در فاصله کمتر از ۴۰ روز به فرارسیدن دومین مهلت تعیین شده وزارت صنعت برای پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید به بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال۹۵، هنوز هم دیدگاه‌های متفاوتی در مورد میزان اثربخشی پرداخت آن مطرح می‌شود.
کد خبر: ۸۷۷۱۳۵۵
|
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  همشهری نوشته است:‌ در فاصله کمتر از ۴۰ روز به فرارسیدن دومین مهلت تعیین شده وزارت صنعت برای پرداخت تسهیلات طرح رونق تولید به بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال۹۵، هنوز هم دیدگاه‌های متفاوتی در مورد میزان اثربخشی پرداخت این تسهیلات در رفع مشکلات تولید، رقم تسهیلات پرداختی و تعداد بنگاه‌های دریافت‌کننده آن مطرح می‌شود.

 

قائم‌مقام وزير صنعت در امور توليد كه پيش از اين در گفت‌وگو با خبرنگار ما از ثمربخشي تسهيلات توليد تنها در صورت پرداخت تا پايان آذرماه امسال خبر داده بود، روز دوشنبه هفته جاري از پرداخت تسهيلات به 13هزار و 700واحد توليدي و صنعتي در سراسر كشور خبر داده و اعلام كرد:  تا‌كنون 32هزار واحد صنعتي سراسر كشور در سامانه بهين‌ياب ثبت‌نام كرده‌اند كه 13هزار و 700واحد صنعتي توانسته‌اند تسهيلات طرح رونق توليد را دريافت كنند. رضا رحماني در استان قزوين با بيان اينكه پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني تنها سياست وزارت صنعت، معدن و تجارت نيست، اعلام كرد: براي رفع موانع و مشكلاتي كه در اين زمينه وجود دارد، برنامه‌ريزي‌هاي بسياري شده است؛ به‌طوري كه ارائه اين تسهيلات با هدف تأمين منابع مالي مورد نياز واحد‌هاي صنعتي است. گرچه برخي صنعتگران براي ثبت‌نام در سامانه بهين‌ياب با مشكلاتي روبه‌رو بودند اما پس از همكاري‌هاي لازم اين مشكلات برطرف شده و متقاضيان اكنون مي‌توانند براي ثبت‌نام در اين سامانه اقدام كنند. او با بيان اينكه براي كاهش هزينه‌هاي توليد هماهنگي‌هاي بسياري انجام شده است، افزود: اكنون سازمان‌هاي مالياتي، بيمه و بانك‌ها همكاري بيشتري با واحد‌هاي توليدي داشته‌اند و بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود وضعيت صنايع در آينده بهتر شود.

 

رئيس كميسيون صنايع اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام كرد: تناقض‌ در آمار و اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك مركزي از ميزان پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني توليد به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط همچنان مرتفع نشده و به قوت خود باقي است. اين فعال بخش خصوصي گفت: به‌عبارتي مسئولان بانك مركزي اعلام مي‌كنند بيش از 10هزار ميليارد تومان تسهيلات به اين بنگاه‌ها پرداخت كرده‌اند اما ميزان تسهيلات واقعي پرداختي كه وزارت صنعت پرداخت آن به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط براي رونق توليد را تأييد مي‌كند، بيش از 3 تا 4هزار ميليارد تومان نيست.

 

ابوالفضل روغني، تناقض ديگر در پرداخت تسهيلات توليد را مربوط به تعداد بنگاه‌هاي دريافت‌كننده اين تسهيلات دانست و افزود: بانك مركزي در حالي اعلام مي‌كند كه بيش از 12هزار بنگاه كوچك و متوسط تسهيلات توليد دريافت كرده‌اند كه تعداد بنگاه‌هاي هدفگذاري شده مشمول اين طرح 7500بنگاه بوده و درخواست‌هاي حدود 53هزار بنگاه نيز بررسي شده است. اين رويه بيانگر تناقض‌هاي شديد آمارهاي اعلام شده توسط مسئولان در مورد كم و كيف تسهيلات توليد است.

 

به گفته وي، اختلاف‌هاي فاحش و معناداري در مورد آمارهاي وزارت صنعت، بانك مركزي و اتاق ايران به‌عنوان نماينده بخش خصوصي در مورد روند پرداخت و ميزان اثربخشي تسهيلات توليد وجود دارد كه باعث سردرگمي فعالان صنعتي شده است. بخش خصوصي نيز هيچ نقشي در معرفي يا كم و كيف تسهيلات پرداختي به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط نداشته است. با اين روند اتاق بازرگاني ايران مجددا با دعوت از مسئولان بانك مركزي و وزارت صنعت، به بررسي صحت و سقم و كم و كيف تسهيلات 16هزار ميليارد توماني توليد در آينده نزديك خواهد پرداخت.

 

رئيس كميسيون صنايع اتاق ايران با بيان اينكه در بهترين حالت پرداخت تسهيلات توليد به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط تنها به‌عنوان يك آرام‌بخش و مسكن مقطعي براي مشكلات اين بنگاه‌ها خواهد بود، افزود: مشكلات توليد بسيار عميق‌ و ريشه‌اي‌تر از تأمين حداقلي نقدينگي است و اكنون توليد‌كنندگان با تنگناهايي مانند، روابط بانك‌ها با بخش توليد، تأمين اجتماعي، بيمه، قانون كار، ماليات و... دست و پنجه نرم مي‌كنند.

 

روغني تأكيد كرد: بخش خصوصي اعتقاد دارد حداكثر 3‌تا 4هزار ميليارد تومان تسهيلات به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط پرداخت شده و نمي‌توانيم آمارهاي اعلام شده توسط بانك مركزي را تأييد كنيم؛ چراكه بانك مركزي آماري از پرداخت كلي تسهيلات به بنگاه‌هاي توليدي اعلام مي‌كند كه در بسياري از موارد براي استمهال بدهي واحدهاي مشمول بوده و اين وام‌ها را نمي‌توان در زمره تسهيلات 16هزار ميليارد توماني توليد تلقي كرد.

ارسال نظرات