصادی دولت ها در اولویت دیده شوند اما نه فقط ۸ ماه مانده به انتخابات بلکه در تمامی ماهها و سالها.

رویه توجه دولت به محرومان در آستانه انتخابات که شاهد آن هستیم، در مجموعه رفتارهای پوپولیستی قرار می گیرد که مسئولان دولت یازدهم بارها و بارها نسبت به این رفتارها در دولت های قبلی انتقاد کرده اند. این سوال مطرح است دولتی که منتقد اصلی رفتارهای پوپولیستی بوده و مسئولان دولت های قبلی را بارها به این گونه رفتارها متهم کرده، چطور خود پای در عرصه چنین رویه ای گذاشته است؟

 


ارسال نظرات
آخرین اخبار