سرانجام احزاب و جریانات مختلف سیاسی در لبنان، پس از حدود دو سال و نیم رایزنی گسترده، به توافقی مهم در خصوص انتخاب رئیس‌جمهور لبنان دست یافتند.
کد خبر: ۸۷۷۱۲۸۲
|
۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۵
به گزارش سرویس بین الملل بسیج خبرگزاری بسیج سرانجام احزاب و جریانات مختلف سیاسی در لبنان، پس از حدود دو سال و نیم رایزنی گسترده، به توافقی مهم در خصوص انتخاب رئیس‌جمهور لبنان دست یافته و با برگزیدن میشل عون، رهبر برجسته مسیحی و فرمانده سابق ارتش لبنان، به عنوان رئیس‌جمهور جدید به طولانی‌ترین دوره خالی ماندن پست حساس ریاست جمهوری در تاریخ این کشور پایان دادند. انتخاب میشل عون در حالی انجام شد که او از مدت‌ها قبل، مورد حمایت جناح هشت مارس برای عهده‌دار شدن ریاست جمهوری قرار داشت؛ اما هر بار با کارشکنی‌های جناح چهارده مارس، این موضوع محقق نشد. باید توجه داشت که دو جناح اصلی "چهارده مارس" و "هشت مارس" ریشه در جهت‌گیری‌های منطقه‌ای در جنوب غرب آسیا دارند؛ به طوری که جناح هشت مارس کنار جریان مقاومت، شامل کشورهای جمهوری اسلامی ایران و سوریه و در مقابل جناح چهارده مارس نزدیک به جریان محافظه‌کار مثل عربستان سعودی و کشورهای دیگر حاشیه‌ جنوبی خلیج فارس قرار می گیرند. جناح هشت مارس شامل حزب‌الله، جنبش امل، جریان آزاد ملی به رهبری میشل عون، جریان المرده به رهبری سلیمان فرنجیه و چند گروه و حزب دیگر و جناح چهارده مارس شامل جریان المستقبل به رهبری سعد حریری، حزب کتائب به رهبری امین جمیل، حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع و چندگروه و حزب دیگر است و حزب سوسیالیست پیشرو به رهبری ولید جنبلاط، گاهی در این جناح و گاهی در جناح دیگر چرخش می‌کند.
نکته حائز اهمیت در تحلیل پیش رو این است که تصمیم جناح چهارده مارس به رهبری سعد حریری برای تایید و حمایت از عون، موجب تقویت برتری حزب الله به عنوان قدرت تعیین کنندۀ رئیس جمهوری در این کشور خواهد شد و در عین حال، نفوذ غیرمستقیم سوریه و ایران بر سیاست های لبنان را همچنان حفظ خواهد کرد. همچنین این امر را باید نشانگر کاهش نقش عربستان سعودی در صحنه سیاسی لبنان تعبیر کرد. نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که رييس‌جمهور در لبنان از اختيارات و نقش ممتازي در سياست خارجي لبنان برخوردار است و مي‌تواند نقش مهمي در نوع مناسبات اين كشور و تنظيم روابط با ديگران ايفا كند. در اين راستا، می توان پیش بینی کرد که با توجه به نفوذ ديرينه فرانسوي‌ها در لبنان، در آینده، مناسبات ميان بيروت و پاريس بهتر از گذشته خواهد شد و همكاري‌ها ميان فرانسه و لبنان، در دوران ریاست جمهوری میشل عون، گسترش چشمگیری یابد. اين گسترش مناسبات، البته مختص به لبنان نيست و حتي روابط ميان لبنان و امريكا هم مي‌تواند بعد تازه‌اي به خود بگيرد. در رابطه با مسائل منطقه‌اي نيز بايد به اين نكته اشاره داشت كه هرچند، عربستان از انتخاب ميشل عون ناخشنود است و علاقه داشت تا فرد نزديك به خود را به اين منصب برساند؛ ولي به هر حال، سعودیها چاره‌اي ندارند تا با میشل عون كار كنند. همچنین انتخاب میشل عون، خبر خوشایندی برای اسرائیل نیست؛ چون عون روابط نزدیکی با حزب‌الله دارد.
 به طور کلی، مهمترین پیامد انتخاب عون به ریاست ‌جمهوری لبنان را باید تحکیم بیش از پیش جای پای ایران در لبنان و باقی ماندن سلاح در دست حزب الله قلمداد کرد، که این امر موجب نگرانی سعودی‌ها خواهد شد. البته به این نکته هم باید توجه داشت که میشل عون فرد زیرک و باهوشی است و سعی می کند نوعي توازن را ميان ايران و عربستان در صحنه داخلي لبنان برقرار كند.
ارسال نظرات