استاد حوزه و دانشگاه، گفت: مهم‌ترین ویژگی یک رسانه این است که به اهداف و ارزش‌های متعالی پایبند باشد و از جاده درستی خارج نشود.
کد خبر: ۸۷۷۱۳۶۰
|
۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از بسیج رسانه حجت‌الاسلام علی سرلک کارشناس خانواده و مسائل اجتماعی با اشاره به رسالت رسانه‌ها در جامعه امروز،  تصریح کرد: رسانه در امتداد نامش می‌بایست واسطه تعامل و ارتباط میان فرستندگان و گیرندگان باشد. به عبارتی دیگر مجموعه‌ای هستند که قرار است پیامی را منتقل کنند و متعاقباً پیام‌ها را نیز دریافت کنند. با این اوصاف مهمترین رسالت رسانه حقیقت‌گویی و توجه به ارزشهاست.

 

وی افزود: عاملی که باعث می‌شود فرآیند یک جامعه به سوی تعالی رهنمون شود رسانه‌هایی است که به قول خودشان پس از مدتی هویت پیدا می‌کنند و هویتشان مهم‌تر از حریم حقیقت می‌شود؛ این رسانه‌ها برای حفظ هویتی که به دست آورده‌اند نوعاً براساس نیاز مخاطب و ایجاد رضایتمندی در مخاطب شکل می‌گیرند. پس از مدتی به مجموعه‌های محافظه کاری تبدیل می‌شوند که دیگر همه حقیقت را نمی‌گویند و یا به حقیقت‌های از پیش تعیین شده‌ای می‌پردازند. در واقع به نوعی اگر رسانه آن استقلال، هدفمندی  و هدف‌های متعالی را مدنظر خود قرار ندهد و نسبت به  آن بی‌توجه باشد به جای اینکه در خدمت رشد جامعه قرار بگیرد گرفتار سقوط می‌شود.

 

این کارشناس خانواده و مسائل اجتماعی، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی یک رسانه این است که  به اهداف و ارزش‌های متعالی پایبند باشد و از جاده درستی خارج نشود. در دنیای امروز ارتباط و سرعت در تعامل یک اصل محسوب می‌شود. رسانه موفق رسانه‌ای است که ارتباطات را متناسب با هدف بزرگتری تنظیم می‌کند؛ لذا اولویت‌ها در این جامعه براساس ارزش‌ها مهندسی شده‌اند و نسبت به آنها وفادار باقی مانده‌اند، هرچند چنین رسانه‌هایی همواره از ناحیه و مراکز قدرت و ثروت در فشار و در تهدید بوده‌اند اما این ویژگی اصلی رسانه است؛ رسانه باید پایدار و پناهگاه باشد برای کسانی که به دنبال حقیقت هستند. وی با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر با انواع و اقسام رسانه‌های دیداری و نوشتاری روبرو هستیم که از مدار اصلی و رسالت حقیقی‌شان خارج شده‌اند، تأکید کرد: حقیقتاً دنیا از بسیاری حرف‌های نا بجا به آتش کشیده شده است. چراکه بعضی مواقع سکوت‌ها هم آتش افروز می‌شوند اما بیشتر از آنکه سکوت‌های غلط به ما صدمه بزنند حرف‌های نادرست به جامعه و بهداشت عاطفی و روانی ما صدمه می‌زند. پس رسانه می‌تواند نقش بزرگی را ایفا کند و خونی باشد در رگ و پیکره جامعه که اگر این خون مسموم باشد می‌تواند پیکره را مریض و علیل کند و اگر سالم باشد پیکره را به پویایی و شادابی و تحرک می‌اندازد.

 

وی در خصوص اینکه رسانه‌های داخل کشور در چه وضعیتی قرار دارند، گفت:ارزیابی میدانی رسانه‌ها کار دشواری است که نیاز به یک بررسی و تأمل عالمانه با مدنظر قرار دادن روش‌های علمی دارد، اما آنچه که انسان در همان نگاه عمومی ملاحظه می‌کند نمی‌توان به رسانه‌ها نمره قابل قبولی بدهیم حتی به رسانه ملی! چرا که رادیو و تلویزیون یک محافظه کاری و عدم صراحت و شجاعت را در بعضی از بخش‌های خود دارند. از طرفی رسانه‌ها هم تشکیلاتی، جهت‌دار، حزبی و جناحی، حرفی را جا به جا می‌کنند و این مردم هستند که با تجربیاتی که به دست آورده‌اند با مقایسه برخی اخبار رسانه‌ها به حقیقت دست پیدا می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام سرلک، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که رسانه آن وجاهت و آن اعتمادبخشی کافی را ندارد، به همین خاطر گاهی اوقات اصلاً مسئله جامعه یک چیز دیگر است اما رسانه‌ها خود می‌شوند مسئله جامعه! این موضوع عجیبی است که کم و بیش مشاهده می‌کنیم و می‌بینیم که برخلاف اینکه جامعه به سمت درستی برود خود رسانه یک مسئله می‌شود- یعنی در واقع حرف‌ها، شایعات و بزرگنمایی‌ها، بزرگسازی‌ها و به حاشیه بردن خبرهای اصلی به مسائل اصلی تبدیل می‌شوند و مسئله اصلی فراموش و مسائل حاشیه‌ای و جانبی اصالت پیدا می‌کنند.

 

وی در پاسخ به این سوال که طرح ولایت چه تأثیری می‌تواند در این فضا برای رسانه‌ها داشته باشد، افزود: قطعاً مجموعه‌هایی که به واسطه آموزش‌های حرفه‌ای و آموزش‌های مهارتی دور هم جمع می‌شوند و به اهداف انقلاب اسلامی و اهداف اسلام توجه پیدا می‌کنند می‌توانند آن مسیر زلال را در میان این هیاهوهای فراوان که بسیار لازم و ضروری است، باز کنند. طرح ولایت القاعده باید درصدد پرورش اهالی رسانه‌ای باشد که این‌ها به تعبیر قرآن مجید "داعی الی الله" هستند و می‌خواهند دیگران را به سمت خدا دعوت کنند؛ اگر این اتفاق بیفتد به هر شعاع و وسعتی که آن‌ها توانایی پیدا می‌کنند به همان شعاع، وسعت پاکی، سلامت و حقیقت را گسترش می‌دهند. 

ارسال نظرات